Eerste Jet

'n avond iedereen!

Gisteravond (14-03) om 23:40 heb ik één van de belangrijkste stappen gezet in mijn "carrière" als modelvlieger; ik heb nl. een Graupner G Booster 130+ aangeschaft! Ik heb al een hele tijd geaarzeld om te beginnen met het "echte" Jet-vliegen (ik vlieg al een jaar of wat met Electro Ducted Fan, voornamelijk van H.E.T.), maar zat steeds tegen de aanschaf van een turbine aan te hikken. Na een tip van een aantal vrienden van me, heb ik voor "weinig" een geschikte turbine aangeschaft!

Ik zou graag, om de finesses van het Jet-vliegen wat onder de knie te krijgen, éérst een poosje een Jet-trainer willen vliegen. Dan volgt nu mijn concrete vraag: welke vliegtuigen (fabrikant / merk / type) kunnen jullie mij aanraden? Ik zoek een niet ál te dure kist, omdat mijn uiteindelijke doel een mooie schaal F-16 is en ik nu niet al teveel geld in een tijdelijke kist wil stoppen. Zelf ben ik overigens niet een erg grote fan van Boomerang- of Turbo Twin-achtige Jets, dus hoor ik graag andere voorstellen van jullie...

Ik zou graag een beroep op jullie ervaring willen doen en verneem graag jullie reactie!

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Hey Vosje,

Ziet er leuk uit, die Velox XL van je... Waar heb je die vandaan, of waar zou ik die het beste kunnen bestellen? Heb je een link naar meer info?

~Jolmer

Hoi Jolmer,

leuk dat je ook met het jetvliegen gaat beginnen en ook van harte welkom op dit forum.

Ben zelf ook met m`n eerste jet bezig en hoop die deze maand te maidenen, alles is bij mij wle low budget maar da`s dan ook wel weer een uitdaging.

Mijn vorderingen zijn hier te volgen: m-n-eerste-jet-bosmodelair-deel-1-a

Wat betreft de Velox kan ik je zeggen dat die kist lekker vliegt, heb er zelf 1x mee mogen sturen (verder kwamen we niet want de startmotor weigerde dienst) maar toen was ik direct al verslaafd.

Ik heb met de Velox van Ger mogen vliegen:
velox1.jpg

velox2.jpg

De kist gedroeg zich zeer voorspelbaar en kan ook redelijk langzaam gevlogen worden, het hoeft dus niet meteen snel te gaan.

zie hier mijn relaas van die vlucht: [65789] turbine-vliegen-hoeveel-ervaring-nodig (en op die dag zei ik dat het nog wel een paar jaar zou duren :roll: ,mhh liep dat even anders :D ).

Naast de Velox zie je ook veel de Kangaroo als eerste jet voorbij komen:
kangaroo9.jpg

kangaroo5.jpg

en dat vindt ik nou net weer niks, maar smaken verschillen gelukkig :-)

Alvast veel plezier met je zoektocht en je "nieuwe" motortje :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Berto,

Nee, zo'n Kangaroo is ook niet echt wat ik in gedachte had... De Velox ziet er gewoon een heel stuk leuker uit! En als ik het van jullie goed begrijp, zijn de vliegeigenschappen dus goed? Dat lijkt me redelijk zinvolle informatie! :D

Ik ben nog even kort wezen sneupen, alleen kom ik zo 1-2-3 nergens een webshop tegen die de Velox XL verkoopt. Weet jij misschien waar ik meer info en dat ding evt. kan bestellen? En waar heb jij jouw veldaccessoires (brandstof jerrycan, pomp, etc) gehaald?

~Jolmer

Servo's?

Wat ik me ook nog afvroeg is wat voor servo's jullie in jullie Jets gebruiken? Waar gaat jullie voorkeur naar uit?

~Jolmer

Laatst bewerkt:
De Velox is oa te verkrijgen bij Willkommen bei Modellbau Lindinger maar er zullen vast meerdere aanbieders zijn.

