Eerste ervaring met Jakadofsky PW-J Limited Edition.

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door HeliMan, 10 mei 2004.

  1. HeliMan

    HeliMan Guest

    Hoi,

    Een tijdje geleden kreeg ik vanuit Oostenrijk mijn Jakadofsky LE opgestuurd. Het duurde acht dagen voor de motor vanuit het verre buitenland bij mij geariveerd was, wat duurt wachten dan lang.
    De motor, de elektronica en de halve liter olie zaten goed ingepakt in een stevige doos. De motor zit er perfect uit, netjes afgewerkt niets op aan te merken.
    De electronica is ook meer dan compleet. Een AECU, de Display Module, Fuel Pump, Shut Off Valve, Accupakket met 6 cellen van 1700 mA, een goede degelijke schakelaar, een bus Startgas met schroefventiel, een klep voor de gas bediening, een Status Led en verder alle kabeltjes stekkers etc etc die nodig zijn. Hierbij zit een geprinte manual in het engels waarin duidelijk beschreven staat hoe dit alles aan elkaar te knopen.
    Na de manual goed doorgelezen te hebben heb ik een teststand gemaakt waar ik de motor op kon testen en leren kennen.
    De setup van de motor is vreselijk eenvoudig. Als er spanning op het systeem gezet wordt de SET-button vasthouden en je komt in het setup-menu.

    Hier word achtereenvolgens ingesteld:
    Het RPM waar gas wordt toegevoegd aan de motor
    De hoeveelheid gas die wordt toegevoeg in procenten.
    De spanning voor de FuelPump.
    De spanning van de GlowPlug.
    De omgevings temperatuur.
    Het toerental dat de motor moet draaien bij Idle
    Het toerental dat de motor moet draaien bij 100%
    Hierna op de setknop drukken en alles wordt gesaved in het geheugen.

    Voor het starten wordt de Start/Stop switch op de zender op Start geschakeld en hierna wordt de trottle van Idle naar 100% en weer terug naar Idle geschoven. Zodra de schuif weer op Idle staat begint de motor op te toeren. Binnen twee seconden wordt het gas toegevoerd en ontstoken en krijgt de motor brandstof.

    De bijgeleverde PC software laat goed zien, via duidelijke instrumenten, wat de EGT, RPM en de spanning naar de FuelPump is. Dit alles wordt in een duidelijke grafiek geplot.

    Bij het uitzetten van de motor, Start/Stop switch naar Stop, gaat de shutoff valve dicht en de motor stopt, uitlopen natuurlijk.
    De AECU zorgt ervoor dat de motor, met de startmotor, afgekoeld wordt tot 80 graden celcius.

    Het vermogen van de motor, 4.5Kw oftewel 6 PK, is voldoende om de meeste helicopters in een soort raket te veranderen.

    Tot zover mijn eerste ervaringen met de Jakadofsky PW-J Limited Edition. Wordt vervolgd.

    Groetjes HM
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    [​IMG]

    een fotoset om je verhaal compleet te maken zou schitterend zijn.
     

Deel Deze Pagina