Eerste electrische vluchten gemaakt vandaag!

YES!!! Vandaag voor het eerst electrisch gevlogen. Mijn gecrashte Telemaster was weer heel, en omgebouwd naar electro. Power zat op de High Timing setting, ik ga waarschijnlijk terug naar de Middle setting. Toestel vliegt als een zonnetje, wel windgevoelig, maar dat was'tie al toen hij met een 4cc 2t vloog.

Eerste accu 3 korte vluchten.
Tweede accu 2 langere vluchten, toen greep de ESC in (te weinig voltage). Ik had nog wel wat motor vermogen, maar niet erg veel meer, en ik haalde de landingsbaan net niet. Dus in het hoge gras geland, niks aan de hand.
Derde accu, 1 nette vlucht en de tweede helaas een crashje. Ik tikte het landingsgestel er onderuit, maar dat had ik heel goed verankerd aan een plankje dat niet zo goed in het toestel verankerd zat. Krak, dus. Niks aan de hand, toestel is al weer gerepareerd en verbeterd op die plek. De accu's liggen al weer aan de lader, morgen verder!

Ondanks wat commentaar van een paar omstanders (ik ben kennelijk de eerste op de club met een electrovliegtuig dat niet van schuim is) vond men het toch wel leuk. En die omstanders waren tijden in de weer hun methanolmotoren goed aan de gang te krijgen, terwijl ik rustig mijn accuutjes leegvloog, wisselde en verder vloog.

Hugo

En ben je helemaal over?, gaat de vette troep de deur uit? :)

Ja, alles wordt verder electrisch. Ik weet dat het qua prestatie (duur) nog niet zo goed is als brandstof, en duurder in aanschaf, maar het gemak is ook wat waard. Vind ik!

Hugo

JA dat is het toch wel
het gemak is veel waard
zelf heb ik nooit anders gevlogen als electra en wanneer ik op de club zie hoeveel werk het is voordat ze vliegen, en voordat de boel weer ingepakt is
Man dan heb ik al veel meer rondjes erop zitten en ben binnen 5 min. weer weg
je hoeft niks schoon te maken ect.
ik heb op het moment zo'n 10 lipo's en ik kan een hele dag vliegen, wanneer ik mijn lader meeneem
en laat ik je zeggen dat wij(electravliegers) snellere modellen hebben dan diegene met brandstof, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
een goede lader en een paar goede lipo's en je kunt jezelf de gehele dag vermaken
nu alleen het weer nog.

gr Albert

Hoi Hugo nou qua prestaties is het zeker zo goed of niet beter als brandstof en zeker niet duurder in aanschaf, en wat denk je van die vette troep en afgestel ik zie ze op de club soms (niet altijd hoor) tobben van de 3uur dat ze aanwezig zijn vliegen ze een half uurtje maar de meeste willen wel over naar electro maar denken dat het moeilijk en duur is terwijl een nieuwe brandstof motor vaak duurder is dan een compleet electro vliegtuig , vergelijkbaar met wat ze hebben
nee Hugo lang leve het electro gebeuren ha ha

gr Andre

Hey,

electro is idd leuk. Deze discussie lijkt weer een beetje electro<=> brandstof te gaan worden, dus ook een reactie van mijn kant ;) .
Het valt me op dat de die-hard brandstofvlieger inmiddels erg goed op de hoogte is van wat er allemaal in electroland mogelijk is. Ook de kosten, zowel brandstof als electro, je kan ze beide duurder maken, ook beide goedkoper.
Waarom m.i. de brandstofvlieger met brandstof vliegt is omdat juist DAT deel van de hobby er ook bijhoort! Ze vinden het prachtig om te tanken, te choken, gloeien, de prop een slinger te geven... "slaat hij aan of niet?" "Loopt ie lekker?" "Tikje rijker, ja nu loopt ie prima, heerlijk!"
Dat gedeelte is met electro gewoon niet te doen!

En erg leuk dat de Telemaster zo goed vliegt op electro! Leuk, je ziet idd vaak de schuimpjes op electro, in mindere mate de charters/telemaster/enz.enz.

Greetz, Aldert

Ik vlieg ook alles elektrisch, van depron shockies tot een Mustang van 1,5 meter. Gaat heerlijk, geen goede, accu erin en vliegen met die handel. Op mijn club wordt ook overwegend brandstof gevlogen, en die maken idd veel minder effectieve vlieguren. Ook valt mij op dat die helemaal geen lange vluchten maken. Ik durf mijn accu's vrij ver leeg te vliegen en ben dan soms wel 15 minuten aan het vliegen. De brandstof vliegers zie ik zelden langer dan 10 minuten in de lucht. Als je brandstof op is is het ook echt op en heb je 0 vermogen meer. Daar heb je met elektro geen last van!
Ik ga deze winter een Super Skybolt bouwen een ook deze elektrisch vliegen. Vliegklaar gewicht zal rond de 4,5 á 5 Kg uit gaan komen.

