Eerste hotliner

Hallo,

Ik ben van plan om me tijdens de modelbouwbeurs in Dortmund voor het eerst een hotliner aan te schaffen. :D

Ik denk aan de Nobody of de Mini Graphite van FVK. Het enige wat me eigenlijk doet twijfelen aan deze modellen zijn de vleugels in twee helften.
Zijn deze sterk genoeg om rols, loopings en korte bochten te verdragen?
Welke motor voor 7 tot max 10 cellen is er aan te raden?
Bedoeling is om zo goed als vertikaal te stijgen.

Welke servo's van Hitec kunnen dit aan?
Kan iemand me ook de voor deze configuratie toepasselijke motor van Mega, Kontronik, Hacker en Plettenbergh laten weten?

Tot slot nog een allerlaatste vraagje.
Weet er iemand welke firma er naast de FVK modellen nog andere hotliners in Dortmund aanbieden?

1000 maal dank.
Stef

Bij ons op de club vliegt een no-body.
Erg strak hij vliegt met 10 cellen en met 16. Er zit tussen de 10 en 16 een behoorlijk verschil aangedreven door een hacker b50 met vertraging (weet niet precies welke) gaat dit leuk vertikaal.
Voor meer informatie moet je misschien robbert even pmen (forum nick = robbertzeeland)
Ik hoop dat je er uitkomt er leuke dingen!

Groeten Xander

Weet (bijna) niks over hotliners, maar wel van een "van harte welkom" op dit forum.

Hmmm, Dortmund, ik zou ook graag een grote kijk willen gaan nemen.

Hoi Stef,

Ik heb zelf net op de beurs in Sinsheim de Toplight Ultra van Franken Modellbau in electro uitvoering gekocht voor 500 euro.
Het model is volledig schalenbouw en veelvuldig voorzien van carbon, het model zit tussen een hotliner en een F3B zwever in (250cm spanwijdte)en is voorzien van een modern F3B profiel HN 354 wat als voordeel heeft dat hij zowel erg snel kan maar ook goed presteert in termiek en afstand.
Hoogte en richtingsroer servo's + ontvanger zitten in de staart waardoor je probleemloos tot 16 cellen accu's kwijt kan.

Specs van mijn model:

Vliegklaar gewicht: 2300 gram

Motor: Ultra 220/20-2 gear 5,1 vermogen aan de prop 406.5W bij 8463.8 toeren per Min bij 44.8 Amp.

Accu: Sanyo 3600 Ni-Mh 10 cellen 12 Volt

klapprop: 33x18 cm Aero-Naut cam carbon.

Hitec HS-125MG op de rolroeren en flaps.

Hitec HS-225BB op het hoogteroer.

Hitec HS-81 op het richtingsroer.

Ontvanger: Schulze Alpha-835

Links:

http://frankenmodellbau.de/start.htm

http://shop.rotor.com.sg/ voor oa servo's (erg goedkoop en redelijk snel 5 euro verzendkosten)

http://www.tun.ch/media/SpiderX.pdf (test van de Spider X zweef uitvoering is gelijk aan de Toplight Ultra.

Verder veel succes met je keuze.

Gr,

Mario

foto's zijn een beetje stoffig :oops:

afb18605.jpg

afb18606.jpg

afb18607.jpg

****. Wat een grote rolroeren. Als je gaat hotlinen moeten deze denk ik maar iets van 1mm uitslag hebben :|.
Want als je nu vertikaal naar beneden komt en vol rolled dan krijg je iets van 10 rolls per sec ;).

Groeten

Rolroeren? Flaps lijkt mij eerder. Ze kunnen eventueel wel met de rolroeren meesturen maar dan minimaal.
En dan bij de landing 45 graden+ omlaag en de rolroeren iets omhoog en je staat zo stil in de lucht.

Holco,

Bedankt voor de info en voor de links.
Knappe kist moet ik zeggen.
Als eerste hotliner prefereer ik echter wel een iets minder dure uitvoering dan jouw kist.
Gezien ik lange tijd benzine heb gevlogen ben ik niet zo mee op gebied van berekeningen van vermogen aan de prop, aantal watt per kilo enz...
Ik denk dat ik me aan de door de fabrikant opgegeven specifieke motoreigenschappen ga houden en later eventueel zal opgraden naar een "hottere" motorisering.
Welke formules worden er gehandhaafd voor de berekening van de prop, aantal cellen, aantal watt op de prop enz...?
Hoe kan ik dat inpassen in bijvoorbeeld de Nobody of Mini Graphite van FVK modells?

Alvast bedankt.
Edit : het aftellen naar Dortmund is begonnen..... :D

Je hoeft je geen zorgen te maken over de belasting van een deelbare vleugel. Ze zijn al een tijdje op de markt en hebben zich goed bewezen.

Als servo's gebruik ik in mijn hotliner Hitec HS-125MG op de rolroeren en een Hitec HS-81 MG op hoogte. Voor de ontvangst wordt een Schulze Alpha-835 gebruikt. Hier heb ik 1 volledig seizoen naar volle tevredenheid mee gevlogen.

Als je een goedkope en goede aandrijving wilt zou ik een Mega (22/30/2 ofzo) met vertraging nemen. Hier kun je rustig mee beginnen en daarna kun je de belasting flink opvoeren naar 100A.

Back