Eerste lattenbouw grand vey soclaine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 14 apr 2021.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Voor mijn verjaardag mijn eerste lattenbouw model gekregen.

    De grand vey van soclaine.

    De kiel bestaat uit 2 delen en het gat voor de schroefaskoker heb ik uitgevijld.

    3 dagen later ben ik redelijk opweg.

    Met stap 1 haha

    Ook een paar plaatjes van internet voor het idee wat het moet gaan worden.


    Roertje is een aeronaut is even om te kijken wat ik wil. 20210414_203613.jpeg 20210414_203621.jpeg 20210414_203530.jpeg 20210414_203458.jpeg 20210414_203514.jpeg
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Très bien Monsieur Bert! Wel een korte roerhak. Maar kan in ieder geval je roer naar beneden als je de schroefas wilt trekken. En een flink balansdeel aan het roer. Dat wil wel sturen. Zit je schroefas al vast? Kijk even of je de motor er recht voor krijgt. As ligt nu wel mooi horizontaal, maar wel dicht bij de kiel. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.
     
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    leuk bootje, is ook heel goed varend te maken.
    ik zou toch het schroefas gat iets ruimer maken zoals Klaas al zei ligt de as vrij laag, maar het kan zijn dat het voor de gebruikte motor wel goed is.
    en als ik jou was zou ik toch proberen om de romp op z'n kop te fixeren op een plank om de romp beter te kunnen beplanken..
    succes verder.
    groet Piet
     
  4. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Het roer zit wat verder naar achter dan moet volgen het plan maar ik wou dit model geen raar demontabel roer geven vandaar.

    En de schroef steekt iets verder naar achter dan het origineel het originele is een dingetje uit een plaatje rvs ofzo geperst dat zou vast komen te zitten met 2 moertjes.

    Met dat schroefje had de hak wel meegevallen denk ik.

    Ik heb eerlijk gezegd nog geen motor ik moet nog een schroef en motor en cardanas combi bijelkaar zoeken op het internet.(deze schroef is van tordie)

    Ik zit een beetje met het toerental want de tordie heeft al best wel heel veel gang met de krick motor.

    En dan nog een esc en zender kiezen haha.

    Misschien dat ik morgen eerst maar moet webshoppen haha
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Zal morgen even kijken voor een motortje dat inclusief steun een inbouwhoogte heeft ban ongeveer 15 mm. Is een brushless ding dat ook in mijn Avatar draait. Gr. Klaas.
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Bert, ik heb zelf laatst bij HK een leuke zender gekocht voor niet al te veel geld, was 10 kanaals.
    als je daar zou kijken kies dan wel voor levering uit het Europese warenhuis vandaar uit wordt vaak toch snel geleverd.
    Klaas is dat dat kleine platte motortje?
    groet Piet
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Piet. Onooglijk ding, maar groot koppel en lekker zuinig. Loopt in mijn avatar op 7,2 V en in mijn coastertje op 8,4 Volt. Heb bij Ali een regelaartje gevonden dat ook 12 V aan kan en goed regelt. Zwart rubber wormpje ertussen als koppeling. Zoek morgen in de laptop even de links op. Hoe ik is de as en wat is de diameter van de schroef Bert? Gr. Klaas.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Alsjemenou dat gaat weer rap haha.

    As is 4mm dik.

    En de schroef moet ik nog bestellen denk dat het een 30 mm schroefje word.

    De schroefas kan ik 12 mm boven de kiel krijgen is inderdaad niet veel ruimte heb even de 380 motor die bij tordie zat erbij gehouden met kardanas zou het wel gaan misschien wel wat geluid maar daar kan ik mee leven.

    Zag er een met 3200 rpm op 6 volt zou dat wat zijn?
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Bij een schaalmodel mik je op 8000-10.000 toeren onder last.
    3200 x 6 = 15000 toeren onder last is dan rijkelijk veel...

    Een motor die de helft aan toeren draait (1300-1500 rpm per Volt) zal beter werken, tenzij je wilt kunnen racen...

    Groeten, Jan.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    In de vorige posting zie je ook een test met rubber slang als koppeling, voltage en stroomverbruik. Gr. Klaas.
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Pompebled ik snapte effe totaal niet hoe die rekening werkte.

