Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 8 jan 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...ik kan niet steeds de draadjes van anderen blijven vervuilen dus ik maak mijn eigen draadje aan.

    Na lang twijfelen en zoeken is het er dan toch van gekomen; ik heb mijn eerste brandstof vliegtuig :D.
    De reden; ik sleepte tot nu toe met onze Taxi Cup II op elektro. Dat gaat prima maar we lopen toch tegen de beperkingen aan. Mijn zoon Ronan vliegt inmiddels met al mijn zwevers maar de Ka-8b en de Minimoa zijn net een maatje te groot voor de Taxi. En als Hendrik dan niet aanwezig is kunnen we dus niet omhoog. Dat is nu opgelost!

    Via dit forum heb ik een oude maar goede Big Lift op de kop getikt. Er staat een 26cc RCG motor op.

    [​IMG]

    Ronan is er ook wel wijs mee....

    [​IMG]

    We hebben hem inmiddels ingevlogen en er de eerste sleepjes mee gedaan. Klein beginnen, dus de Barracuda van Hendrik en onze eigen Cirrus 75. Dat ging uitstekend.



    Zoals dat gaat als je een vliegtuig van een ander overneemt ben ik wat dingen gaan veranderen.

    Allereerst heb ik het zwaartepunt véél verder naar achter gelegd. De tank ligt nu op het zwaartepunt en ook de accu is naar achter verhuisd. Voor de aansluitingen van de aileronservo's heb ik groene MPX stekkers met hotglue in de romp en vleugels gelijmd. Zit prima vast en blijft enigszins flexibel.

    [​IMG]

    De originele sleepkoppeling zit op een onhandige plek; je moet de servo dan ergens achter de voorruit plaatsen en ik ben persoonlijk ook niet weg van de sleephaak zo hoog en op het zwaartepunt. Dus heb ik een extra spant gemaakt met sleepkoppeling aan de achterzijde van de vleugels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ruimte achter de motor is nu vrijwel leeg. Eerder zat daar de tank. De aansturing van het gas gebeurde met een stalen bowdenkabel die in heel wat bochten lag. Nu is dat een directe aansturing. Zonder speling en zonder wrijving, wat de gasrespons véél prettiger maakt. Op de carburateur zit een extreem kort heveltje dus ook aan de servokant heb ik dat veel korter gemaakt. Het gas is nu met name onderin véél beter te doseren.

    [​IMG]

    Je ziet in de motorruimte nu nog de ontstekingsaccu en de mechanische schakelaar. Dat ga ik vervangen voor een IBEF van Bigplanes.nl. Naast dat me dit een accu scheelt is het veel veiliger. Ik kan de motor nu niet betrouwbaar uit krijgen. Op de één of andere manier blijft de motor heel zachtjes door lopen als de gasklep helemaal dichtgetrokken is (en ja, ik heb de aanslag al helemaal teruggedraaid - maar zelfs dan slaat hij net niet af....).

    De motorkap is helaas ernstig verbouwd, daar zal ik tzt nog een andere voor maken. Achter deze grote opening zit trouwens een stangetje waarmee je de ontstekingsschakelaar aan en uit kunt zetten.
    Ik denk er over een reso pijp te monteren. De motor zal dan denk ik een kwart slag moeten draaien, helaas zitten de stelschroeven van de carburateur dan aan de onderzijde....niet echt handig ben ik bang.

    [​IMG]

    Er staat nu een Graupner G-Sonic 18x6 op. Ik heb nog geen toerenteller maar zo te horen trekt hij dit erg makkelijk. Volgens de specs zou er een 18x8 op horen - ik weet niet zeker of dat ook prettiger sleept. Ik denk het niet eigenlijk.
    De uitlaat heeft wat weinig demping zoals in het filmpje ook wel te horen was.

    [​IMG]

    Ik heb de nylon touwtjes die van het kielvlak naar het stabilo waren gespannen vervangen door koolstof buisjes van 4mm.

    [​IMG]

    Tijdens het slepen zondag viel me wel op dat dit een heel stuk makkelijker is dan met de veel lichtere en kleinere Taxi. Ik denk dat dat een hele goede leerschool is geweest.
    Nou...dat was het voor nu. Ik heb nog even geen vragen maar als er opmerkingen zijn hoor ik die graag :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    NICE :)

    Dat heb je weer snel geflikt Arjan, maar dat zijn we gewend van je:wink:.

    Mooi dat we lekker kunnen slepen.

    groet



    Terence

    PS twee grijnzen op 1 foto
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Arjan,

    Ik ben blij dat je deze Big Lift gekocht hebt. Nu weet ik dat mijn zwevers met gemak omhoog kunnen. Heb zowieso het voornemen om vaker op de club te komen, zeker als er gesleept kan worden. Ik kan niet wachten om er mijn zwevers er achter te knopen.

