Eerste looping en heli valt gewoon uit :?

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
Hoi iedereen,

Daarnet had ik mezelf alle moed bijeengeraapt om eens de eerste keer een looping te maken met men mini titan. Goed, ik had al op grote hoogte wat rols vanuit hoover gedaan en het leek me wel geschikt. Bewolkt, windstil, een paar drubbeljes wel die af en toe uit de lucht vielen. Alles pico bello in orde, laatste 30 vluchten geen enkele storing of slecht contact gehad, batterij hangt muurvast met 2 stevige rekkers. Tweede batterijtje, ik neem een bocht en aanloop op zo'n 20 meter hoogte en als hij op snelheid zit haal ik hem achterover en geef negatieve pitch wat. Ik hoor nog net dat de motor op negatieve pitch belast wordt en opeens, vanuit het niets, valt mijn heli gewoon uit op 25 meter hoogte 8O! Kon nog lekker staan kijken hoe hij aan het vallen was, met zen neus naar beneden, geen reactie in te krijgen, knal het natte, hoge gras in. Het lampje van de gyro brandde gewoon maar heb maar meteen de batterij uitgetrokken. Na een kleine inspectie concludeer ik dat alleen de flybar scheef staat 8O.

Maar wat dus eigenlijk men probleem is: hoe is dit kunnen gebeuren???? Iemand zoiets ooit al meegemaakt? ESC overbelast ofzo?

Het voordeel van hoog gras :P.

Misschien was het puur toeval?

djorkaef zei:
Na een kleine inspectie concludeer ik dat alleen de flybar scheef staat 8O.
Je hebt toch wel een klein vreugde dansje gedaan omdat dat alles was wat er mis mee was, toch???? :wink: Da's ongelofelijk toch, vanaf 25m naar beneden en niet meer stuk (behalve een beetje zelfvertouwen natuurlijk).

Hey,

Het beeld van 25 meter machteloos naar beneden vallen staat ook op mijn netvlies gebrand.
De mini titan is idd een zeer crashbestandige bird! Ik heb mijne een maand geleden heel hard de grond in gejaagd (100% gas)
Schade: Flybar rod, main shaft en de mainblades. Verder helemaal niks! Ik ben er wel zo gek mee!

Mrgoed, misschien is hij overhit? Het was vandaag behoorlijk warm.
Gaten in je canopy voor luchtstroom?

Groet,
Tjerk ;)

hommer zei:
djorkaef zei:
Na een kleine inspectie concludeer ik dat alleen de flybar scheef staat 8O.
Je hebt toch wel een klein vreugde dansje gedaan omdat dat alles was wat er mis mee was, toch???? :wink: Da's ongelofelijk toch, vanaf 25m naar beneden en niet meer stuk (behalve een beetje zelfvertouwen natuurlijk).

Heb inderdaad wel enorm geluk gehad, maar bij de titan heb ik al eerder gemerkt dat er niet zoveel schade aan is als de motor uitvalt. Bij nader inzien is het venstertje ook van de canopy gesprongen en één armpje waaraan die canopy vastgemaakt wordt is afgebroken. flybar vervangen (2.9€) en hij vliegt al terug. wel staat de tailboom onder een hoek van 5° naar links, zal ok nog even moeten vervangen endan is ie terug volledig in orde. het grootste probleem is hoe dit kunnen gebeuren is.

pitch staat van -10° tot +10° en 0% tot 100%. de lipo bescherming staat op 'light' wat wil zeggen dat hij snel uitvalt. vanaf 3.2V gaat hij aan/uit beginnen gaan zodat je nog goed kan landen. onder de 2.9V per cel valt hij gewoon uit. als hij dus van 3.4V/cel ineens zakte naar 2.9V dan valt dit dus wel te verklaren, ik denk wel dat ik 'voor de zekerheid' erg veel negatief heb gegeven. heb al vaker gedacht van die protection gewoon uit te zetten maar misschien te lang mee gewacht :|

jvthert zei:
djorkaef zei:
pitch staat van -10° tot +10° en 0% tot 100%.

Ik neem aan dat die throttle curve niet een lineaire 0 - 100 is? Dat zou betekenen dat je als je je throttle naar beneden haalt de pitch welliswaar op -10 komt te staan, maar de motor inderdaad stopt!

100 - 85 - 100 OID lijkt mij een geschiktere curve :) En wat helemaal fijn is is een goede governor.

Ik weet niet of je een Phoenix controller met de laatste software hebt? Daar zit namenlijk een speciale heli throttle op tegenwoordig. Die is ideaal als je nog niet met een governor wilt vliegen maar wel een zachte start wilt. Nadeel is wel dat als je het gas helemaal uit gooit... dat hij weer 10 seconden de tijd neemt om op te starten Het zou de verklaring kunnen zijn voor je crash en het feit dat je de controle kwijt was.