    Maar met brushless is dat zeker?
    Ik had het over een brushed.

    Ik zal het vanavond goed bekijken klaas.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Het aantal toeren per Volt geldt voor borstelloos en borstelmotoren.
    3200 rpm/V x 6V is 19200 toeren onbelast.
    We hebben het over klein spul, wat niet vreselijk efficiënt is, dus ik gebruik een factor 0,8 voor de verliezen, dan houdt je ruim 15000 toeren onder last over.

    Bij borstelloos staat het aantal toeren per Volt er meestal bij, waarom dat Kv genoemd is, ik heb geen idee.
    Bij een borstelmotor staat er vaak het toerental onbelast, of bij de grootste efficientie bij een bepaald Voltage bij, dan moet je even rekenen.
    Als voorbeeld een Speed 700BB turbo:
    https://www.modelbox.info/graupner-speed-700-bb-turbo--12v-motor-365-p.asp
    Het nominale Voltage is 12V en volgens de data draait de motor dan 11600 toeren onbelast, per Volt kom je dan rond de 960 toeren per Volt onbelast uit.

    Zou je 6V gebruiken dan houdt je 960 x 6 x 0,8 = 4600 toeren onder last over.
    Hoeveel toeren het in de praktijk zullen zijn hangt ook af van de gebruikte prop.

    Groeten, Jan.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is maar een klein bootje Jan met beperkte hoogte tussen kiel en schroefas. Vandaar mijn voorstel. Dat kleine ding is sterk zat. Hieronder nog even de ingrediënten op een rij.
    regelaar
    https://nl.aliexpress.com/item/4000286512448.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3ac64c4dWoAFxT
    motor
    https://nl.aliexpress.com/item/32963575224.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3ac64c4dWoAFxT
    koppeling
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...-5-en-2mm-as-10stuks-envelop/a-71445-10000257
    Bert, Mocht je dit kleine motortje gaan gebruiken dan heb ik nog wel een motorsteuntje en een rubber koppeling voor je. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas,

    Dat neem ik direct aan, ik ging even in op het aantal toeren per Volt, met een Speed 700 als voorbeeld, niet om die in het betreffende model te lepelen...

    Groeten, Jan.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Snap ik Jan. Hieronder de gegevens van het kleine motortje. Schuift mijn beide modellen met 3 kg gewicht lekker vooruit en gebruikt hooguit 500 mA aan stroom. In mijn coastertje liggen 7 penlightcellen van 2.500 mAh op het vlak. KV waarde wordt niet aangegeven, maar zal rond de 500 liggen. Voordeel is dat het gekke ding laagtoerig heel goed te regelen is. Op 3.000 toeren en een schroefje met 30 mm spoed zit je gerekend met 50% slip op een snelheid van 2,5 km uur. Rompsnelheid van het scheepje is goed 3 km/uur. Dus moet dit gewoon werken. Wel een "diepte-investering" van nog geen 15 Euro. Geduld moet je wel hebben met dat spul uit Verweggistan. Gr. Klaas.

    2019 Motorgegevens Buitenloper.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo leer ik weer wat bij haha.

    Goeie uitleg pompebled.
    Bedankt.

    Ben toch even aan het kijken naar het aantal keren dat de tanker gerenoveerd moest worden door aanvaringen met verschillende objecten haha
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Heb mijn vorige verhaal nog iets aangepast. En mijn kleine tankertje heeft niet altijd onder een gelukkige vlag gevaren. Vooral het begin was moeilijk en het is een soort teststraat geworden voor wat borstelloze motortjes. Zit wel een beetje leergeld in, maar heb er een hoop van opgestoken. Hieronder nog een plaatje van de echte "Esso Berlin" met wat kopschade. Heeft de werf wel even werk aan gehad. Gr. Klaas.

    1964 Esso Berlin 2.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Gellukig was bij jou alleen de verschansing gehavend.


    Ben nu in het oneindige van ali gevallen diet fatjay winkel heb nog best veel haha.

    Dat motortje lijkt me wel wat is een best grote kans dat het em word.

    Met zn 23 mm diameter is ie ook precies passend.

    Maar voor nu moet ik het tich even loslaten zit al te lang motortjes te bekijken haha
     

Deel Deze Pagina