Eerste modelbouw: Wie, Wat, Waar en hoe?

klopt.

maar, dat is de gok die je neemt als je reageert.
kijk s naar de eerste vraag die je zelf op het forum stelde.
bekijk je eigen eerste stappen in de hobby eens. wist jij al meteen waar je naartoe wilde?
welke tussenstappen officieel noodzakelijk zijn?
hoeveel techniek en handigheid er nodig zijn?

wij proberen een verse hobbyist te behoeden voor fouten die we zelf hebben gemaakt.. maar een ander is een ander, dus die gaat misschien zowieso een andere kant op dan wij deden
je kan alleen waarschuwen. de goede richting laten zien.
maar je kan niet dwingen. kan ook in het echte leven niet, vaak werkt dat juist averechts.

maar, we zijn ook geen bedrijf oid. kant en klare oplossingen voor de beginner zijn er niet. en vaak zijn de oplossingen al beschreven.
daar hebben we immers sticky's voor.
als iemand die gaat lezen, zijn ze doorgaans wel serieus, al komt het wel eens een beetje scheef over.

heli's hebben nogal last van een bomen en bos verhaal, zeker bij beginners :D
ik ben er zelf amper compleet uit...

kijk s naar de eerste vraag die je zelf op het forum stelde.
bekijk je eigen eerste stappen in de hobby eens. wist jij al meteen waar je naartoe wilde?
welke tussenstappen officieel noodzakelijk zijn?
hoeveel techniek en handigheid er nodig zijn?

wij proberen een verse hobbyist te behoeden voor fouten die we zelf hebben gemaakt.. .

Daar ben ik het volledig mee eens, je eigen oriënteren alvorens je aan een nieuwe hobby begint is niet meer dan normaal.

Maar als zoveel mensen met alle goede bedoelingen de moeite nemen om de TS zo goed mogelijk te adviseren en te behoeden voor eventuele fouten vind ik het nogal vreemd als de TS zelf niet meer reageert op de berichten van deze behulpzame mensen!
Dan heb ik toch het idee dat de TS andere intentie heeft bij het starten van deze topic.

Maar goed misschien ben ik iets te voorbarig geweest met mijn conclusie....
En is Pietje nu gewoon op vakantie oid...

Je hebt ook wel gelijk Student, mijn reactie is inderdaad niet geheel op zijn plaats.
Maar ik zie het iets te vaak dat een nieuwe TS een vrij breede vraag stelt.
Vervolgen nemen veel forumleden netjes de tijd om deze vraag zo goed mogelijk beantwoorden..
Dan is het vervelend om na één a twee weken tot de conclusie te komen dat iedereen tegen een muur heeft staan kletsen....

Maar goed, hopelijk gaat pietje ons het tegendeel bewijzen! [emoji6] [emoji106]

geef ik je helemaal gelijk, @jeroen1987:
MBF is een serieus en informatief forum en geen speeltuin, waar je zo maar wat heen gooit en laat liggen maar,
wil iemand informatie, zo krijgt hij die, zelf ervaren !
wil iemand gewoon tollen met de leden, is hij hier verkeerd !

dus Pietje, kom op, stel je vraag, wat wil je weten !?

Groet
Uwe

ergens is het wel begrijpelijk. we hebben af en toe last van een stel ###mensen die de boel expres op de stang jagen.
moeten alleen opletten dat dit doorgaans niet het geval is. vaak is het een echt geïnteresseerd iemand, die zich even verslikt in de stroom info die terug komt.
niet iedereen wil meteen af studeren in de heli's.
Daarom heb ik ooit de algemene technische kennis sticky gemaakt (en zelfs die is al goed voor een middag leesplezier als je er goed voor gaat zitten :D).
niet helemaal op de punt, maar wel een beetje in normale taal hoe alles zit.

Regelmatig is een 12 jarige van tegenwoordig op dezelfde manier bezig.
of 15. of 20. De "google" generatie :D. Info moet gewoon snel beschikbaar zijn. geen complete studie.
Zeker onze tak van de hobby is gewoon heel uitgebreid.
Kom je als mens van een (relatief) simpel iets als een auto, en je wilt naar heli..
Of een multicopter, en men wil naar heli.
beide voorbeelden zijn heel erg plug and play. weinig kennis nodig.
heel erg weinig zaken die afgesteld moeten worden. Dus, kopen, meteen rijden/vliegen.
jaar later ontploft de motor. het is zo, nieuwe motor erop en weer rijden. en dat werkt dan ook.

Die insteek werkt bij heli niet. En dat is ook exact waarom veel beginners met zo'n "air" hun vraag stellen.
"vertel s ff hoe het moet, kan ik verder"
maar dat kan niet, teveel dingen die met elkaar in verband staan. teveel dingen die verkeerd kunnen zijn.
veel mensen hebben dan ook nog eens niet het geduld om gigantische lappen tekst door te spitten.
Die willen eigenlijk gewoon dat iemand zijn zaterdag investeert, om zijn heli aan de gang te helpen.
dat gebeurt vaak niet. dus raken ze gefrustreerd ;-)

Ik ben zelf instructeur in de vereniging.. zie het nog wel eens langs komen.
helemaal enthousiast. tot ze zelf iets in moeten gaan stellen. geen zin om te verdiepen.
geen zin om te sleutelen. ik help natuurlijk wel, maar ik ga zeker niet alles doen.
ik verwacht dat ze zelf ook gaan sleutelen.
soms zijn ze na een paar probleempjes weg. te moeilijk. teveel sleutelen.
Toch gebeurt het ook vaak genoeg dat ze er juist meer in geïnteresseerd raken, en doorgaan.

Voor die mensen doe je het.
Als je bij iedereen meteen met de botte hakbijl erin gaat, zal men ook niet snel geïnteresseerd raken.
we hebben wel vaker een half jaar op iemand gewacht. ff bezinken. tijd maken. zin maken.
om daarna toch verder te gaan.

Wij als forum moeten dat natuurlijk ook wel uitstralen.
beetje toegankelijk blijven.
je mag best iemand aanspreken dat ie iets moet gaan doen...
maar dat kan ook netjes verteld worden.

mij moet nooit iemand helpen...

ik krijg altijd alles alleen kapot!

:p:p:p:p:p

alle gekheid op een stokje er komt idd veel bij kijken maar ik vind dat net juist wat het zo interessant maakt!

een rc vliegtuig bvb is veel eenvoudiger maar zeker ook heel mooi :)

en ik kan eindeloos genieten van een mooie zwever die zen weg zoekt van de ene naar de andere thermiekbel..

dus...

laat me nooit kiezen want dan is het dada heli.

maar goed nieuws...

ik moet niet kiezen :rofl:

Maar zoals student zegt ik denk dat pietje wat geschrokken is.

Laatst bewerkt:
Yup.... hij was alweer verdwenen, vóórdat alle positieve behulpzame reacties goed en wel geplaatst waren.... Wat niet zegt dat ie niet alles wat hier staat gelezen heeft, want hij kan ook meelezen zonder in te loggen....

jup... en dit hele verhaal staat er als mooi uithangbord voor andere beginners..

jup... en dit hele verhaal staat er als mooi uithangbord voor andere beginners..

Die dat vervolgens nooit lezen...

Waarom zou je tijd steken in zoeken op een forum als je in twee minuten je vraag kan stellen.

De vele topics met dezelfde beginnersvragen zijn daar het voorbeeld van.

Back