Eerste eigen Zeilboot

• Topicstarter Topicstarter scenic20
  • Startdatum Startdatum
S

scenic20

Guest
Tijdens een weekendje zeilen met mijn 'echte' (voor personen bedoelde) zeilboot kwam ik iemand in de hanven tegen die met een bestuurbaar zeilbootje. Na een praatje gemaakt te hebben mocht ik ook een stukje sturen, en ik moet zeggen. Dat was bijzonder leuk!

Ik wil dus nu graag ook een eigen zeilbootje, maar heb hier totaal geen verstand van. Zeilen is dus geen probleem, het is dus zegmaar van het naar de winkel toegaan tot aan varen.

Allereerst ben ik niet echt handig, dus ik moet een bootje hebben wat gemakkelijk in elkaar te zetten is.
Verder kan ik er ook niet echt uit wijsworden bij sommige pakketten wat er nu allemaal nog bijkomt en wat er in zit.

Ik heb er dus een aantal geselecteerd en wil jullie nu eens voorleggen wat het beste zou zijn. Het gaat dus puur om recreatief gebruik om vanaf mijn grote boot het kleine bootje te besturen.

Ik overweeg nu om dit te kopen:
Conrad artikelnummer: 229349 - 8B

Tekstje van de site:
ZEILYACHT UNIVERSITY CLUB 1:25
Bestnr.: 229349 - 8B

Prijs slechts 109,00 EUR
stuk(s) Steek met de kracht van de wind van wal en geniet van water- en modelsport in zijn mooiste vorm. Omdat wij uw zeiljacht al grotendeels voorgemonteerd leveren, hoeft u nog maar weinig zelf te doen. En met behulp van de meegeleverde afstandsbediening hebt u uw model zo onder controle, alsof u zelf aan het roer zou staan.
Bedienbare functies: Roerafstelling • Zeilafstelling.
Technische spec.: Lengte ca. 515 mm • Breedte ca. 120 mm • Totale hoogte ca. 857 mm • Schaal 1:25.
Omvang levering: Voorgemonteerd model • Zender voor afstandsbediening • Bootstandaard • Gebruikshandleiding met RC-aanwijzingen (Duitstalig).

Zeiljacht University Club 1:25 RtR
Totale hoogte ca. 857 mm
Vaarklaar gemonteerd
Incl. afstandsbediening

Mijn vragen zijn dan:
- Wat komt hier nog bij? Is dit een compleet pakket of heb ik hier nog meer bij nodig?
- Vaart dit een beetje? Ik ben alleen van plan om het bij weinig wind te gebruiken en met mooi weer, maar het moet natuurlijk wel goed bestuurbaar zijn.
- Wat zal ik nog in elkaar moeten zetten? Ik ben iemand met 'twee linker handen' dus krijg ik dit vaarklaar?

Ik ben niet van plan er heel veel geld aan te besteden, maar als iemand andere suggesties heeft die beneden de 200 euro blijven dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt

Beste Scenic.
Dat model van conrad is op zich wel aardig, maar valt een beetje in de categorie 'kinderspeelgoed'.
Wil je een betaalbare (onder 200 euro, helemaal compleet met zender, ontvanger) goedvarende zeilboot, schaf dan de Micro Magic van Graupner aan. (Zie de site die Matthijs hierboven al promootte)
Model: 105 euro
2 kanaalszender incl 2 servo's: 60/70 euro
Lijm, verf enz: 20 euro.
Dan heb je een heerlijk varend, uiterst wendbaar, makkelijk te transporteren bootje, goed voor windkracht 0, maar ook nog te varen bij windkracht 4 a 5...
Bovendien heb je er (gratis!) meer dan 1200 vrienden bij, via de Micro Magicsite hierboven genoemd. Tevens een uitgebreide kennisbank over de bouw, het afstellen en het zeilen van de 'MM', en de mogelijkheid jouw model te meten met andere MM's tijdens wedstrijden.

Doen! Ik heb als redelijk ervaren modelbouwer nog nooit zoveel lol van 200 euri gehad!

ik zou niet voor de micro magic gaan is ook zo speelgoed geval ,ik zou meer voor een 1 meter boot gaan.
en heb je er verschillende in kyosho,graupner om 2 goeie te noemen.
kijk op modelbouwwinkels .nl staan veel zaken met veel info.
hier krijg je toch persoonlijke meningen waar jij niet op staat te wachten.
s6

hoewel mijn mening natuurlijk gekleurd is................ de micromagic is niet echt een speelgoed geval. De boot is makkelijk in elkaar te zetten, maar het belangrijkste, reageert zoals een echte zeilboot. Dus gewichtsverdeling, zeilstand, zeildoek, vorm etc, heeft allemaal invloed, totaal iets anders als de bootjes bij conrad etc. Daarbij heeft de Micro nog een groter voordeel, wedstrijden door bijna het hele land! Na een paar keer alleen rondzeilen met een bootje is de lol er waarschijnlijk wel vanaf, veel leuker is het om met 20 bootjes over de startlijn te schieten. Een 1-meter boot om mee te beginnen? Is volgens mij duurder dan de 200 euro die hij wil uitgeven, moeilijker te bouwen en minder (duidelijke) info beschikbaar over afstelling, tuning e.d..

