eerste keer hout schip

Allereerst sorry dat ik er weer over begin, want ik weet dat er al meer topics over zijn. Helaas snap ik daar niet veel van :oops:

Ik heb Zojuist de Smit Rotterdam gekocht en ik wil graag weten wat nou de manier is om hem waterdicht te krijgen. Ik heb al van de volgende mogelijkheden gehoord: epoxy, g4/g8, glasvezelmatten enz. Moet ik die nou allemaal op mijn romp bevestigen of moet ik hier een keuze uit maken?

Wie kan mij helpen, ik wil graag dat mijn boot blijft drijven;)

Oja er staat op de bouwbeschrijving dat ik eerst de opbouw moet maken, maar is dat wel slim als ik ook nog de elektronica moet aansluiten?

Ik hoop dat jullie me willen helpen,
Als er nog meer tips/handige weetjes zijn die ik over het hoofd gezien heb, dan houd ik me aanbevolen :yes:

Smit Rotterdam van BB

Robert Jan, op het forum staat genoeg over de Smit,ik heb hem als 1e boot gebouwd (nog nooit een boot gebouwd)vanaf de spanten, heel veel werk, en langzaam en netjes werken, dat is mijn devies.

Werk volgens tekening ,je begint al over waterdicht maken zo ver ben je nog lang niet,de houten latjes goed op elkaar en aan elkaar plakken,(watervaste houtlijm) ,evt spijkers, veel klemmen en prikbord pennen.

Ik heb hem dicht gemaakt met epoxie en glasmatten, als je onder grond netjes is hoef je weining te schuren en plamuren,zorg er voor dat je de schroefassen goed plaats, voordat je de boot dicht maak,lees hoe ze dat doen(uitlijnen)

Schuren en lakken voordat je alles vast zet,enz enz enz.....

Heel veel werk,veel tijd,en geduld. ( en hier je informatie vandaan halen)

Ik heb er 4 maanden over gedaan, en ben hele dagen thuis.

Groet Theo.

Dank u voor de informatie, maar als ik de tekeningen volgt, dan moet ik eerst de dekken maken en dan wordt het toch heel lastig om alle elektronica er nog in te bevestigen?

Is het aan te raden om werkende blussystemen te maken?

Smit Rotterdam van BB

Robert Jan, begin nu eerst maar eens bij het begin, dat van electr enz dat kan altijd wel,je kunt er een paar draadjes in leggen, of je ze aan het eind ga gebruiken dat zie je dan wel.

Als je een boegschroef wil plaatsen daar moet je wel voorzieningen voor treffen,(lees forum).

Probeer eerst maar alles netjes uit te snijden,plakken,schuren,lakken,enz.

Zorg voor goed gereedschap,en zoek op het forum hoe ze dat gedaan hebben, verslagen genoeg,elk onderdeel staat wel ergens vermeld.

En plaats foto,s als je wilt, kunnen we ook mee kijken...:cool:

Groet theo.

Hallo,
Ik bouw al heel lang in hout met spanten en latjes en nog nooit is er boot van mij gezonken of zelfs maar enige lekkage gehad. Ik bouw de romp met latjes van 2 tot 3 mm dik. De manier die helpt hierbij is natmaken van de latjes. Als ze goed nat zijn kan je ze op de spanten vastklemmen ( ik gebruik hiervoor spelden die wat dikker zijn en een tang). Na drogen blijven ze in de vorm staan en kan je gaan lijmen. Er zijn zoveel soorten lijmen dat iedereen zo zijn eigen keuze heeft. De mijne is witte 2 componenten houtlijm, nadeel is wel dat deze lijm ietwat blauw opdracht. Watervast is het wel. Een davidschaafje helpt bij het afschuinen van de latjes. Aan de binnenkant smeer ik ook alles nog een keer in met deze lijm waardoor het wat steviger en watervaster wordt. Er komt geen laag aan de buitenkant van polyester of iets anders want in mijn manier van bouwen is dat niet nodig. Als je het goed doet dan sluiten alle latjes keurig aan elkaar en met de lijm er tussen gaat het echt niet lekken. Natuurlijk kost dit wat meer tijd maar daar is het een hobby voor. Natmaken doe ik in en plastic regenpijp met een dop aan de onderkant. Water (heet) erin dan de latjes en de volgende dag kan je beginnen met passen.
Wel aan beide kanten van de romp evenveel latjes lijmen ander gaat de romp kromtrekken.
Henk

Henk, waarom heet water als je ze er toch een nacht in laat staan?
na een uurtje is dat water toch al koud?

