Eerste keer DLG, werpen, verstandig om zelf te doen?

Ik heb een DLG twister bij Alex besteld en alle onderdelen met een nieuwe zender. Nu afwachten tot alles binnen is :)

Wat ik mij afvroeg ik heb nog nooit DLG geworpen is het dan verstandig dit voorzichtig zelf te proberen of moet je echt even hulp hebben omdat het moeilijk is om te leren?

Zit natuurlijk niet te wachten om een kist van 700 euro de grond in te boren bij de eerste worp ;)
Woon zelf in Overijssel, mensen hier die DLG'n en waar ik een dagje zou mogen meelopen voor wat tips en "werp training" ?

ik weet niet waar je woont in overijsel maar ik woon zelf in emmen (drenthe). je bent hier van harte welkom ;)
kun je direct alle instellingen overnemen. ik vlieg zelf namelijk ook met twisters.
heb je verder wel al vliegervaring?

Hoi Robert,

Ik woon in Enschede dat moet nog een keer te doen zijn.
Ik vlieg al iets van 7 jaar met zwevers, heb ook meegedaan aan F3J wedstrijden een paar jaar terug. De hobby ligt nu circa 3/4 jaar stil maar ze zeggen dat je het nooit verleerd ;P

Kan niet wachten op de maiden vlucht ;) de twiser lijkt me geweldig te vliegen, van wat ik gezien heb op filmpjes zelfs een beetje f3j achtig en dat met een simpele worp zonder lier of dat het nodig is naar een club te rijden ( zit niet bij me in de buurt )

Leuk ook om te oefenen steeds hoger te gooien, hoe hoog komt ie gemiddeld met een worp en wat zijn dan de vliegtijden eigelijk? Bedankt voor het aanbod.

Als je morgen tijd hebt en hierheen wilt komen help ik je graag. Zie PB.
Het is niet moeilijk en er kan relatief weinig mis gaan. Je gooit immers omhoog, heel anders dan met de gemiddelde grote zwever. De techniek zelf is ook niet vreselijk moeilijk. Wel om record-hoogtes te halen natuurlijk.
40tot 50 meter is makkelijk te halen en dat levert mij vluchttijden van rond de 1:30 tot 1:45 op in "dead air".

Als je morgen tijd hebt en hierheen wilt komen help ik je graag. Zie PB.

Thanks maar ik heb het model nog niet binnen af ;)
Het lijkt me trouwens wel beter om zelf te werpen maar het gaat meer op wat tips/ howto en gewoon een gezellige dag vliegen onder lotgenoten :)

Het is niet moeilijk en er kan relatief weinig mis gaan. Je gooit immers omhoog. 40tot 50 meter is makkelijk te halen en dat levert mij vluchttijden van rond de 1:30 tot 1:45 op in "dead air".

Om echt grote werphoogtes te halen gooi je niet omhoog maar ongeveer gelijk met de horizon. Daarmee kun je veel meer kracht en snelheid aan je model geven. met een up- preset stuur je gedurende de eerste paar tienden van seconden up zodat je model daarna stijl omhoog gaat. stilairtijden zijn dan mogelijk van 2.5 tot 3 minuten. Hoogtes van 60 tot 70 meter. Daarvoor kun je beter de techniek direct van een top werper afkijken. overigens gaat daar wel een jaartje stevig gooien aan voor af.

Omhoog gooien heeft nog een groter nadeel dan niet veel starthoogte. Als je omhoog probeert te gooien ga je automatisch het model nabeden brengen achter in de zwaai. Dit heeft bij een 1.5 meter kist vaak het gevolg tot een tip strike. Een hele lichte aanraking met de grond die meestal een total los tot gevolg heeft.