Zelf heb ik ook nog een saphir (ook van graupner). Is een boot van 95cm, met heerlijk zeileigenschappen. Ook leuk om mee te beginnen, maar een nieuwe, met servo's, zender en toebehoren gaat ook snel over de 200 eurootjes heen.

Succes met je keuze, kijk op het forum van micromagic.nl of er vaardagen bij jou in de buurt zijn. Ga er heen, je mag vast wel even proberen..........

Matthijs heeft natuurlijk gelijk, zijn mening is gekleurd, maar dat is de mijne ook...
De Micro Magic is een ontzettend leuke boot én een van de lastigste om goed te zeilen, vanwege het formaat.
Een grotere boot zeilt wat meer als een "grote" boot, het gaat allemaal wat minder abrupt.

De University huppelepup bij Conrad is er inderdaad eentje met een speelgoedboot uitstraling.
Bij diezelfde Conrad staat ook een 75cm zeilboot met epoxyromp in de catalogus, RTR mét zender en servo's, lijkt mij niet verkeerd voor 199 Euro's.

Déze, dus:
RC ZEILBOOT CENTURY 750
Bestnr.: 230458 - 8B

Mijn eigen gekleurde aanbeveling zou een Voyager van Thunder Tiger zijn, een goede zeiler, één meter lang (America's Cupper), zo uit de doos wél compleet (zonder zenderset en zeilservo) maar niet optimaal, daar de meegeleverde zeilen set op z'n best bruikbaar is. (gooi ik daar even m'n eigen glazen in...)
Zelf een setje maken is echter geen heksentoer en daarna heb je een boot, die geweldig zeilt en verschrikkelijk veel wind kan hebben, zoals in de vlagen, die vóór het regenfront van vandaag zaten (7Bft).
Echter ook "ghosten" (voortgang maken schijnbaar zonder wind) kan de Voyager goed.

Groeten, Jan.

P.S.: stuur me een pm als je méer info en foto's over de Voyager wilt.

wilco66 zei:
ik zou niet voor de micro magic gaan is ook zo speelgoed geval ,ik zou meer voor een 1 meter boot gaan.
en heb je er verschillende in kyosho,graupner om 2 goeie te noemen.
kijk op modelbouwwinkels .nl staan veel zaken met veel info.
hier krijg je toch persoonlijke meningen waar jij niet op staat te wachten.
s6

Tja, wat Wilco schreef is waar: hier krijg je persoonlijke meningen...
In ieder geval niet beinvloed door: "Wat verdien ik eraan?" wat je in de winkel wel eens overkomt...
Dit hele forum barst van de persoonlijke meningen, en dat is juist de meerwaarde! Je krijgt er 10 of 20, en dan kan je kiezen. En: je hoeft het er niet mee eens te zijn, dat is het mooiste.
En m.b.t. de Micro Magic: ik heb behoorlijk wat ervaring met 1:1 zeilen en met modelzeilen; de MM is beslist geen 'speelgoedgeval'!
Het is een volwaardige RC-zeilboot; oke, ze is niet groot, maar zeilt uiterst natuurgetrouw en precies.
Maar goed, ook dat is een 'persoonlijke mening'... :?

Nee, nee Roel. Das een mening volgens jou (en rest). Maar het is ook
de waarheid. Als een zeilboot goed gemaakt is en alles goed afgesteld
zijn alle type's zeilboten fijn en makkelijk te varen.

De kunst is alleen het goed afgesteld krijgen.
Maar mannen gelijk jullie die de 1:1 varen zal het wel iets makkelijker zij
om het afgesteld te krijgen. :wink:

En dat laatste is wel een mening 8) :lol:

Carlo aka Rambo zei:
De kunst is alleen het goed afgesteld krijgen.
Maar mannen gelijk jullie die de 1:1 varen zal het wel iets makkelijker zij
om het afgesteld te krijgen. :wink:

En dat laatste is wel een mening 8) :lol:

Dat laatste valt we wat mee, 1:1 zeilers hebben de neiging om de zeilen van de MM te vlak te trimmen en te ver dicht te halen, zoals op hun 1:1 boot, met als resultaat, dat 'ie bijna niet vooruitkomt.
Een kleine boot als de MM loopt het best met wat bolling in de zeilen en de schoten niet keihard doorgezet.
Dat laatste geld trouwens ook voor mijn 1M Voyager, met de giek midscheeps, hoog aan de wind, is de voortgang niet optimaal...

Groeten, Jan.

Mijne heren het is altijd nog zo dat als je 1 : 1 vaart gevoel met de boot of het schip hebt.
Dan is bij modelbouw wel even wat anders.

Jan Vos zei:
Mijne heren het is altijd nog zo dat als je 1 : 1 vaart gevoel met de boot of het schip hebt.
Dan is bij modelbouw wel even wat anders.

Volkomen waar, daarom is het maken van veel zeiluren, om feeling te krijgen voor hoe de boot zal reageren, ook zo belangrijk bij het modelzeilen.
Eén van de voordelen bij modelzeilen vind ik het feit dat je meestal hoger staat, meer overzicht hebt en je de vlagen beter kunt zien aankomen en daar gebruik van kunt maken. (of juist niet...)

De zeiltrim bij modelboten is echter volledig een ervaringskwestie, daar je niet aan boord bent.

Groeten, Jan.

Back