Eerste les in windkracht 5...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 16 apr 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag samen met mijn instructeur het veld op geweest voor een eerste les.
    De wind was sterker dan in eerste instantie gedacht, dus ik heb gevlogen met het schuimpje (pusher) van de vliegschool aan het draadje van de instructeur, teneinde mijn eigen Fusion wat langer heel te houden...

    Vanwege de harde en turbulente wind niet zelf geland en gestart, maar wel bijna twee accu's leeg gevlogen.
    De instructeur was niet ontevreden; na enige gewenning aan het vliegtuig en het vliegen zelf, na zo'n lange tijd, hoefde hij tijdens de tweede accu niet meer in te grijpen.

    Een derde acculading hebben we wegens koude tengels maar niet gevlogen.

    Gezellig en voor herhaling vatbaar, bij voorkeur bij wat minder wind.

    Groeten, Jan.
     
    Ard Schell, Cnn, r3wd en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij wie les je? Bij Bald de Boer?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goeie instructeur! Doe hem de groeten maar van mij.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen maandag weer wezen lessen, tenminste dat was de bedoeling, maar de instructeur moest er tussenuit voor een vaccinatie, moet kunnen.
    Ik mocht voor eigen risico gaan oefenen, zolang er niemand op het veld was.

    Dat ging redelijk, tot de landing, wat ver bij me vandaan, de enige steen in het veld vond:
    IMG_6344.JPG
    Hier zit ik te wachten tot de POR aangedroogd was, na het lijmen een nieuwe lipo er in en de volgende start.
    Bij een lage bocht naar me toe zag ik de cockpit eraf schieten, de pasvorm was na de eerste crash niet meer optimaal door het opgestuikte EPO.
    Ik hield de plek waar de cockpit gevallen was in het oog en zette de Fusion onelegant aan de grond.
    Cockpit gevonden en het vliegtuig weer opgehaald; nog een scheur in het schuim.
    Dus weer 20 minuten in de zon zitten te wachten tot de lijm aangedroogd was en de boel geplakt.
    Inmiddels waren de instructeur en een brevet kandidaat weer terug op het veld en moest er eerst gezweefd worden, ondertussen kon de lijm mooi drogen.

    Helaas ging de landing bij de zwever de mist in; door turbulentie raakte de linkervleugel nét een paal waar overheen gevlogen had moeten worden, zwever op de kop in de sloot.
    Zo maak je nog eens wat mee.

    Ik had inmiddels de boel weer heel en heb zonder cockpit de rest van de lipo leeggevlogen, tenminste, dat was de bedoeling.
    Het stijgen was een slingerende bedoening en ook de besturing op hoogte was wat vaag, dus ik vlieg aan voor een landing, als in de laatste bocht het toestel ineens pardoes uit de lucht valt; staart afgebroken, die had dus een breuk opgelopen in één van de eerdere ruwe landingen, met dit resultaat:
    IMG_6345.JPG
    Dit liet zich ter plekke niet fixen, dus mijn vliegtijd zat erop voor de dag.
    Inmiddels is de romp weer één stuk en heb ik het opstuiken van het schuim terug gedraaid door die plekken met kokend water te overgieten.
    Het schuim gaat dan weer terug in z'n oorspronkelijke vorm, wat het uitzien van de romp flink ten goede komt.

    Het ideale vliegweer van vandaag gebruikt om het beschadigde glasweefsel er af te halen en alles weer in model te schuren.
    Langzaam wordt het wel weer wat.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn en easy vinden dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.053
    Locatie:
    Nootdorp
    Kun je een kit kopen van dit model ? dan ben je voor een paar knaken weer airborn !
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Geen idee, ik heb de kit in 2008 gekocht, toen was het al een poosje op de markt.
    Een kleine google leverde geen resultaten meer op...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2021
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... Wat is de moraal van dit verhaal?

    Ga niet met brakke spullen vliegen. Heb je schade, repareer het fatsoenlijk.
    Behandel een vliegtuig alsof je er zelf in zit.

