Eerste keer Quadcopter maken! Info gevraagd!

Hallo,

Ik ben al een lange tijd bezig met het filmen van offpiste snowboarders, wakeboarders en meerdere van dit soort sporten. Nu heb ik verschillende mensen gehoord over de DJI phantom. Het is een erg mooie quadcopter maar vrij prijzig. Vandaar dat ik er zelf 1 wil gaan bouwen (nog nooit gedaan), ik heb elektronica gestudeerd dus ik ben geen beginner met het bouwen van dit soort dingen.

Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met de onderdelen wat ik bedacht/uitgekozen heb voor een quadcopter.

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben wat ik beter kan gaan gebruiken of moet veranderen.

Quadcopter project 2014!

Als Radio gebruik ik een Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)

1x Frame: Q450 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version

o106lc.jpg

1x Flight control: Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA

10ej3h5.jpg

4x ESC: Turnigy Multistar 30 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S

2mryz53.jpg

4x Motors: NTM Prop Drive 28-26 1000KV / 235W (short shaft version)

2lwuj3c.jpg

2x Accu: Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C Lipo Pack

2ufdkhw.jpg

Props: 45mm Replacement Prop Set HobbyKing Pocket Quad V1.1 Quadcopter (8pc)

1zo8cbm.jpg

De kosten van deze quadcopter is:

45mm Replacement Prop Set HobbyKing Pock $2.09

Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control $29.99

Turnigy Multistar 30 Amp Multi-rotor $51.96

Q450 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 450 $12.53

NTM Prop Drive 28-26 1000KV / 235W $63.96

Turnigy nano-tech 3300mah 3S 25~50C Lipo $53.44

TOTAL: $213.97 = TOTAAL: € 156,17

Het heeft een totaal gewicht van : 1662 gram

Als eerste instantie wil ik de quadcopter maken, daarna komt de gimball etc aan de quad dit project heeft namelijk de tijd. (tot de winter weer begint :D)

Ik hoop dat dit voldoende informatie is.

Met vriendelijke groet,
Hogebrug

Laatst bewerkt door een moderator:
leuke setup, maar je propellers zijn veel te klein, de 45mm propellertjes die in je bericht hebt staan zijn bedoeld voor een micro quadcoptertje.

1045 propellers heb je nodig, vergeet ze niet te balanceren.

propellers: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22446__Slow_Fly_Electric_Prop_1045SF_4_pc_.html en rechtsdraaiende: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Electric_Prop_1045R_SF_RH_Rotation_4_pc_.html ze zijn er in verschillende kleuren, dit was slechts een voorbeeldje. op hobbyking even zoeken naar 1045 prop.

suc6 ermee!

leuke setup, maar je propellers zijn veel te klein, de 45mm propellertjes die in je bericht hebt staan zijn bedoeld voor een micro quadcoptertje.

1045 propellers heb je nodig, vergeet ze niet te balanceren.

propellers: Slow Fly Electric Prop 1045SF (4 pc) en rechtsdraaiende: Slow Fly Electric Prop 1045R SF RH Rotation (4 pc) ze zijn er in verschillende kleuren, dit was slechts een voorbeeldje. op hobbyking even zoeken naar 1045 prop.

suc6 ermee!

Bedankt voor de snelle reactie, het is fijn om te horen dat de setup goed gekeurd wordt haha,
nu heb ik even snel gekeken naar andere props (met mijn 0% ervaring) wat houden de 8045 SF in? (bijv: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25815__8045_SF_Props_2pc_CW_2_pc_CCW_Rotation.html)

8045 is een kleinere maat, maar daar heb ik verder weinig ervaring mee, ik gebruik nu zelf graupner eprops dat is 10x5. (op een 450 frame)

ik zou trouwens ook voor turnigy 30a plush esc gaan. naar mijn ervaring hele goeie esc, die met de standaard filmware en instellingen geweldig vliegen.

Met de 2830-11 1000kv of nog iets beter de SunnySky X2212 980kv icm 9045 props heb je een efficientere aandrijflijn (meer power, langere accu-duur)

Heb 7 turnigy plus gehad had er maar 4 nodig maar kwamen 2 dead binnen en heb toen 3 extra gekocht waarvan 2 hrt maar deden... dus trunigy plus komt bij mij niet meer binnen slechte kwaliteit check... maar is met heel veel spul van hk

Op 1000Kv motoren kan je beter 9x4.7 props gebruiken, met 10" word je throttle heel gevoelig rond hoverpunt.

Verder hebben die NTM motoren niet echt geweldige lagers.
Beter pak je de Turnigy 2830-11.

Tip: koop wel een phantom!
Mocht je al een zender en ontvanger hebben koop dan net als ik heb gedaan een kit zonder zender.. scheelt knaken.
Ik had voor €230 een nieuwe phantom.
Upgrade kit voor zenmuse gimball €50
2e hands zenmuse gimball €175

€450 klaar

Als je budget het toelaat zou ik inderdaad eerder voor de SunnySky's gaan, zeker als je uiteindelijk ook wilt gaan filmen. Zijn gewoon kwalitatief echt betere motoren.

Als je echt puur voor het filmen een multi gaat bouwen zou je misschien beter gelijk met een hexacopter (bijv. een F550) kunnen beginnen. DJI heeft vaak wel leuke aanbeidingen voor kant en klaar setjes met een F550 die je zelf in elkaar moet zetten. Eigenlijk is een DJI controller ook wel aan te raden als je wilt gaan filmen, vliegt gewoon een stuk "strakker" waardoor je je meer kan richten op het filmen dan op het vliegen. Het zelf bouwen is sowieso aan te raden zodat je goed weet hoe alles werkt en gemakelijk zelf kan repareren!

Zo te horen weet je er inderdaad weinig vanaf, en als je er weinig vanaf weet kun je beter niet boven sportende mensen gaan vliegen ;-) De risico's worden vaak onderschat. Als het puur bedoelt is voor filmen dan zou ik een Phantom nemen, want de set die je nu hebt mist nog erg veel belangrijk spul, zoals een zender, een lipo lader en het kleine bouwspul. Dan kom je nog steeds uit op een aardig bedrag. Een Phantom is ook stabieler en betrouwbaarder dan je eerste quad, en als je echt voor zelfbouw wil gaan is dat mogelijk maar verwacht niet dat je na één quadcopter het perfecte stabiele en veilige foto-schip hebt ;-)

naza voor filmen het beste...of zou je echt een andere fc aanraden? toch geen acre voor een beginner die enkel wil filmen.

Daarom 100% gaan voor een naza.

Wat is eigenlijk ongeveer je budget? De Naza is inderdaad perfect voor filmen en heel erg makkelijk in te stellen, alleen wel een heel stuk duurder dan de meeste flight controllers (160 euro met GPS). Als je een groot budget hebt zou ik voor de Naza gaan. Als je een kleiner budget hebt zijn er ook nog heel veel goedkopere opties. Ik weet niet of je al een beetje bekend bent met Arduino? Daarmee werken de meeste goedkopere flight controllers. Iets moeilijker in te stellen maar er zijn genoeg tutorials te vinden.

Neem anders een ARF DJI F450 kit, dan heb je meteen een Naza plus goede setup. Alleen nog lipo, lader, rc radio en wat klein bouwmateriaal nodig.

Back