Eerste ervaring met de 6EX op 2,4 GHz

Ik heb gisteren een demo gekregen/gekocht van de 6EX om zo zelf te testen en ervaring met 2,4 GHz op te doen.

Eigenlijk wilde ik naar een DX7 maar zolang het niet zeker is dat het wel of niet mag heb ik zoiets van niet doen.

Robbe heeft de 6EX nu leverbaar en ik had zoiets (als futaba fan) dat is misschien ook wel iets, in iedergeval om de tijd tussen de modules en nu op te vangen en toch kijken naar deze nieuwe techniek.

P1001_1-F4068.jpg

De 6ex is al langer op de markt en de zender is ook verder het zelfde alleen zit er een andere eindmodule in.
Ook zit er een erg kleine ontvanger bij perfect voor mijn testdoel, de Trex 450 SE

De zender heeft een 5 punts curve voor heli in normal mode en in idle1

Base functions

Model select, six model memories
Model name (four characters)
Stick mode select, modes 1 ... 4
3 x switchable Dual Rates D/R and exponential function (EXP)
Digital stick trims with trim value memory
Servo end-point adjustment (ATV / EPA), separate for both sides of centre
Low battery alarm
Fail-safe facility, channel 3-throttle
Reset
Mixer type select for fixed-wing models and helicopters

Fixed-wing model aircraft:

Trainer (teacher / pupil) mode
Two programmable 3-point mixers, 1 rate
Flaperon mixer with differential
Flaperon trim (two rates)
V-tail mixer
Delta mixer
Throttle cut (motor stop)

Model helicopters:

Trainer (pupil) mode
Five-point throttle curve, normal
Five-point collective pitch curve, normal
Five-point throttle curve, Idle-up 1
Five-point collective pitch curve, Idle-up 1
Auto-rotation
Collective pitch -> tail rotor mixer (revo-mix)
Gyro gain set-up menu
Swashplate -> throttle mixer
Swashplate mixers: H1, HR3 (CCPM 120°), H3 (CCPM 90°)

Wat ik mis is een trottle reverse funktie omdat ik getrokken gas mode 2 vlieg, punt 5 is nu bij mij het gas dicht punt en punt 1 het full pitch punt :?
Ook zit er geen timer in de zender wat een gemis is bij electro vliegen.

Het bouwen van de ontvanger in de heli is geen enkel probleem, hij is kleiner dan de R146IP en heeft zelfs een extra batterij ingang. Het orginele antenne rietje heb ik door midden geknipt en de ene antenne draad naar voren er in geschoven. De andere helft heb ik met bindbandje aan de struds gamaakt en daar de andere antenne draad ingeschoven.
De draden moeten namelijk 90 graden van elkaar verdraaid zijn en op de horizon gericht zijn voor het beste bereik.
De draad is een stukje coax van ca 10 cm en dan een eindje wat de antenne is van ca 5 cm. Eigenlijk hoef je alleen de eindjes 90 graden van elkaar te verdraaien.

De motor afkopellen en aansluiten de boel, een rood knipperend ledje op de ontvanger, de paar knop indrukken en jawel een groen ledje.

Oke nu komt het staat alles nog recht, dat viel mee, alleen de achterste servo heeft een klein slagje nodig.

Dan een afstandtest, dat is net even anders, je moet de zender aanzetten en tijdens het aanzetten de mode knop vasthouden, hij gaat dan op laag vermogen zenden.
Maureen de heli vast ik een eind lopen, zeker 100 meter weg en alles werkt nog prima, hoe je de heli ook houdt welke kant je ook op draait, zelf als ik tussen de heli en zender staat geen probleem.

Zender uit, en jawel fail save werkt ook.

Heli uit, zender uit en weer aan en dan de eerste vlucht in de hal.

Ik moet zeggen het zendertje is wel even wennen als je een zware fc18 gewend bent maar de eerste hoover bevalt prima.

Nu wachten op beter weer en buiten testen.

gr Remco

Hallo mensen ik ben nieuw hier, ben al en tijdje opzoek naar een passende zender voor mijn HDX 450
kan natuurlijk allemaal, ook de (oude) 35mhz systemen zoals de mx 12/16 maar eigenlijk vind ik deze nieuwe techniek prachtig.
Als je dit lijstje hieronder bekijkt (van helifreak geplukt) wil ik toch die DX7
Graupner waar blijft ie nou!!!