Heet water trekt je poriën open zodat het hout goed water kan opnemen,
Mijn ervaring is toch echt stoom, Gaat sneller en verdamp sneller,

Als je je romp goed verlijmt en goede watervaste lijm gebruikt voldoet een goede dikke laklaag ook perfect,

De glasvezel die de meeste om de romp doen is voor de stevigheid van de romp zelf, zodat als je een keer ergens tegenaanvaart niet gelijk schade hebt,

Grtz Vincent,

De glasvezel die de meeste om de romp doen is voor de stevigheid van de romp zelf

Zo jammer hè?
Bouwen met dikkere latjes is inderdaad moeilijker, dan is en vel plastic eromheen wel zo makkelijk.
En als je het niet gebruikt om je vergiet waterdicht te krijgen, zeg je dat het voor de sterkte is. :rolleyes:
Sorry, maar ik vind het geknoei en een echte bouwer knoeit niet.
vriendelijke groet Harm

@ Baggeraar,

Fijn dat je een "echte" bouwer bent, alleen jammer dat je je voorkeur, cq je afkeur voor het gebruik van een matje en wat hars zo moet laten weten.
De herhaling van "echte bouwer" maakt je commentaar er niet beter op.
Een ECHTE bouwer laat ook de ander in zijn waarde en doet niet op deze wijze zijn zgn superiorteit gelden.

Het is ten slotte hobby en laat een ieder dat doen zoals die wilt zonder steeds te willen schrijven wat een zgn. echte bouwer is.

m vr gr Arjan

Arjan ik begrijp je verhaal.
Ik was er overigens al bang voor dat er iemand me dit zou gaan vertellen.

Ik schreef al niet voorniets:
Sorry, maar ik vind het geknoei en een echte bouwer knoeit niet.
vriendelijke groet Harm

De titel gaat over eerste keer hout schip
Toen Henk vervolgens zijn verhaal deed vond ik dat een inkoppertje.

Over het "iemand in zijn/haar waarde laten" kan ik je alleen maar gelijk geven.

Ook minder kundige bouwers kunnen uiteindelijk de mooiste boten afleveren, waar ik ook zeer zeker van kan genieten.
Kijk naar sommige stalen jachten bouwers, daar gaan tientallen kilo's plamuur tegen aan.
Terwijl "de andere ( ;) ) bouwers" er met hier en daar een verhitting met een brander het zelfde resultaat tevoorschijn toveren.

Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geworden.
De volgende keer zal ik me inhouden.

bouwtips

Hallo,
Het was niet mijn doel om andere methode's af te kraken verre van dat.
Zoals ik al schreef dit is een methode, er zullen er nog meer volgen.
Laatst sprak ik iemand die een stoomsloep had gebouwd van spanten en plaat van messing. Zijn bezwaar was alleen dat het allemaal erg zwaar was geworden. Ik heb hem verteld dat een van mijn boten ( 1.50) in houtbouw en uitgewogen 35 kg woog. Dat gaf een beetje troost. Inmiddels ook de regelaars klaar en heel tevreden, geen afregelen meer, ook het vermogen is ruim voldoende. Moderne techniek is toch mooi. Vandaar dat ik zeg er zullen steeds meer methode's komen om een schip, model of niet, te bouwen.

Henk

uhja hoor
wat is goedkoper en makkelijker .
Een kant en klare romp kopen bij die firma in Belgie of glasvezel matteriaal en plamuur enz .
Romp kost 80 euro voor de Smit Rotterdam

Grt Fred

Het gemakkelijkste is kopen voor 80 Eur, als je aan een mal geraakt kan je goedkoper bouwen. Moet je de mal zelf maken dan ge je met 80 Eur niet toekomen :)

Hoi
Ik dacht wel dat een kantenklare romp goedkoper was .
Want wat kost al dat spul niet om je romp zelf in de glasvezel te zetten incl tijd .
Ik zal opzoek gaan naar een romp voor mn Smit Rotterdam .
Die in Belgie is wel goedkoop maar verzendkosten een beetje aan de erg hoge kant 32.00 euro
mvg Fred

Back