Eerste (budget) CNC

proxxon on steroids.. tsja zo ken het ook.

Echter voor de ombouwkosten heb je volgens mij al bijna een kress...

Het grote nadel van het gebruik van mdf als constructie materiaal is dat het hoe dan ook altijd zal werken. Het is natuurlijk maar net hoe zuiver je de bank wil hebben.

Zelf heb ik een aantal jaren gelden besloten, om na een aantal jaren met een eigenbouw bank van idd ook mdf gedraaid te hebben toch maar fors te inversteren in een fabrieks bank. (BZT 1000 PX). Het is ook in deze tak van hobby alle waar is naar zijn geld)

Ga in iedergeval de ontwikkelingen volgen.

succes en veel bouw plezier.

groeten gj

ik ga zorgen dat er een mooi montage plaat komt voor verschillende soorten (frees)apparaten.
Voor alleen depron frezen kan ik vast wel af met 540 motor met korte verloop en kort freesje, dan blijven de krachten beperkt. Daar is een afwijking van 0,5 mm minder boeiend dan bij de massieve materialen. Ik weet het ik ben eigenwijs:mrgreen:...

Voor hout en massief plastic wil ik m'n Aldi Dremel eerst voor proberen, met in achterhoofd houdend dat ik geld opzij zet voor een betere frees. Niet geschoten is altijd mis.

Ben van plan om de onderdelen te laten uitfrezen, lijkt me lastig om het met het 'handje' zo netjes te maken :p.

EDIT:
Voorlopig ligt het project helaas stil(interesse versus kosten:(), maar ik wil jullie als nog hartstikke bedanken voor de hulp :).

Laatst bewerkt:
ik denk dat je zal schrikken van de kosten om het te laten frezen.
een goede zaagtafel + boorkolom doet hier al wonderen.

hieronder mijn machine:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=3196&start=98
image005hc.jpg

image006wo.jpg

image021tc.jpg

dan heb je een indruk van een andere machine.
En op dit ontwerp zit op de Y as al een afwijking van 0.7mm *ontwerp fout heb een modificatie nu reeds liggen voor dit probleem.

Laatst bewerkt:
Hoi,
ik zat je topic te lezen omdat ik op dit moment ook bezig ben met een portaal frees.
(joecnc 06)

om dit een beetje redelijk te doen zit je snel op 800 euro.
Wij hebben een kitje via ebay besteld, loopt netjes weinig over te klagen.
voordeel hiervan is dat de motor, voeding, aansturing en software in 1x geregeld is.
zou ik zeker aanbevelen en hoeft niet veel duurder te zijjn dan zelfbouw (en hopen dat het werkt, er zijn al genoeg onzekere factoren)

Wij hebben eerst een boven frees gekocht, erg handig om aan te schaffen voordat je begint met bouwen!!
hiermee kun je als je goede mallen maakt redelijk eenvoudig mdf op maat zetten (p.s. de gamma zaagt gratis als je een (gratis) pas hebt. zorg dat je een schetsje hebt van wat je nodig hebt en laat daar de grote stukken alvast op maat maken (alles van onder laten zagen ivm maatvastheid) Hierdoor heb je ongetwijfeld een afwijking, maar met een beetje netjes werken is dit altijd dezelfde afwijking .
De frees komt uiteindelijk op de machine ;-)

de spindels en moeren (trapeziumdraad) hebben wij bij machine fabriek harderwijk besteld viel reuze mee (op de verzendkstn na dan).

wij hebben eerst standaard draad geprobeert, echter slijt dit heel snel en heeft dit veel speling. een echte afrader.

Zodra de machine operationeel is kan deze zijn eigen onderdelen maken.

Als wieltjes hebben wij abec5 lagers (rolschaats en skate wereld) gebruikt, loopt soepel, is stof dicht en vanaf 0,75 ct te koop (p.s. wij hebben er 40 gebruikt)

Al met al loopt de rekening behoorlijk op, ik had ook gedacht voor 500 euro klaar te zijn, maar de kosten lopen nog steeds op!
het zijn de kleine dingen waar je geen rekening mee houdt, cv buis kost weinig iets van 4 euro de meter of zo, wij hadden een 10 meter nodig dus 40 euro cv buis kwijt, 40 euro wieltjes 30 euro boutjes etc etc etc zelfs het goedkope mdf kan hard oplopen.

maar als je dan de machine zn eerste eigen onderdeeltje ziet maken wow.

p.s.
onze machine is 60 x 120 werkbereik

mvg
Daniel

Door de plaat mdf van onder af horizontaal te laten zagen blijft je startpunt en zaag positie onveranderd. (de plaat mdf zakt en niet de zaag die wordt opgeschoven)
Wat je niet wilt is dat ze b.v 20cm afmeten, dit zagen en dan de zaag weer 20cm opschuiven dit geeft afwijkingen door meetfouten.

Daniel

Door de plaat mdf van onder af horizontaal te laten zagen blijft je startpunt en zaag positie onveranderd. (de plaat mdf zakt en niet de zaag die wordt opgeschoven)
Wat je niet wilt is dat ze b.v 20cm afmeten, dit zagen en dan de zaag weer 20cm opschuiven dit geeft afwijkingen door meetfouten.

Daniel

uhm met een goede zaagmachine kan je ook van bovenaf zagen zonder de maat opnieuw te moeten instellen.

blijft wel overeind dat vanaf onder maatvaster is vanwege dat stabieler is.

Maar als je dit laat zagen ga dan naar een hout bewerkings bedrijf en niet naar de bouwmarkt..

Hangt van het budger af en de nodige nouwkeurigheid. Zoals vermeld gamma zaagt gratis.
Het beste is uiteraard een cnc gefreesde kit, maar hier zijn weer kosten aan verbonden.

En wat een houtzager rekend weet ik niet.
Mvg
Daniel

Back