    Vlieg niet langs obstakels, want het menselijk stereoscopisch zicht is niet goed genoeg om afstanden in absolute getallen waar te nemen: je weet dat die paal "ongeveer 25 meter" van je af staat, en je weet dat je kistje "ongeveer 25 meter" bij je vandaan is, "ongeveer in de buurt" van die paal is, maar je kunt met geen mogelijkheid zeggen of je hem precies wel of precies niet zult raken.

    Zoiets als van die steen, dat begrijp ik, wat je niet kunt weten kun je niet vermijden, maar dingen zoals die paal, dat is gewoon nergens voor nodig, en vliegen met breuken in je kist MAG gewoon niet voorkomen.

    In dat opzicht ben ik mischien een zeikerd, maar behandel ik schuimpjes hetzelfde als houtbouw of duurder. Gewoon niet doen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Antwerpen
    1 ding weet ik zeker, had dit een balsa trainer geweest wat velen hier aanraden had je al lang de kachel kunnen aanmaken..

    Bij deze bewijs jij dat wie zichzelf leert vliegen geen beter type toestel dan dit kan kiezen.

    Want nu kan je nog wel even doorgaan,. Wat wel heel belangrijk is: leer uit elke fout. Zodat je ze niet opnieuw maakt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Had dit een balsa trainer geweest, dan was de kans ook vrij groot aanwezig dat er "iets anders" mee omgegaan was geweest, dus ik denk dat dit een beetje een appels en peren vergelijk is.

    Schade tijdens het leerproces is niet uitzonderlijk, maar wel volkomen onnodig.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Ik hoop dat het duidelijk is dat ik niet degene was die met z'n 2m zwever de paal raakte, daar stond ik bij en keek ernaar...

    De breuk in de staart van mijn schuimpje heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
    Achteraf gezien kan het zijn dat ik iets heb horen kraken, toen ik het vliegtuig oppakte nadat ik de steen had geraakt, maar de deuk in de neus, waar de steen z'n impact had, sprong meer in het oog.

    De romp wordt weer net zo stevig, waarschijnlijk stijver, dan vóór de eerste vlucht.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    5.013
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heb je wel je online brevet al gehaald?
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In dat geval had ik dat verkeerd begrepen, ik meende dat je het had over iets wat jou overkomen was die middag...
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Wordt aan gewerkt.

    Groeten, Jan.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.132
    Locatie:
    st Willebrord
    Mee eens, ik weet nog dat ik in de jaren 90 mn eerste trainertje had gemaakt, ooohhwww wat was ik trots toen de instructeur mijn bouwwerk na uitvoerige controle het luchtruim in stuurde...... kijkkk dat heb ik gebouwd en het vliegt nog mooi ook :)
    Ik heb daar mn brevet mee gehaald en er nog een tijd mee door gevlogen en enkel 1 keer schade gehad doordat ik de kofferklep dicht gooide terwijl de staart er nog uit stak :hammer:
    Als je zelf een toestel bouwt dan laat je het wel uit je hoofd om die op het spel te zetten door zelf te gaan klooien...... met een piepschuim ding word het al gauw een ander verhaal, bij Hobbyking heb je voor een paar tientjes weer een nieuwe :rolleyes:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    Lunteren
    Neem een rol stevige ductape mee, plakken en weer vliegen
    Lijmen kun je beter thuis doen. Neem de tijd voor reparaties.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Sneek
    Het was me gisteren te koud om buiten te spelen, dus ik heb nu een Oostenrijkse
    "Drohnenführerschein"...

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Antwerpen
    Jullie lezen altijd verkeerd.. :)

    Als je les krijgt maakt het geen zier uit maar als je JEZELF leert vliegen dan maakt het heel veel uit.

    Want dan ga je zoiezo crashen met 99 procent zekerheid.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd!
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... Jan krijgt les van een instructeur?
     

Deel Deze Pagina