eerste keer motor starten

• Topicstarter Topicstarter Achilles
  • Startdatum Startdatum
A

Achilles

Guest
ik heb zojuist mijn ultrex evo ontvangen en ik probeerde hem te starten, maar dat lukte niet. Ist het normaal dat er brandstof uit de uitlaat komt? de motor maakt een licht rollend lawaai als ik hem aantrek maar daarachter niet meer

watr moet ik doen

ik begrijp niet goed wat de gloeiplug is

Omdat je motor nog nieuw is moet hij erg rijk staan. Daarom komt er veel onverbrande brandstof naar buiten, dus dit is vrij normaal. dat je motor een ploppend geluid maakt bij het starten komt omdat de motor conisch loopt, daarom klemt de zuiger als hij bovenin komt

afb17655.jpg

bron: rc-junkies.com

je moet wel de accu op de gloeiplug klikken anders start hij niet

als hij vastslaat ff gloeiplug eruit (laatste stukje terwijl je de wagen op zijn kop houd ivm zand)

dan ff met de auto op zn kop starten zonder dat de plug erin zit

plug op de accu en dan losjes erin draaien (start bij mij makkelijker)

en weer opnieuw starten

vreemde methode op zijn kop starten. Ik zou gewoon de plug wat losser draaien en als hij loopt weer aandraaien.

Stijn S zei:
vreemde methode op zijn kop starten. Ik zou gewoon de plug wat losser draaien en als hij loopt weer aandraaien.

bedoelde eigenlijk om de hydrolock op te lossen (gebeurt toch redelijk vaak bij starten op inrij modus)

als je hem op de grond laat staan isser kans dat er zand in komt

:!: :!: NOOIT MET EEN LOSZITTENDE GLOEIPLUG JE MOTOR STARTEN :!: :!:
Wanneer je dat doet kan je binnen een paar seconden de cilinderkop naar z´n grootje helpen. Het is zelfs niet onmogelijk dat de gloeiplug eruit knalt en dat jij of iemand anders die plug tegen zijn hoofd, of nog erger, krijgt.

niet gaan overdrijven. Dat valt reuze mee, je moet hem natuurlijk niet te los draaien. Als hij loopt gewoon weer even vastdraaien. Ik vind deze methode bij een nieuwe motor altijd beter dan een doorgebrande startbox of een lamme arm inclusief een kapotte trekstarter.

Misschien kan de topicstarter wat meer info geven...

- is je glowplug driver wel opgeladen...
- is ie niet verzopen? kan je starten wat je wil, zal echt niet aanslaan...

Bij 2.1, 3.5 of 4.1 cc motortjes hoef je de gloeiplug echt niet los te draaien om ze door de compressie te trekken... Het lukte mij zelfs om de 7.6 cc van de Genesis te starten zonder los te draaien.

Als het je eerste auto is moet je ook aan het starten wennen... aanvoelen wanneer je motor verzopen is (hydro-lock) en hoe je dat weer oplost...

Ik heb het vandaag meerdere keren gehad. Hij is verzopen en trekt heel zwaar, en er komen spettertjes uit het gloeiplug gat. Gewoon gloeiplug eruit, doekje op de cilinderkop houden en een flink aantal keren trekken. Je voelt het doekje nat worden. Doekje er even af en trek aan de trekstarter. Als er geen brandstof walm met spetters meer uit komt is het goed. Gloeiplug er weer in, zo nodig even een halve slag losser draaien, en starten met die handel. (De gloeiplug moet je losser draaien wanneer je zoveel compressie hebt dat je hem bijna niet aan kan trekken, zonder het gevoel te hebben dat je iets molt)
Als je de gloeiplug losser hebt gedraaid gelijk weer vast draaien!
En rijden. Verzuipen is opzicht niet erg hoor, maar je moet ff weten wat je dan moet doen.

Lees dit ook even
Afstellen van een nitro motor:
http://www.pkracing.nl/gloeiplugmotorafsteling-nl.html
Inrijden en de werking van een nieuwe nitro motor:
http://www.pkracing.nl/abcpage.html

Als ie licht brommend geluid maakt dan krijg je wel degelijk heel kortstondig verbranding en zal ie hoogstwaarschijnlijk verzopen staan. Wat ik doe is de motor voorverwarmen met haardroger (probeer het wat gelijkmatig te doen), totdat ie een graad of 45 heeft (voelt goed warm maar je kan de motor wel nog goed vastgoeden om te trekken aan trekstarter). Scheelt heel wat bij mijn Enigma XS met zelfde motortje als jou - denk ik.

Wat ik ook doe is die even ietsje armer zetten en vanaf ie start (terwijl ie draait) wat rijker zetten.

Bij het trekstarten moet het relatief soepel gaan, als ie echt zo goed als blokkeert staat je cilinder in hydrolock (heel hard verzopen)... gloeiplug eruit, paar keer trekken aan trekstarter (evt. wat schuin houden met neus omhoog of anders kan de restolie van je uitlaat soms teruglopen in je cilinder) maar niet te ver uittrekken of je trekt je koordje eruit.

Als ie niet start na een twintig keer trekken zal het daarna hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken, dan moet je "iets" doen, zoals hierboven beschreven.

Gewoon ff volhouden, bij mij lukte het ih begin ook moeilijk maar verbetert nu al aanzienlijk.

Tom

Back