Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 8 jan 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is al begonnen :)

    Staart van de oude ga ik toch maar gewoon zo overzetten. Eigenlijk mankeert er niks aan. De struts heb ik doorgeslepen. Straks een kort en dun amunilium hulsje eromheen en het zit weer.
    Ook leuk dat tijdens het schuren het richtingsroer er spontaan af viel. Scharniertjes duidelijk niet geborgd. Oh well...is toch makkelijker met schuren en vastlijmen van het kielvlak, als het er even af is :)
    Droog passen:

    [​IMG]

    Daarna de neus er af. Ik ga het afgezaagde stuk wat lichter maken (is nu bedoeld om een dikke elektromotor in te hangen) en dan kan het dienst doen als motorkap. Komt allemaal mooi uit met de afmetingen van mijn motor denk ik.

    [​IMG]

    Het motorschot komt 2cm naar binnen te staan. Dan kan ik er triplex plaatjes voor lijmen, die naar voren uitsteken en twee functies hebben; spant tegenhouden en de motorkap op vast schroeven.
    Het hele motorschot staat trouwens een paar centimeter verder naar achter dan origineel omdat mijn DLE30 een stuk langer is. Bij mijn eerste romp zag je dat de prop een heel eind vóór de motorkap (die al wat langer was dan origineel) uit stak. Een spinner was daardoor geen gezicht. Misschien gaat dat nu wel lukken.
    Positie van het gat voor de kelk en de gaten voor de motorsteuntjes afgetekend. Ik zet de motor 7mm naar links, dan komt de prop-as door de zijstelling toch weer in het midden uit de motorkap.

    (schot zit nog niet vast, zit er zo even in gedrukt)

    [​IMG]
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Gaat weer snel de lucht in !!! :cool:
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Eerste brandstofervaringen; Big Lift met RCG26

    Ik vind het echt gaaf dat mijn rompie die ik nota bene bijna weg had gegooid (hij stond klaar om naar de vuilstort te brengen toen Martijn toevallig langs kwam) nu nog dit mooie doel gaat dienen! Is mijn handfiguurzaagwerk niet voor niets geweest. Geweldig!! Succes man!!
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En Jaap weet je wat zo leuk is, alles past perfect. Mijn vleugels kunnen er zo op, het stabilo past, zelfs het frame van mijn sleepkoppeling (zo ongeveer het enige wat de klap heeft overleefd) past er precies zo in. Ik ben een blij man :)
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    whop whop gas op die bouwplank , ziet er goed uit arjan .
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja whop whop.....ik doe mijn best :)

    Na enig wikken en wegen heb ik besloten de neussectie toch maar te dubbelen, zoals het bij de oer-BL ook zit. Het scheelt nauwelijks gewicht en ik voel me daar toch wat zekerder bij, vooral omdat ik het compartiment achter de motor een beetje leeg wil hebben voor de inbouw van gasservo en ontsteking.
    Dat geeft gelijk een fatsoenlijk lijmvlak voor het motorspant.

    [​IMG]

    Dat motorspant is nu helemaal klaar om ingelijmd te worden.
    Het spant van mijn oude was nogal een gatenkaas door alles wat er in de loop der jaren voor had gehangen, deze heeft enkel de nodige gaatjes voor slangetjes en stangetjes.
    Ik heb de carburateur omgedraaid, de stelschroefjes zitten nu aan de bovenkant - is net wat makkelijker met afstellen dan aan de onderkant :)

    [​IMG]

    Verder heb ik vandaag het dekseltje aan de bovenkant van de neus losgesneden en ben ik bezig geweest met de rand van de cockpit. Daar gaat de nodige tijd in zitten maar ik schiet lekker op.
     
  7. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Goed bezig Arjan en succes verder.

    Egbert
     
  8. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    je hebt je cab omgedraaid zitten je vacuum poorten van de cab nog wel goed?
     
  9. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik mag wel opschieten, heb je morgenavond de koffie bruin?

    Terence
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, is zo'n v-vormig reedvalve blok. Die kun je gewoon omkeren. Of bedoel jij iets anders?
     
  11. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ik bedoel dat de vacuum voor je pompje wel werkt anders start hij slecht

    maar dat kan bij jou dus
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oh daar zeg je wat. Zal ik eens naar kijken. Anders draai ik hem gewoon om, met de cilinder naar links en de uitlaat naar boven :)

    -edit- Nee maakt niks uit. Gelukkig

    [​IMG]
     
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    [​IMG] [​IMG]





    als van pakking ( nummer 17,11,achttien) beide gaatjes maar open zijn is het goed
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    dle motoren werken met een slangetje tussen carter en membraamkamer (nou durf ik dit niet helemaakl zeker te zeggen voor de dle 30)en kunnen dus de carburateurs luk raak gemonteerd worden .
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Je kunt de carburateur omdraaien op het membraamhuis, of het hele membraamhuis (met de carburateur er bij) op de cilinder.
    Dat laatste heb ik gedaan.
    Maar volgens mij maakt het niks uit als je de carburateur omdraait op het membraamhuis, in die pakking zitten volgens mij twee gaatjes als ik zo kijk.
    Hij zit nu zoals ze uit de fabriek komen, ik kan ineens mijn chokestangetje door een handig geleidertje steken. Als hij andersom zit gaat dat niet.

    En Serge, je bedoelt denk ik juist "zonder slangetje". Ook bij een DLE30 zit er geen slangetje, het vacuum komt door die twee gaatjes in het membraamhuis (zie plaatje bij 11 en 18).
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ik bedoelde echt met .dle motoren hebben ook slangetjes tussen pompmemraamhuis en carter .
    dle 30 wist ik niet zeker . maar hier kun je dus wat erik laat zien de carburateur gewoon 180 graden omdraaien .(net tegelijk geplaatst ,waardoor ik zijn opmerking niet gezien heb )
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij toeval heb ik via het forum een mooie Ibis 120 op de kop getikt, die zo goed als vliegklaar is. Dat betekent dat ik die eerst klaar ga maken zodat ik in ieder geval weer kan slepen. Kan ik de Big Lift op mijn gemak echt goed in orde maken.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De IBIS 120 is al reeds bekend ,hé Gerben ??
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gefeliciteerd! Ook een 2,2m span?
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja, is dezelfde als Gerben gebruikt.
     

Deel Deze Pagina