    De motor trekt de prop idd met gemak, persoonlijk zou ik daar niets aan veranderen. Hij draaid mooi, én niet te snel.
     
  4. Flying Johnny

    Flying Johnny

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Woonplaats Arnhem
    Hoi Arjan.
    Zag er zondag er mooi uit! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Leuk om te lezen Arjan! Veel goede vluchten toegewenst met deze prachtkist!
     
  6. robertje-11

    robertje-11

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Bathmen
    Prachtige kist Arjan! Hij ziet er een stuk mooier uit zonder die stickers! :)
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heb van balsa, glasvezel en epoxy een nieuwe motorkap gemaakt. Staat wel beter

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog iets verzinnen om bij de choke te komen (er moet een gat in de kap, of ik moet er een servo op zetten, of ik moet een stangetje maken wat ergens bereikbaar is. Hoe hebben anderen dat....?

    De kleur weet ik ook nog niet. Misschien wel oranje, lekker opvallend :)

    [​IMG]

    De Wike-RC IBEF zit er inmiddels in, werkt perfect. Ontstekingsstroom komt nu vanaf de boordspanning en de ontsteking is op de zender uit te schakelen.

    Heb tevens een Graupner HoTT General Air Module besteld. Daar zit standaard al een vario in wat wel handig is met afzetten van zwevers. Maar er komt ook een optische toerental-sensor aan vast want een toerenteller heb ik niet, en de balanceerstekker van de lipo voor de boordspanning kan er ook op.
    En dan heb ik dus op mijn display toerental en zicht op de toestand van de accu. Lijkt me allebei wel fijn :)
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja, kan heel goed zo, lekker strak gemaakt.
    Die hott mannen maken er wat moois van, je kan het zo gek niet bedenken of je kan je setje uitbreiden met mooie modules.
    Als je gat maakt voor de shoke, dan wordt het een flink gat zeker? Een servo is wel het makkelijkste, maar das ook wat..
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ontsteking op een aparte accu zetten.
    De ontsteking trekt met pulsen stroom, hierdoor ontstaat inductie spanning wat voor storing kan zorgen als je radio ook op dezelfde accu zit.


    Choke kan met stangetje of servo.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

    Maar daar heeft hij nu een IBEF voor gebruikt toch?

    Mooi gedaan Arjan! Ziet er strak uit!
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet met DEZE
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik zou de ontsteking toch ook op een aparte accu zetten.. Een ontsteking trekt flink wat stroom :yes:
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat valt op zich nog wel mee, was mij al opgevallen na de eerste vluchten. Ik hoef steeds maar erg weinig bij te laden.
    Ik ben tot deze keuze gekomen na het lezen van DIT DRAADJE (in de eerste post, het stuk over stroomopname) en heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in.

    De enige zwakke schakel zou inderdaad het leegtrekken van mijn lipo (waar een 5A BEC aan zit) kunnen zijn. Maar via de telemetrie kan ik mijn accuspanning uitstekend volgen dus die is "gecovered":).
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Totdat je wat draden naast elkaar legt. Dan zit je weer met die inductiespanning.
    Dus leg je bekabeling goed.
    Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Heb je de link gelezen? Het filter zit zo dat de inductiespanning waar jij bang voor bent kleiner is dan die van een servo. Echt waar :)
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...alles zit er in. De General Air Module is wel gaaf. Ik kan de accuspanning vóór de BEC zien (dus de echte accuspanning), de individuele celspanning van de lipo, de door de BEC afgegeven spanning, de stroom die de ontvanger/servo's en ontsteking in totaal opnemen, de verbruikte accucapaciteit, toerental.....Hij zit hier rechts onderaan.

    [​IMG]

    De kap begint ook zijn vorm aan te nemen. Rechts op de kap zit de optische sensor voor het bepalen van het toerental. Het kleine pennetje is de choke.

    [​IMG]

    De andere kant is ook wel strak. De wielen zijn nu iets groter, 125mm Kavan's in plaats van 100mm. Staat hij iets hoger op z'n poten. Ik vind het al met al een hele verbetering,

    [​IMG]
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Absoluut!
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hij is er inderdaad van opgeknapt.

    Mooi wark man.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    wouw, die telemetrie is wel echt geweldig!
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Klaar :)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het duurde zo'n drie kwartier voordat ik door had dat mijn mooie choke-stangetje een eindje te kort was en het apparaat dus niet op de choke ging. Toen dat eenmaal gefixed was liep hij bijna gelijk.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina