Eerste les in windkracht 5...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 16 apr 2021.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Staat er nochtans duidelijk in..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Lezen Brutus ;)

    Geen instructeur dus..
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    haha.... instructeur moet even weg en dan zelf doorvliegen :D
    maar goed, met wat plakband en lijm vliegt het weer :rolleyes: en anders halen we gewoon een nieuwe :hammer:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dat bedoel ik: dan ga je met een schuimpje gewoon vliegen, met alle gevolgen van dien, terwijl je met hout even dat uurtje gewacht zou hebben. En dan had je met hout nog steeds geen schade gehad, en met schuim wel.

    Een beetje alsof je rijles neemt in een botsautootje.

    Dat stoort me wel eens wat, het komt gewoon allemaal niet zo heel erg serieus over, terwijl IMHO modelvliegen toch echt wel op zijn minst "iets" van een serieuze aanpak mag vergen.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En het kan gevaarlijk zijn.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Bert, jij bent van de oude garde, ik ook, en met ons nog vele anderen, de jonge aanwas ziet dat heel anders... die kopen een vliegtuigje en batterijen en willen vanuit de winkel het liefst gelijk op een voetbalveld gaan vliegen
    een club.... waarvoor, dat ding vliegt hier toch ook hoor je dan

    bij ons ook zo'n een, jongen vliegt hoofzakelijk met funcub xl, funjet, mpx blizzard, hobbyking schuimpjes, en soms een calmato of hangar9 p51 (hout), 2 mtr spitfire
    alles wat hierboven staat is afgelopen jaar al meermaals de grond in gegaan en dat boeit hem eigenlijk niets..... ach. even plakken en klaar :rolleyes:

    op zich helemaal niets mis mee, maar als ik mijn kistje de lucht in stuur en bijvoorbeeld het circuit zoal het hoort rondvlieg en dan komt er zo'n in elkaar geplakte funcub met een rotgang tegen de vliegrichting in op 2 mtr voor je op ooghoogte voorbij knallen dan ga ik vrezen voor mijn model waar ik zuinig op ben
    als ik vraag wat hem bezielt dan kijkt ie me vreemd aan en hoor ik: tja met de wind mee zo vlak voor je dan lijkt het nog sneller ...... (leipo)

    ik heb geduld en vlieg wel zodra hij weer geland is
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    dat is dus precies wat ik met mijn vorige post bedoel
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je wilt jezelf niet verwonden, maar zeker anderen niet.
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Wie is er niet begonnen door even te experimenteren? Laten we niet overdrijven. Met zo'n schuimpje is het nou niet meteen reuze gevaarlijk ofzo.

    Respect voor de propeller is wel een must!!
     
    easy vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die types ken ik. Meestal stop ik dan met vliegen. Geen zin in. Maar is dat inherent aan foam toestellen?



    De grootste gekke/gevaarlijke piloot die vloog wedstrijden met grote kisten. Man kon super bouwen. Super vliegen. Maar levensgevaarlijk acties. Blind vertrouwen op techniek is niet goed. Club bestuur op een rij en dan meskant de schoenveters eruit vliegen. En zijn kist voor een groep fietsers vervolgens in het asfalt parkeerde. Krukas zat vast in het asfalt.

    Prop zit bij die Wannabe easystar achterop. Veilig dus.

    Neusje is gebroken bij een trainer. Neus die sowieso al zwak is omdat het alleen maar een accu compartment is.

    De man is netjes op een vliegveld. En crashed zijn toestel. Niks aan de hand in mijn ogen
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
    easy vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Dat is niet inherent aan foam vliegtuigen maar aan hoe men de hobby benaderd, de hobbyist die vliegen wel leuk vind maar niet zo serieus neemt vliegt 9 van de 10 keer met foam.
    De meer serieuzere modelpiloot die modelvliegen als een serieuze hobby ziet Vliegt bijna altijd bij een club en over het algemeen meer met houtbouw toestellen

    Dat zegt helemaal niets over het vliegen zelf, want er zijn foamtoestellen die gewoon echt goed vliegen, zelfs met wat wind doen ze het uitstekend....

    Om je nog een vooreeld te geven: afgelopen zondag even gaan vliegen en zag dat er een brevet examen werd afgenomen, ik betreed het veld dan ook rustig om de piloot niet af te leiden van zn uitvoering en zou hem pas begroeten zodra hij geland was.....
    Komt die persoon waar ik al over sprak ook het veld op en begint gelijk tegen iedereen te praten.... resultaat: de piloot duidelijk afgeleid en verneukt zn landing en moet doorstarten met een grote afzwaaier
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Sorry maar anno 2021 vliegen heel veel goede RC piloten ook met foam.. dat is gewoon een feit.

    Ze hebben misschien het meeste balsa toestellen maar meestal ook wel een paar in foam.

    Als je daar op enkel dat punt een RC piloot op vaardigheden beoordeeld.. niet goed bezig dan..

    De bvb zo goed als beste piloot van onze club heeft zowel een 3.5m extra met 180cc als ook een parkmaster.

    Hij vliegt met alle 2 evengoed en even graag.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En misschien kan u dit beter persoonlijk is uitpraten met deze persoon ipv op een openbaar forum (meermaals) wat over hem te zitten schrijven :)
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Veel oude mensen bij op de club vliegen met foam zwevers. Ben altijd jaloers hoe netjes die hun kisten houden. Ik probeer het ook altijd maar zit altijd een deuk her en der in.

    Kamikaze piloot, althans bij ons, vliegt met wat oude afgedankte nitro kisten. Verder wat gasten die fpv vliegen en elkaar najagen met foam. Dat is dan wel weer leuk. Verder geen gekke dingen. Helikopters vliegen er ook. Ook dan stop ik met vliegen. Risico is mij te groot.

    Met vossenjacht zie je inderdaad veel hk foampjes voorbij komen. Vroeger waren dat charters. Verder niet veel geks. Kan nou niet zeggen dat foam gasten roekelozer zijn. Misschien wel lui. Plug and play. Maar tot die categorie behoor ik zelf ook haha
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    Ik bedoel de term Hobbyist niet sarcastisch, je moet het lezen als Hobbyist / modelvlieger, modelvliegen is immers een hobby
    Denk dat de meeste hobbyisten (modelvliegers) wel een schuimpje hebben
    Ik heb ook zo’n dingetje.... hartstikke leuk zon funnycub in een sporthal
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.105
    Locatie:
    Thuis
    ik hoef niets uit te praten, ik heb daar geen moeite mee..... ieder moet doen wat hij zelf wil, ik schep alleen een beeld van het verschil hoe serieus sommigen de hobby neemt danwel respect naar een ander toont
    Dat die persoon geen goede indruk maakt bij collega hobbyisten (modelvliegers !) dat is zijn pakkie an en moet hij helemaal zelf bepalen
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Natuurlijk... iedereen experimenteert. Daar leer je van, tenminste, dat is de bedoeling.
    Probleem is dat sommigen uit die experimenteerfase komen en netjes gaan vliegen, en sommigen niet. "Omdat het kan".
    En dáár heb ik wel wat moeite mee...

    Ik heb geen moeite met schuim, heb het zelf ook meerdere malen gevlogen.
    Iemand die met een schuimpje serieus vliegt, heb ik alle respect voor. Iemand die met alles vliegt alsof het een schuimpje is daarentegen, daar sta ik liever niet tegelijk mee te vliegen.
    Nee... maar "het goedkope foampje" is wel een factor die zulk gedrag in de hand werkt, net zo goed als dat ABS in je auto voor sommige mensen aanleiding is om ook met vriezend weer gewoon met 130 over de snelweg te knallen. ABS is daar niet voor bedoeld, en schuim is niet bedoeld om jezelf lomp te gedragen. Zou niet moeten, zou er niks mee te maken mogen hebben, maar gebeurt blijkbaar toch, want ik zie zulk gedrag nu veel meer dan 30 jaar geleden. En dat is zo erg nog niet, maar aangeleerd gedrag is moeilijk af te leren, en dát is wel erg...
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb de naam wel eens gehoord, maar ken hem volgens mij niet.
    Maar mischien niet zo netjes om mensen met naam en toenaam op het forum te pletteren.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gek als in gekke dingen uitspoken met vliegen. Daar ging het namelijk over.

    Kwetsend was het totaal niet bedoeld hoor. anders had ik onze nitro vlieger ook wel met naam en toenaam genoemd.Iedereen kent hem en weet hoe hij is. Roekeloos en een rauwdouwer. Kan super vliegen. Zeer goed bouwen. Maar zeker roekeloos. Ik ken hem al 25 jaar. Was niet mijn bedoeling hem hier af te zeiken. Hij komt er zelf ook eerlijk voor uit. Heeft er al met veel mensen gezeik om gehad
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Als hij er geen problemen mee heeft, dan heb ik het ook niet, maar dat kon ik van tevoren niet ruiken :D :D :D
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina