Eerste elektrozwever met rolroeren gezocht

• Topicstarter Topicstarter justfly
  • Startdatum Startdatum
J

justfly

Guest
Ik hoop dat de titel al voldoende zegt. Ik ben op zoek naar een elektrozwever van 1,7 tot max 2,3 m met rolroeren.

Mijn vliegervaringen bestaan uit het vliegen met een elektrozwevertje met een spanwijdte van iets meer dan een meter met hoogte en richtingroer. Graag zou ik in het voorjaar/zomer de overstap maken naar een grotere elektrozwever van tussen de 1,7 en max 2,3 meter (zodat deze nog redelijk te vervoeren is, ook tijdens vakantie) :lol: . Aangezien het feit dat ik nog geen ervaring heb met rolroeren moet de zwever niet al te moeilijk te vliegen zijn en beginnersfouten niet direct hard af straffen en na een wat harde landing niet direct in tientallen stukken uiteenvallen :( .

Zelf heb ik al gezocht gezocht op het forum maar kom dan al snel bij zwevers van bv 2,8 meter. Bij Staufenbiel heb ik een zwever gezien zoals de Winstar 230 XP, VARIANT III en Windstar 180 maar ik weet niet of deze geschikt zijn.

Voor eenieders geruststelling kan ik zeggen dat ik begeleid wordt door een ervaren zweefvlieger, maar ik hoor ook graag jullie mening wat te kopen.

Alvast bedankt voor de tips!

www.lindinger.at heeft een leuke mischien. Ik vind em wel mooi en de prijs is ook goed te pruimen. Hij heet de mouton. Helaas komt ie wel net n beetje tekort voor jouw specificaties.

Hoi hoi,

Multiplex Easyglider... zoekknopje gebruiken, hier is al veel over geschreven. Deze zwever komt exact overeen met jou wensen.

Gr. Aldert

@ Aaalie & Classicracer,

Dank jullie voor de tip van de EasyGlider. Het toestel voldoet inderdaad aan mijn wensen. Ik ben me daarbij bewust dat het Elapor goed tegen een stootje kan en dus niet direct in "tientallen stukken uiteen vliegt". Het liefst zou ik echter niet met Elapor vliegen maar met bv GFK.

Weet een van jullie iets van de zwevers die ik genoemd heb of van de suggestie van Freak?

Ik hoor graag en ondertussen ga ik de Easy Glider eens in het echt bekijken.

Vlieg zelf sinds kort met de windstar .
Word ook begeleid door een ervaren zweefvlieger, en hij is net als ik erg enthousiast over de windstar.

Windstar%20230.JPG

@ Max007,

Allereerst moet ik zeggen een prachtige foto! :lol:

Goed te horen dat je de Windstar 230 hebt en dat je hierover erg te spreken bent. Natuurlijk ben ik wel nieuwsgierig of je deze ook bij Staufenbiel (modellhobby-shop.de) hebt gekocht en zo ja hoe het ging met de levering (is de vleugel 2 of 3 delig?) en welke servo's, regelaar en accu je erbij hebt gekocht.

Was het toestel goed te bouwen?

Ik heb hem ook bij Staufenbiel gekocht, na 1 week had ik hem al in huis.
Goede ervaringen met Staufenbiel.

De romp is niet van Gfk, maar van Nylon. De vleugel is driedelig, is dus wat makkelijker te vervoeren.
Je moet alleen de servo,s ontvanger en regelaar nog inbouwen, verder word hij compleet geleverd met 550 motor en propellor.
De servohouder in de romp is ook al ingebouwd.
De montage van de vleugel aan de romp heb ik wat veranderd.

De motor was bij mij snel kapot, maakte nogal veel toeren met de bijgeleverde propellor.
Heb hem vervangen door een typhoon 29/12/10 dus ook een andere regelaar, en andere propellor.(11 x 6)
Vlieg nu met 8 cellen

Dit is mij eerste toestel, en de onderdelen zijn makkelijk in te bouwen.

@ Max007,

Dank je voor de verdere info. Weet je zo iets van de servo's die jij gemonteerd hebt en welke afmetingen deze moeten hebben zodat ze goed in de uitsparingen passen?

Daarnaast schrijf je dat je de montage van de vleugel hebt aangepast, hoe heb je deze aangepast?

Justfly,

De vleugel word aan de romp bevestigt met 2 nylon schroeven. In de romp zat een houten plaatje met schroefdraad erin. (dat werkt dus niet) Ik heb dat houten plaatje vervangen door een aluminium plaatje. Daar heb ik m5 schroefdraad ingetapt, en de nylon schroeven vervangen door m5.
voor de bijgeleverde schroeven had ik geen juiste tap. ( engelse maat )
Zie foto.

normal_Afb%201a.JPG

Verder zat er een kier tussen de vleugel en de romp en om dat op te lossen heb ik het gat waar een pen inkomt van de voorkant van de vleugel iets omlaag gebracht.
In een nieuw stukje hout een gat van 6 mm gemaakt en dat aan de andere kant op de juiste positie vastgelijmd.
Zie foto

normal_afb%204a.JPG

normal_Afb%202a.JPG

Servo's romp

normal_Afb%203a.JPG

In de vleugel zitten 2 servo's van robbe FS500.
Ik heb ze geplaatst in een servohouder, Robbe servolock 4, past de servo precies in.
Dit vond ik een mooiere oplossing dan de servo vastlijmen, zoals dat in de beschrijving stond.

normal_afb%207a.JPG

normal_afb%206a.JPG

normal_afb%205a.JPG

Iets meer werk maar wel mooier.
8)

Max007 zei:
De vleugel word aan de romp bevestigt met 2 nylon schroeven. In de romp zat een houten plaatje met schroefdraad erin. (dat werkt dus niet) Ik heb dat houten plaatje vervangen door een aluminium plaatje. Daar heb ik m5 schroefdraad ingetapt, en de nylon schroeven vervangen door m5.
voor de bijgeleverde schroeven had ik geen juiste tap. ( engelse maat )
Zie foto.

normal_Afb%201a.JPG

Prachtig, als je nu een ietwat scheve landing maakt kun je tenminste direct de romp en vleugels afschrijven. Gebruik die nylonbouten en als je ze goed op spanning brengt en er geen speling op zit dan scharen ze af zoals het bedoelt is en heb je weinig tot geen schade bij dit soort landingen.

@max007,

Bedankt voor je heldere uitleg en de begeleidende foto's. In de komende week zal mijn beslissing vallen voor hetgeen ik ga aanschaffen. Naast het toestel wil ik ook een MX 12 besturing aanschaffen. Voordat ik door heb hoe dat die werkt zitten we al weer iin de lente :lol: .

Back