Als je morgen naar Garderen komt kun je de nederlandse top vliegers in actie zien.
zie draadje "TrainingGarderen"

Alex je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Waar ik op doelde was dat het model direct hoogte heeft (vanuit een voorwaartse worp maar hij gaat wel direct de hoogte in). Dit in tegenstelling tot 3 of 4m (schaal)zwevers die bij een handstart niet hoger komen dan 2 meter. Wat het invliegen een stukje listiger maakt.

Ik vlieg dit jaar voor het eerst met een DLG en het aanleren is mij op zich héél erg meegevallen. Ik ben absoluut geen topvlieger of -werper maar ik kon vanaf het begin al lekker gooien en vliegen zonder de boel aan splinters te laten gaan. Ik neem aan dat dat de grootse zorg van Jorrie is op dit moment :-)

Laatst bewerkt:
probeer veel filmpjes van het dlgen te kijken, en dan kun je het rustig proberen. Het is niet heel moeilijk en voelt ook vrij natuurlijk aan. ik zou het gewoon rustig aan doen en dan steeds iets opbouwen, zo is het mij ook gelukt. misschien eerst wat gewone test worpen (niet dlg) om aan de kist te wennen.

mijn mening??? als je wat twijfelt om te gaan gooien, zou ik met iets kleiner leren gooien. 100cm span. de "mimi" is al aardig dan;
want een full size komt al snel vlak over de grond gescheerd.

als je zeker van jezelf bent, dan zou ik gewoon veel filmpjes kijken , en het gewoon proberen bij wat uitleg van DLG piloten. (die naast je staat bij het gooien natuurlijk)

het beginnen met een halve draai kan al veel angst wegnemen.
als je met een halve draai al wat beter en beter gaat gooien (vloeiender)
dan kan je naar de volledige draai overgaan.

het is vooral het roteren, en niet zozeer kracht wat goed moet zijn.

en als je bijna boven bent, en de snelheid uit het toestel gaat, op tijd plat leggen door down te sturen, anders gaat hij vallen, en verlies je alweer 5-10meter.

je plaatst pas de echte versnelling in het laatste kwartier van de volledige draai.
in dat deel moet de dlg van achteruit naar voor gaan.

heel belangrijk is met een gestrekte arm gooien.
niet vanuit de pols willen gooien want dan gooi je ofwel slecht, ofwel ga je hem in een rol gooien en gaat de DLG schuin.

succes alvast met je twister. ik ben jaloers :) heb ze zaterdag zien vliegen, en ze zijn echt wel goed.
maar helaas wat boven mijn budget als beginner dlg ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze zomer wat gegooid met een MiMi DLG zwevertje en die door verkeerde techniek toch een paar keer op de kop gegooid waarna een crash in veel gevallen bijna niet te voorkomen was. Nu weet ik niet of dat gemakkelijker met een 1m DLGtje gebeurt dan met zo'n Twister....... maar ik zou wel voorzichtig beginnen, en bij voorkeur onder begeleiding van een ervaren werper.

Bij mij ging de MiMi veelal over de kop als ik harder probeerde te gooien, en dan blijkbaar het kistje te lang vasthield.

Mijn MiMi moet weer gerepareerd worden (nu toe aan het 3e rompje). De laatste tijd heb ik overigens met een Side Arm Launch ook prima op hoogte kunnen gooien. Daarbij blijf je dus op je plek staan en focus je meer op de beweging van de arm en bovenlichaam, i.p.v. ook nog een aanloop en een rondje draaien. Dat is misschien niet zo'n gek idee om me te beginnen.

Succes en hou die mooie kist heel!

dat klopt... en ik zei ook, als je niet zelfzeker bent...
er zijn ook kleinere toestellen (60cm span) die even stabiel gooien als een twister...
heb het met men eigen ogen gezien.
het is een kwestie van niet te veel Vstelling te hebben denk ik.
dat is mijn ervaring alvast.
maar dan komen er rolroeren in en dergelijke :)

uiteraard is de twister een super toestel.
maar het zou zonde zijn natuurlijk van zo een goed en mooi toestel stuk te gooien omdat je het nog moet leren.

Back