En ja deze kist vliegt prima, gezien jouw ervaring wat ik zo even uit je eerste post haal moet jij hier ook makkelijk mee kunnen vliegen.

Ik vondt de Velox makkelijker/lekkerder vliegen dan sommige van onze schaalmodellen ;-)

Wat betreft de veldaccesoires heb ik dat overal vandaan gesprokkeld.
20 ltr jerrycan had ik nog op m`n werk staan, pomp is gewoon een ruitersproeierpomp van een auto.

Is die turbine van jouw een gasstart of kerostart?

Hey Berto,

Aha, online? Super dat je zo vlot reageert!

Die G Booster 130+ is een volledig automatisch startende turbine en ik heb me laten vertellen dat 'ie dat op kerosine doet...

~Jolmer

Laatst bewerkt:
ok, kerostart dus ;-)

Je kan ook op petroleum draaien of Zibro (of zoiets).

Neem verder nog niet tevele van mij aan, zit ook net pas in de jet scene ;-)

Als ik het goed heb is dit dezelfde als de Velox XL (alleen momenteel niet leverbaar :-( ):
Modellbau Lindinger Onlineshop
Deze heeft namelijk een spanwijdte van 2082mm.

De gewone Velox heeft een spanwijdte van 1700mm.

Anders gewoon even goooglen op Velox XL dan kom je diverse aanbiedres tegen (waaronder de bouwer www.fbjets.com ) misschien anders zo bestellen.

Ik ga eigenlijk wél voor de XL, dan heb je tóch even wat meer vliegtuig én blijft hij iets duidelijker zichtbaar. En die G Booster kan dat ding gemakkelijk rechtstaand omhoog drukken, als ik zo zie hoe zwaar de XL is! :D Heb er nu al zin in!

De bouwer heeft zelf geen webshop, maar ik zal eens kijken of ik hem daar ook rechtstreeks kan bestellen...

~Jolmer

Met zo`n motor zou ik ook zeker voor de XL versie gaan :yes:

@ Maikel,

had ook al even gekeken op hun site maar zag (zie) hem er niet opstaan :roll:
(lijkt me toch dat je daar wel mee te koop wilt lopen ;-) )

Christen diffusion heeft ook mooie jets, (T22 bijvoorbeeld), niet te duur, goede kwaliteit.

Vlieg/vloog (even een boom tegengekomen) met 'n T22, leuke 'trainer' die toch op een echt vliegtuig lijkt. (hij is nu even motorloos)

Met zo`n motor zou ik ook zeker voor de XL versie gaan :yes:

@ Maikel,

had ook al even gekeken op hun site maar zag (zie) hem er niet opstaan :roll:
(lijkt me toch dat je daar wel mee te koop wilt lopen ;-) )

gewoon even bellen , ik heb hem daar ook gekocht toen der tijd.

en voor de g booster is de flash van composite arf ook een mooie kist.
heeft digitech ook gewoon op voorraad

gr maikel

Had ook al even gekeken op hun site maar zag (zie) hem er niet opstaan :roll: (lijkt me toch dat je daar wel mee te koop wilt lopen ;-) )
Mee eens, zag hem niet staan, maar zou zeker erop moeten áls ze hem hebben, toch?

Maikel, geniale handtekening trouwens! :D

~Jolmer

Mee eens, zag hem niet staan, maar zou zeker erop moeten áls ze hem hebben, toch?

Maikel, geniale handtekening trouwens! :D

~Jolmer

tnx.

kom even op zondag 26 april op de jetmeeting in appingedam kijken.
daar zie je de velox xl van Ger vliegen.
dat is volgens mij niet zo ver weg bij jou vandaan

gr maikel

Maikel, ik ga kijken of ik een gaatje in mijn agenda heb óf kan maken... Die Jet-meeting is trouwens ook een "thuiswedstrijd" voor een aantal vrienden van me, dus het lijkt me erg leuk om er bij te zijn!

~Jolmer

Back