De governor in de TT regelaar die is niet goed, ik heb op IDLE UP1 een rechte lijn gemaakt van 75% > zeg maar "governor mode".
IDLE UP2 heb ik dan 100 - 85 21-100

Ik moet zeggen dat dit zo prima werkt

ik zou eerst alles op de grond eens met vol negatief testen :) Dan weet je beter wat er gebeurd.

Tijdje terug in zoetermeer mijn staartriem gebroken bij de T-Rex450 met CopterX alu kop. Gelijk trottle hold aangegooid en gewoon laten donderen. VLAK naast een slootje in lekker hoog gras. En idd. alleen de flybar was krom (naja, mijn staartriem natuurlijk ook...).

Valt me tot nu toe echt behoorlijk mee wat zo'n ding kan hebben!

Bedankt voor de reacties!

Het zal wel geweest zijn dat de spanning te laag getrokken werd. De trottle curve stond op 95-95-95-95-95, 11T pinion, en ik ging van vol 10° naar vol -10° pitch uit amateurisme. De lipo (TT ThunderPower 3s 2200mAh) heeft er toch al 80 vluchtjes ofzo opzitten, en staat vrijwel van meet af aan een klein beetje bol, vliegt ook niet zo erg lang (4 minuten).

Ik zal (zoals de meesten wel doen) de battery protection van de ESC maar uit zetten, want het kan me niet echt schelen hoe hard ik die lipo sloop, gewoon uitvallen op die hoogte wil ik niet meer meemaken. Een goeie chronometer en wat veiligheid in de tijd moeten het maar doen.

Het is idd de standaard ESC en governer mode gebruik ik niet. Vaak heb ik gehoord dat een V-curve of Governer niet nodig is voor deze kleinschalige heli's, maar ik kan misschien toch een proberen een 100 - 85 - 100 zoals vermeld, zolang men staart niet begint uit te wijken als ik gas bijgeef.

Normaal laat ik altijd filmen als ik wat nieuws probeer, maar deze keer om de een of andere reden niet, jammer wel :lol: nuja, zolang de schade meevalt (7€) is dat allemaal geen probleem, ga hem meteen nog eens testen.

Mhm het probleem is nog niet opgelost, hij staat nu dus op no battery protection, maar hij valt nog wel uit (bij die fatale lipo).

Heb er een Voltmeter aangehangen,

de ThunderTiger Lipo zakt op toeren (juist geen hoover, 90%) tot ongeveer 10.4V en dan valt de heli motor uit, paar seconden later springt ie gewoon snel terug aan en na paar seconden op toeren weer uit, dit zal ook het probleem daar in die looping geweest zijn.

de FlightPower 1800 mAh Lipo zakt op toeren tot 9.5 Volt (8O lijkt me veel) en daar valt de motor helemaal niet bij uit, valt perfect mee te vliegen.

Ik begrijp het niet echt meer :?

Naar het schijnt zijn:

Kong Power 3S1P/2200mAh/ 11.1V/ 25C

Rovolution 2100Mah 18C 3 Series (11.1V nominal)

De betere Li-Po's welke gevlogen kunnen worden zonder battery protection :D

prachtige vliegles trouwens Maybe, Zum Kotzen :lol:
Gaaf, zou wat zijn voor al die commerciele (echte)piloten op Heli-Freak, in Europa kunnen ze dus ook aardig heli vliegen :)

in Europa kunnen ze dus ook aardig heli vliegen

:mrgreen:

Voor zover ik weet, zijn (of waren) er in Duitsland maar drie (3) gecertificeerde civiele heli piloten die met een Heli (Bölkow 105) over de kop ...... :yes:

in Europa kunnen ze dus ook aardig heli vliegen

:mrgreen:

Zover ik weet, zijn (of waren) er in Duitsland maar drie (3) gecertificeerde civiele heli piloten die met een Heli (Bölkow 105) over de kop ...... :yes:

het probleem van het uitvallen ligt niet aan men batterij want met een nieuwe is het probleem er nog steeds, vanaf de batterij veel stroom begint te leveren valt hij uit. bij men oude lipo die niet veel stroom meer leveren kan, valt hij niet uit. bij de crash is hij vooraan op de 2 condensatoren van de ESC gevallen, die stonden een beetje scheef, zou het kunnen dat er 1tje pootje afgebroken is ofzo, waardoor dat 'half vermogen' dat ik nu nog maar heb te verklaren is?

zonet met die oude lipo toch een looping gemaakt, het ging maar net goed, want hij viel weer uit, maar gelukkig direct terug aan:

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,

Ik heb dit ook eens voor gehad met mijn t-rex.
Het bleek achteraf de regelaar te zijn.

Er zijn natuurlijk nog andere problemen mogelijk.
Als je ergens nog een regelaar hebt liggen waar je even me kan testen bv. zo kan je
stuk voor stuk alles uitsluiten.

mvg tim

Back