Stefan

Comparison of the new Futaba 6EX 2.4GHz spread spectrum radio to the Spektrum DX6 (and DX7)

Feature 6EX DX6 DX7
==================== ============== ============== ====================
Radio usage Full range Park Flyer Full range
Channels 6 6 7
Model memories 6 10 20
Model types plane/heli plane/heli plane/heli
-------------------- -------------- -------------- --------------------
Expo Ail/Ele/Rud Ail/Ele Ail/Ele/Rud
Heli p/t curves 5pt 3pt 5pt
P-mixes 2 3 6 (2 with linked trim)
Heli flight modes 2 + hold 2 + Hold 3 + Hold
Aileron->Rudder mix No Yes Yes
Aileron differential No Yes Yes
Timers
- Runtime per model No No Yes
- prgrmbl up/down No No 1
US Price $219 $199 $349
- servos 0 4 micro 4 digital
- Tx batt 700mAh NiCd 600mAh NiCd 1500mAh NiMH
- Rx batt no no 1100mAh NiCd

The Futaba 6EX and Spektrum DX6 are entry level sport systems.
The DX7 is mid-range not really the same ballpark.

Graupner geeft aan dat ze hem nog niet willen uitleveren.

Robbe komt met modules voor de gangbare zenders, vandaar dat mijn keuze op deze zender is gevallen om in iedergeval deze techniek te testen.

gr Remco

Hey Remco,

Zien we in de afbeelding de juiste zender? En zo ja (waarschijnlijk wel i.v.m. de twee korte ontvangerantenne's) waarom zit er dan nog een "lange??" telescoopantenne aan de zender?

Greetz van Aldert

Vreemd inderaad.

Bij de losse HF-modules zit daar de 2,4GHz antenne op, dus dan zou de telescoopantenne niet verbonden zijn.
Misschien is dat hier ook zo?

Ik heb de zender zondag even gezien, ook werkend, en ik moet zeggen dat het er goed uitziet. Op de zender zit gewoon een antenne zoals op bijna elke draadloze router/accespoint, dus niet zo'n telescoopantenne.

FUTK6900.Orig.jpg

De 2 draden die uit de ontvanger komen zijn niet helemaal de antenne's, alleen het laatste stukje is antenne. Het is wel noodzakelijk om deze haaks op elkaar te zetten, maar dat is zeer gemakkelijk op de T-rex 450SE. Het zit er bij remco iniedergeval goed op.
De ontvanger is ook ZEEER KLEIN, nog kleiner dan de 146ip ontvanger... echt micro :wink: maar met volle reikwijdte! Dus ook gewoon te gebruiken op grotere heli's. En dat voor 199 euro :P

Als je dit lijstje hieronder bekijkt (van helifreak geplukt) wil ik toch die DX7
Graupner waar blijft ie nou!!!

Dat is APPELS en PEREN vergelijken, aangezien de DX-7 bijna 2x zo duur is hier!! Ook is het een heel andere klasse zender. De 6ex is bedoeld voor de beginner (maar iemand met alleen electro heli's heeft er meer dan genoeg aan!!) en de DX-7 is bedoeld als middenklasser meer a la FieldForce 9CHP. Overigens komt Robbe ook binnenkort met een 7 kanaals 2.4gzh zender, de 12MZ in 2.4ghz en natuurlijk de modules voor de FF8, FF9, 12MZ en 14MZ.
Graupner heeft dus nog problemen om een conformiteitsverklaring te krijgen voor de DX-7 en kunnen deze dus niet uitleveren want mocht er ooit iets gebeuren dan zijn HUN aansprakelijk. Robbe/Futaba heeft dit probleem niet omdat zij met een andere modulatie werken, het ligt dus niet aan de sterkte van de zender maar aan de manier waarop er gezonden wordt. Dit is zoals IK het begrepen heb.
Persoonlijk zou ik ook liever een zender hebben die constant 2 kanalen switched dan een zender die 2 lege kanalen kiest en daarop blijft zenden... stel je voor dat iemand die 2 kanalen constant gaat bezetten (in principe niet mogelijk, maar toch!)

Persoonlijk ben ik sowieso PRO futaba, niet alleen werkt het gewoon goed.. ook is er goed les mee te geven/krijgen en is het makkelijk in te stellen. Zelf krijg ik deze zender ook zodra hij binnenkomt (0 - 2 weken) en gaat er een 2.4ghz module in mijn T-14MZ zodra deze verkrijgbaar is... hij is al besteld!

Cheers,

Richard

Richard,

Op de site van Futaba staat niks vermeld over '2 kanalen switched', zover ik het begrijp switchen ze elke 2 msec over naar een ander kanaal.
De ontvanger gebruikt wel 2 'dual diversity' antennes. En switched blijkbaar heel snel tussen deze 2 antennes om degene met de beste ontvangst te gebruiken.

Persoonlijk ga ik voor een systeem dat zich in de praktijk bewezen heeft. Dus iedereen lekker testen die spullen dan komen de zwakke punten vanzelf naar voren.

Wat mij wel opvalt is dat Futaba in hun presentatie en "spec's" heel vaak verwijst/vergelijkt met het andere systeem. Kunnen ze niet gewoon hun visie en sterke punten naar voren brengen.

Ik verwacht dat met de losse modules geen optimaal gebruik van alle voordelen van 2.4 Ghz te behalen is. De T-14 kan een uitzondering zijn aangezien deze recentelijk is ontwikkeld en de software update-baar is.

Trouwens de DX-7 wordt meestal verkocht als complete set, incl. servo's en ontvanger accu en lader. De bruikbaarheid is persoons-afhankelijk maar weegt zeker mee in het prijsvergelijk.

Rick

Raptor Rulezzz zei:
Ik heb de zender zondag even gezien, ook werkend, en ik moet zeggen dat het er goed uitziet. Op de zender zit gewoon een antenne zoals op bijna elke draadloze router/accespoint, dus niet zo'n telescoopantenne.

Dus de foto is niet de betreffende zender? Waarschijnlijk identiek, maar dan met b.v. een DX7 antenne? Wel op de paats waar de telescoopantenne zit in de foto van Remco?

Greetz van Aldert

Een wat late reactie maar een beetje erg druk geweest de afgelopen 2 dagen.

De zender is inderdaad niet de goede afbeelding (had ik van de Robbe site geplukt en het was me niet opgevallen)

6ex3.jpg

Een foto maken van de ontvanger in de trex is wat lastig maar ik hoop dat deze twee een indruk maken.

6ex2.jpg

De ene draad gaat naar voren in de orginele antenne riet (dit rietje heb ik natuurlijk korter heb geknipt)

6ex1.jpg

De ander heb ik in een stukje buis gestopt die ik vast heb gemaakt aan de struts. De draad gaat in het midden van het buisje er in.

Het eind van de draad is de eigenlijke antenne, het eerste stukje is coax

6ex4.jpg

Ik hoop vanmiddag eens verder te kunnen testen. Afgelopen zondag heb ik een accutje gevolgen tussen twee buien door en dat ging eigenlijk zonder problemen, zelfs met onweers gedonder in de verte.

gr Remco

Ik had eigenlijk ook de DX7 op het oog maar gezien de conformiteitsproblemen koop ik misschien deze als ze in België toegelaten worden. Het enige wat me echt stoort voor E vliegen is dat er geen timer op zit, die heb je echt wel nodig.
Zit er ook een accu bij?

Ik zit nu met storingsproblemen (Trex600 op 8S) met een JR/Graupner MX22 en SMC19 ontvanger. Onlangs kreeg ik een tip om over te schakelen op SMC20 omdat die minder storingsgevoelig zou zijn. Nu die ontvanger kost evenveel als de komplete 2.4GHz set...

Belgie loopt helaas inderdaad nog wat traag met de toelating in het algemeen voor gebruik van 2,4 gHz

Overigens heb ik dat timer probleem voor € 8,15 opgelost :wink:

640532_LB_00_FB.EPS.jpg

gr Remco

Vandaag 7 vluchten gemaakt met deze zender, ik heb geen probleem kunnen ontdekken, alleen die door me zelf werden veroorzaakt :wink:

Ik moet zeggen voor het geld een leuk zendertje die prima werkt.

Wel een ding, vergeet in de winkel niet om een accupack te vragen, want de batterij houder zoals in de 4ex zit, zit er wel in maar je kan er geen penlite accu's in stoppen. Hij is gemaakt voor een pack.

21.jpg

gr Remco

Vandaag 7 vluchten gemaakt met deze zender, ik heb geen probleem kunnen ontdekken, alleen die door me zelf werden veroorzaakt :wink:

Ik moet zeggen voor het geld een leuk zendertje die prima werkt.

Wel een ding, vergeet in de winkel niet om een accupack te vragen, want de batterij houder zoals in de 4ex zit, zit er wel in maar je kan er geen penlite accu's in stoppen. Hij is gemaakt voor een pack.

21.jpg

gr Remco

Je moet een gesoldeerd pakket hebben met het bekende witte futaba stekkertje.

Natuurlijk kan je die zelf maken, maar deze accu's (2000 mA) kosten rond de 30 euro.

gr Remco

Nee deze bracked zit er wel in maar is niet voorzien van contacten, overigens zou ik nooit gaan vliegen met losse accu's, voor die wegwerp heli's :wink: (lama en andere soorten is het prima) maar een duur model crashen omdat er een battery een slecht contact maakt, en omdat je dan 10 euro bespaard nee vind het geen goed idee.

gr Remco

Een clublid bij ons heeft er ook een gekocht voor zijn T-rex 600 .

Wat me opviel :

Geen subtrim aanwezig om je hevels recht te zetten ,
Neutraalstand bij zijn Hitec servo's is veel anders als met zijn T12MZ ????

Verder ziet het er wel leuk uit voor dat geld .

De servo's reageren idd veel sneller als op PCM !!!!

Henk

Back