Eerste diorama, Napoleontische tijd

Discussie in 'Diorama's' gestart door 076, 31 jul 2012.

  1. 076

    076 Guest

    Hoi, ik ben na veel onderzoek begonnen met mijn eerste diorama. Het thema is zoals de titel al verraad, de napoleontische tijd. En dan wel een veldslag. Ik wil alles zo echt mogelijk maken. En ik ben dan ook van mening dat de details het verschil maken. Ik ben al begonnen met een aantal naaldbomen en een paar troepen. 5 Zijn er af :p. Nog zo'n 400(?) te gaan! Ik heb een flinke multiplexplaat tot mijn beschikking waar het dan allemaal op moet gaan gebeuren. De schaal is 1:72. Er zijn bij deze eerste 5 trouwens ook wel wat lelijke plekjes, die zal ik ook nog wel over doen denk ik, maar voor een eerste keer was ik er best tevreden over. Ik hoop dat ik minstens 1 keer per week met foto's en tekst verslag uit kan brengen aan jullie. Hier alvast 5 foto's. Ik heb trouwens nog nooit iets met modelbouw gedaan. Tips en commentaar zijn dus altijd welkom. Als jullie een vraag voor mij hebben, wil ik die natuurlijk ook graag beantwoorden. Tot de volgende update dan maar! Groeten, Daan

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Misschien matte verf voor de uniformen van het 95e regiment?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

    Germt Guest

    Wel, wel, wel Daan.
    Allereerst welkom op dit mooie forum.
    Voor iemand die nog nooit iets aan modelbouw gedaan heeft ziet dit er super strak uit hoor, mijn complimenten;)
    Ik denk dat matte verf inderdaad beter zou zijn, maar misschien weten onze diorama bouwers daar meer van dan ik.
    Ik ga je wel volgen, want dit soort veldslagen heeft mij altijd geboeid:cool:
    076? Breda?? wel eens bij Hesemans gekeken, daar hebben ze hele mooie soldaatjes, kijk daar zelf ook wel eens naar;)

    Groet, Germt
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daan, welkom.
    Ziet er knap uit.
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je zou (kijk het na of probeer het eerst) er een laagje matte blanke lak over kunnen spuiten.
    Wat ik heb begrepen is dan de glans er ook af.
     
  4. 076

    076 Guest

    Inderdaad Breda! Deze veldslagen hebben mij ook altijd al geboeid. Vooral tijdens het spelen van Empire:total war begon het balletje te rollen om zelf eens iets te gaan maken. Bij Hesemans heb ik trouwens ook gekeken, maar ze hadden alleen maar geschilderde figuren die niet op deze schaal waren en ook iets boven het budget van een 15 jarige lagen ;). Matte blanke lak zal ik zeker gaan proberen, al weet ik niet of ik die hier heb staan. Anders zullen daar zo snel mogelijk foto's van komen. In ieder geval alvast bedankt voor het tonen van interesse in mijn project!
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Matte lak kan je idd over de glanzende zetten, dan glimt het niet meer, en kan je gewoon je glanzenden verf blijven gebruiken.

    Verder: Gewoon DOEN! Die eerste 5 zullen misschien niet de mooiste worden, maar wat maakt het uit? Al doende leert men. Overigens zien die eerste er wat mij betreft prima uit.

    Als je het verven onder de knie hebt, moet je ook eens kijken naar verven met olieverf. Daarmee kan je enorm mooie resultaten verkrijgen, omdat je de kleuren kan blijven mengen op het object. maar misschien zijn deze figuurtjes daar wel te klein voor.

    In ieder geval: ga zo door!
     
  6. 076

    076 Guest

    Vandaag weer vrolijk verder geschilderd. Er zijn weer 5 95th soldaten af, en ik heb 9 Engelsen in de grondverf staan. 1 Engelsman is al af. Daar een foto van. Het is vooral om een beetje te laten zien welke kleuren ik heb gekozen. Helaas is de witte verf een beetje uitgelopen omdat ie te oud was. Daarna het blikje dus maar weggegooid. Morgen ga ik de lak halen, en waarschijnlijk een airbrush set!:D Als ik airbrush heb wil ik ook verder gaan met bomen maken, omdat een naaldboom verven met een penseel nou eenmaal moeilijk gaat.

    [​IMG]

    Wat betreft olieverf; ik denk inderdaad dat de poppetjes daar te klein voor zijn. Ze zijn staand 28 mm hoog. Daarom zijn details ook erg moeilijk netjes te schilderen. Doordat je hand trilt schiet je heel snel uit.

    Ik zal vanavond of morgen ook nog een bouwplan sturen, met wat er nog gemaakt moet worden, en hoe de plaat eruit gaat zien plus de materialen die gebruikt gaan worden.

    Groeten,
    Daan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik vind het kunstig hoor zo klein.
     
  8. 076

    076 Guest

    omdat ik een week in zeeland zit, zal er weinig te melden zijn over de voortgang van het slagveld. Als ik terugkom wil ik in ieder geval al een beginnetje gaan maken met het landschap.
     
  9. 076

    076 Guest

    Ik wil morgen gaan beginnen met de plaat zelf. Maar ik weet totaal niet welke ondergrond ik moet nemen. Ik denk namelijk dat het hout de verf teveel in zich opzuigt, en ik wil ook nog wat heuvels gaan maken (met gips). Ik heb mensen alles zien gipsen, alles met schilderssteen af zien plakken, en ook heb ik mensen alles vol zien plakken met blanco A4-tjes. Wie kan mij helpen? Ook als je geen ervaring hebt zou ik graag horen wat jou het meest geschikt lijkt, of misschien zelfs iets anders.

    Gegroet
     
  10. Germt

    Germt Guest

    MDF lijkt mij gezien het gips niet geschikt.
    MDF kan niet tegen water.
    Voor dit soort diorama's lijkt mij watervaste multiplex het meest geschikt.
    Het is bij de bouwmarkt in diverse diktes verkrijgbaar, en ze zagen het nog op maat ook;)

    Groet, Germt
     
  11. 076

    076 Guest

    De plaat is ook een multiplex plaat die we nog hadden staan. Volgens mijn vader is het watervast dus dat zou moeten lukken. Ik heb waarschijnlijk verkeerd gezegd dat het mdf zou zijn.

    gr
     
  12. 076

    076 Guest

    Vandaag heb ik een berg/heuvel gemaakt. Ik heb ze gemaakt met kranten, schilders-tape en gips. Ik vind ze zelf goed gelukt, al moet er nog meer vegetatie bij komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bruine rond de berg is de ondergrond van het gewone gras. Waar het ophoud komt een weg die naar een riviertje loopt rechts van de berg. De brug daarvoor is ook al in de maak.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina