[Eerste kit] Hawker Hunter FMK6 1:72

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door K2K25, 28 jan 2008.

  1. K2K25

    K2K25 Guest

    Beste medemodelbouwers,

    Toen ik nog een jaar of 12, 13 was vond ik modelvliegtuigjes bouwen helemaal geweldig echter ik ben er nooit serieus mee verder gegaan. Het was voor mij meer fun om de kit te kopen, uit te pakken en neer te stallen als de kit daadwerkelijk in elkaar zetten en beschilderen.

    Anyway begin dit jaar kreeg ik weer de kriebels om een kit in elkaar te gaan zetten en ditmaal een 2de poging te wagen om een leuke hobby te starten. Ik heb het maar meteen serieus aangepakt en een model te kopen met de schaal 1:32, echter omdat het al lang geleden is dat ik zoeen model in elkaar heb gezet dacht ik om toch maar even een goedkoper kitje te kopen om eerst te kijken hoe alles nog eens gaat :). Het grote model daarom maar eerst even in de kast en begonnen met de Hawker Hunter FMK6 schaal 1:72, kosten: €13,95 bij de Makro, geen geld dus.

    Na de handleiding goed gelezen te hebben, de verf besteld te hebben ben ik aan de slag gegaan. Al gauw kwam ik er achter dat beschilderen met een kwast niet het gewenste resultaat gaf. Ik ben terug gegaan naar de hobbywinkel en hun raadde mij een airbrush aan, ik heb toen een Revell starterspakketje gehaald wat mij tot nu toe prima bevalt.
    Anyway ik heb er 4 weken over gedaan om het model te maken, heb er niet elke dag aan gewerkt maar heb lekker op mijn gemak eraan gesleuteld.

    Dingen die ik volgende keer anders zou doen zijn:

    - Verf eerst verdunnen met thinner, dit geeft met de kwast een strakker resultaat, naar mijn mening.
    - De cockpitkap er als allerlaatste op monteren nadat de laatste blanke laklaag er op is gemonteerd.
    - Ik heb nu alles gespoten toen het nog in de mal zat, dit doe ik de volgende keer ook alleen nu wil ik de kleine puntjes bijtippen die nog blank zijn als je ze uit de mal haalt, dit heb ik nu niet gedaan.

    Goed, om een lang verhaal kort te maken hier de foto's, ik vind het zelf een redelijk resultaat hebben, de volgende kit wil ik toch strakker krijgen kwa schilder/spuitwerk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. P51d man

    P51d man Guest

  3. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Als een "heropstartmodel" mag deze Hawker zeker gezien worden. Zeker als het jaren geleden is dat je nog een model hebt gebouwd.
    Echt mooi gedaan hoor. Mijn complimenten! :cool:

    Ik veronderstel dat je airbrush met zo'n luchtfles werkt? Zo ja, dan wil ik je de raad geven om mettertijd toch een compressortje aan te schaffen. Je zal merken dat je dan veel comfortabeler kan gaan spuiten. Dan nog een double action airbrush en je bent vertrokken. :lol:

    Als je verf neemt voor de airbrush, zorg er dan voor dat ze de dikte heeft van melk.
    Ik gebruik steeds een verhouding van 50% verf en 50% verdunner en dit werkt prima.

    De cockpitkap zou ik er nu niet als laatste gaan op plaatsen. Tenminste, ik doe dit toch nooit. In plaats daarvan maskeer je het 'glas' met Tamiya's masking tape. Natuurlijk laat je dan het frame vrij. Vervolgens leg je op het cockpitframe een zwarte laag. Dit dient om dan de binnenkant van het frame weer te geven.
    Als je nu je vliegtuig gaat spuiten, dan kan je nu met een gerust hart je frame ook in dezelfde kleur van het toestel spuiten.

    Je kan je toestel nog wat meer 'diepte' geven door haar nu nog een sludge wash te geven. Om je een ideetje te geven hoe dit er dan op je model uitziet, volgt hier een foto'tje van mijn Tornado:

    [​IMG]
    Let hier ook op de meegespoten cockpitkap.

    Vergeet ook je decals niet te verzegelen. :wink:


    Ik kijk in ieder geval al uit naar jouw volgend project. :wink:


    Droop
     
  4. K2K25

    K2K25 Guest

    Thnx voor je reactie!

    PS: Goddamme die ziet er strak uit man!! :cool:

    Complimenten hoor.. neem aan dat die "tigerstripes" decals zijn of zijn dit sjablonen die je erop hebt geplakt om vervolgens deze te airbrushen?

    Anyway een zeer knap staaltje werk!
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De tigerstripes zijn een samenspel van decals en airbrush. :wink:


    Nog een tip voor je volgend toestel.

    Als je nu al het glaswerk (canopy en windshield) voor je het op het vliegtuig plaatst, eerst een badje geeft van Parket Plus (Sols Plus in België) en dit goed laat drogen, dan zal het plastic uitzicht volledig verdwenen zijn en ga je een echt glaseffekt krijgen.
    Zo ga je te werk: met een pincet(!) neem je bv de canopy en je doopt hem in de Parket Plus. Daarna laat je die drogen op een stukje keukenpapier.
    Vervolgens monteer je deze op je vliegtuig, maskeren, spuiten van frame en klaar is kees.

    Terug een foto'tje ter verduidelijking:

    [​IMG]

    Zoals je ziet is het plastic uitzicht verdwenen en heb je een mooie, glimmende canopy. :wink:


    Voor ik het vergeet: welkom op het forum. :D




    Droop
     
  6. K2K25

    K2K25 Guest

    in 1 woord schitterend!
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Laten we één ding niet over het hoofd zien: dit draadje handelt over jouw Hunter en niet over de Tornado. De plaatjes staan er gewoon ter verduidelijking van de tekst.

    Dus nogmaals, de Hunter vind ik in ieder geval een zéér geslaagd model dat zéker mag gezien worden en ik ben benieuwd om nog meer mooie modellen van jouw hand hier op het forum te mogen bekijken.

    Ik kijk er in ieder geval al naar uit. :cool:


    Droop
     
  8. K2K25

    K2K25 Guest

    Zal hier zeker nog meer gaan posten :)

    Meteen een vraagje, jij had het over de cockpit meespuiten, allez alleen de randen dan.. Zoals ik het begrepen heb doe jij dat door de cockpitruiten af te plakken met.. tamiya mask?? klopt dat?

    En is het de bedoeling dat je deze dan op maar knipt/snijd zodat die goed op de ruit past of is het flexibel spul?

    Alvast bedankt voor je antwoord.
     
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    De masking tape van Tamiya heb je in verschillende breedtes en zit op een rol van 18 m.

    Ik gebruik steeds de 6mm.

    Die tape laat zich héél gewillig in allerlei bochten en welvingen aanbrengen en daarom is ie zo geschikt voor het maskeren van bijvoorbeeld een canopy.

    Nog een voordeel van deze tape is dat er geen verf kan onderkruipen en dat hij zich -zonder lijmresten na te laten- heel gewillig terug laat verwijderen.

    De tape is niet echt goedkoop maar je krijgt wel kwaliteit voor je geld.

    Een aanrader voor de modelvliegtuigbouwer!



    Droop
     
  10. K2K25

    K2K25 Guest

    Thnx voor de info, misschien een linkje naar een webshop waar deze te verkrijgen is?
     
  11. Teus

    Teus Guest

Deel Deze Pagina