Eerste electrische vluchten gemaakt vandaag!

merk weet ik zo niet maar het is een trainer met rolroeren, ik had hem 1 jaar geleden gecrasht en zou hem weggooien maar ja toch zonde en proberen elektro te maken ik hoef niet te prop hangen, als het maar wat vatsoenlijk vliegt...maar nu je elektro freek bent wat verder?edf of 3d?

ik weet het, Het is een jamara airtrainer <46>..
volgens jamara zit hij al op 1.9kg maar weet nou niet als dat incl tank enz is gr Anne

...maar nu je elektro freek bent wat verder?edf of 3d?

Mijn Hangar9 Funtana X50 is bijna klaar. 1,4m span; 2,5kg; 1,5kW. Da's serieuze power!

Voor je Jamara trainer kan je denk ik dezelfde ESC nemen als die ik linkte of zoeen van 60 amp, met deze motor. Dan een 4S LiPo (zoiets). Als prop gok ik een 9x5 of zo, ik kan je de Beechwood props van HC ook aanraden. Maar op welke maat je precies uit zal komen, geen idee.

Je H.E.T. 15/10 is maar een 200Watt motortje. (link) Da's te weinig voor 1,9kg. Mijn trainer trekt in de vlucht maximaal 350Watt, tegen 1,4kg vlieggewicht. Dat zou voor jou dus op 475Watt moeten komen, of liefst wat meer.

Als het binnen je budget past (denk ook aan een LiPo lader, die je waarschijnlijk moet kopen) is het zeker de moeite waard. Shop eens rond bij HC, en lees de reviews van de producten. Ik ben zelf erg blij met mijn Turnigy SK motoren, maar er zijn uiteraard ook nog anderen.

Hugo

Laatst bewerkt:
Overigens wordt voor de jamara airtrainer een 7,5cc aangeraden, en een vlieggewicht van 2kg. Maar een beetje licht bouwen (zoals met bovenstaande set-up) en lichte servo's (hoeft niks speciaals in, je bent ook de trillingen van de brandstofmotor kwijt!) moet je daar wat af kunnen schaven. Als je bijvoorbeeld 4 stuks Hitec HS-225-jes pakt, scheelt dat bijna een ons met 4 stuks standaard maat servo's.

Hugo

Laatst bewerkt:
Nog even rekenen:
Kist leeg 1.400 gram
4 servo's 110 gram
Ontvanger 20 gram
Motor 142 gram
ESC 60 gram
Accu 390 gram
Da's 2,1kg! Misschien toch een 3S (deze), scheelt een ons. Wel een iets grotere prop erop, 10x7 of zoiets.

Hugo

Nog even rekenen:
Kist leeg 1.400 gram
4 servo's 110 gram
Ontvanger 20 gram
Motor 142 gram
ESC 60 gram
Accu 390 gram
Da's 2,1kg! Misschien toch een 3S (deze), scheelt een ons. Wel een iets grotere prop erop, 10x7 of zoiets.

Hugo
ja daar zat ik ook aan te denken ben gister al druk aan het schafen en breken geweest en standaart landings gestel er onderuit gehaald want die is zo lomp daar kan je iemand mee dood slaan als je wilt..:cool:
volgens h.e.t.website kan de 15/10 in kisten tot1.5 kilo ik kom met 3s lipo op 1.6kg dus het zal wel wat vooruitkomen maar dan houd het wel op

Ik denk dat een 1,5kg zwever met een beetje geluk zou werken, maar je hebt het hier over een motorvliegtuig. Ik zou de gok niet wagen, eerlijk gezegd.

Hugo

Beide hebben voor en nadelen.

Ieder moet gewoon voor zich kijken wat hij leuk vind.

Ik ben zelf een beginner maar vlieg electro, easystar, minimag en er zijn al weer onderdelen onderweg voor de opvolgers en dan wel eerste balsa vliegtuigen.

Persoonlijk vind ik een brandstof motor wel een gaaf geluid hebben en is een pree op een schaal kist.
Verder vind ik electro veel interessanter.
Zonder electro was ik deze hobby ook nooit begonnen.

Heb leren vliegen met een easystar en dan wel wildvliegen.
Een brandstof vliegtuig zou ik nooit gekocht hebben om wild te vliegen en ivm nieuwbouw huis heb ik nog geen tijd voor een club maar daar komt hopelijk komend seizoen verandering in.

De tijd dat je kunt vliegen met electro?
Tja met vliegtuig met veel zweef eigenschappen uiterraad geen probleem en voor de rest is het genoeg accu,s en/of laden op het veld.
Verder is lipo natuurlijk al erg fijn, lifepo4 ook al leuk op weg en zijn er nog betere accu,s onderweg.

Vind zelf het accu erin en gaan wel fijn.
Ik ben meer van het vliegen dan van de opstart.

15/10 moet wel hard werken op een kistje boven een kilo. Door lager rendement kans op heet worden.Neem een iets zwaardere motor die het op zń gemak kan.
Vergelijk die 15/10 met een 2.5 c brandstof motor.

Je moet trouwens een motor zoeken voor je vliegtuig. Geen ¨vervanger¨ voor een inferieur soort aandrijving ;-) (geen klachten: Je zit hier in elektro vliegtuigen forum)

Back