Ik heb zelf vorige winter ook een Calmato laagdekker omgebouwd naar elektro en moet zeggen dat die het beter doet als de brandstofversie. Echt lachen is het geworden dat de brandstofvliegers idd altijd dezelfde opmerkingen hebben dat het duur is in de aanschaf (rekenen ze ook de laders, servos en alles wat er aan een brandstofkist ook zit even mee in hun "voordeel" om er op te wijzen dat elektro echt heel duur is). Ondertussen heeft een clublid die zweert bij benzinemotoren na een jaar of 4 de ontwikkelingen aan te gapen toch een PAF trainer op een 2kW setupje uit honkong getrakteert. Nu vliegt hij ineens een stuk lomper want hij heeft er meer vertrouwen in gekregen lijkt het LOL!!

De brandstofmotor is voor de standaard (klassieke) kitjes al een paar jaar achterhaald. Bij de Helis lijkt de brandstofmotor al achterhaald (zeker in verbruik!). Voor de pure prestatiekisten is het nu nagenoeg gelijk (vliegduur is nog een probleempje) maar denk/hoop dat dit nog 1 of 2 seizoenen zal duren voor iedereen omgaat ;)

Hoop overigens niet dat alle brandstofvliegers gaan overstappen naar elektro met zware setupjes want de onbekendheid van risicos kan dan flinke tikken geven. Moet er niet aan denken aan degenen die wat minder zorgvuldig tegen storingsfaktoren aankijken.

Gisteren weer lekker gevlogen, ditmaal ook zonder schade. Alleen niet erg lang, ik kon pas om 15.30u naar het veld. Maar dat vind ik wel fijn van electro; ik was 2 minuten nadat ik geparkeerd had in de lucht. Vleugeltjes erop schoeven, accu erin, klaar. Ook leuk door m'n 2.4GHz systeem. Ik let nergens meer op, gewoon kijken of de baan vrij is en gas d'r op!

Hugo

Haha,

die Hugo is helemaal verkocht :)
Ik ben gisteren ook nog even lekker wezen (electro) vliegen met een stel clubgenoten, het was 's ochtends prachtig weer !!!

Anders dan de vele reacties in dit topic, vlieg ik zowel brandstof als electro. Ik vind dat het ook prima samen kan, waarom zou je MOETEN kiezen ...

Ik vlieg met veel plezier brandstof, zoals een van de reacties vemeld, dat heeft ook z'n charme. Ik onderstreep de mening van menig electrovlieger, het is schoon, gemakkelijk en je kan snel vliegen. mits je natuurlijk je Lipo's op tijd hebt geladen ;)

Maar dat wil toch niet zeggen dat er beslist een keuze gemaakt dient te worden ?

Geniet van deze mooie hobby en het vliegen. Discussie is er al genoeg :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Oh nee, ik hoef ook niet te kiezen, maar ik wil dat graag. Ik heb altijd twijfels over brandstof gehad, qua betrouwbaarheid in de lucht. Dit is volkomen ongegrond, ik kan de laatste dead-stick ook niet meer herinneren, maar het zit in mijn kop. Ik weet dat met electro er ook wat stuk kan gaan!

Ik heb ook nog steeds een zwak voor mooie schaalkisten met een viertakt erop. Misschien dat die ooit later ook weer komen in mijn verzameling. Maar nu, voor het gemak, electro. De accu's zijn al weer vol, alles staat klaar voor de volgende mooie dag!

Hugo

Laatst bewerkt:
Ondanks wat commentaar van een paar omstanders ...
JMH-508_2401676~Waldorf-and-Statler-Posters-771789.jpg

Laatst bewerkt:
"I think this new idea will really fly!"
"Well, as long as it flies right out the window, it's fine with me!"

Dank, Ron!

Hugo

Laatst bewerkt:
Deze motor
Deze ESC. Die is 'te zwaar' maar heeft een steviger BEC dan de lichtere.
Deze accu.
Ik vlieg nu met een 11x5.5 APC-E prop, timing op Middle setting (kan je met de sticks van de zender doen, maar ik heb Programming card gekocht, erg makkelijk).

Deze set-up is aan de lichte kant. Voor mijn Telemaster trainer van 1,5kg goed genoeg, maar 't houdt niet over.

Hugo

Laatst bewerkt:
ik heb hier namelijk nog een lege colibri staan waar eigenlijk een 4cc op hoort maar misschien is electro ook niet zo verkeerd :D

ja ik had zelfde vraag een vervanger voor 6.5cc irvine ik heb nog een 15/10 met een 9*6 prop van h.e.t. liggen zou die dat trekken? mijn kist weegt leeg 1.4kg

Wat voor toestel is het, Anne? Die colibri van Robert en mijn lichte Telemaster hebben zijn trainers, met a-symetrische profielen (ik heb zelfs een ouderwets Clark-Y profiel, werkt nog steeds perfect voor de trainers).

Ik zal zo eens naar die H.E.T. motor kijken. Ik ben ook geen expert, hoor, maar ik zal je mijn beste advies geven!

Hugo

Back