Eerste proefvlucht zeer rampzalig :-)

• Topicstarter Topicstarter quadriS
  • Startdatum Startdatum
Q

quadriS

Guest
Beste mensen,
Ik had me onlangs een RC vliegtuigje gekocht. Sinds kinds af aan ben ik zeer geïnteresseerd in vliegeren, maar heb nooit het geluk gehad. Nu ik wat meer kapitaal heb (maar minder tijd ;-) wou ik dit toch es proberen.

Dus dacht ik bij wijze van oefening een instapmodelletje te kopen.
Ik had eerst een Mig gekocht, maar na een paar keer te crashen was deze al defect. (isomo)
Daarna geprobeerd met een B29, deze had 4 motoren en grotere vleugels, dus ik dacht wel dat deze langer in de lucht ging blijven.
http://www.domain-bazar.de/cyt/img/produkte/flugzeuge/b29.jpg
Niets van, eerst paar keer duikvlucht naar de grond, daarna gebroken vleugel.
Na reparatie en wat finetuning (omhoogzetten) vd flaps, bleek hij wat langer in de lucht te blijven, maar langer dan paar seconden was dat niet.
Na paar serieuze crashes eindigt mijn investering (40 euro) en avontuur dus hier.

Wat kan ik verkeerd doen?
Ik heb geprobeerd onder hoek van 30° te gooien, redelijk krachtig. Tegenwind, op een rustige dag (heel weinig wind)

Kan er me iemand meer uitleg geven?
Zijn deze (speelgoed) vliegertjes niet gemaakt om echt te vliegen?
Wat doe ik verkeerd?
Wat is een leuk beginners toestel dat betaalbaar is?

Nee die vliegtuigen zijn niet gemaakt om te vliegen, maar om geld op te maken, als je echt goedkoop wilt vliegen, kijk dan eens naar een X twin(25euro) bij bartsmit, of anders een minimag of eazystar!

PS zoekfunctie gebruiken!

ah, bedankt voor de hulp ! :-)

ik dacht al, wat KAN ik verkeerd doen???

Ik had een funjet gezien, en was direct gebeten door de microbe, tot ik het totale prijskaartje zag (400 euro).
Om te beginnen kan dat tellen.

Welk instapvliegtuigje haalt hoge snelheden? En toch handelbaar?

quadriS zei:
Welk instapvliegtuigje haalt hoge snelheden? En toch handelbaar?

dan is de Multiplex Minimag echt perfect!
ik ben er zelf ook mee begonnen en het beviel zeer goed.

je moet wel ongeveer van uitgaan dat het wa gaat kosten als je een set koopt voor de minimag waar je ook nog verder mee kunt(als je later nog andere vliegtuigen gaat kopen)

succes!
groetjes
bart

Dat kan ik me voorstellen (wind).
Ik zoek nog wat uit...

Hans Meij zei:
Deze regel blijft gelden:
Hoe kleiner het toestel des te slechter vliegt het.
Maar als je het helemaal alleen wilt leren en geen hulp hebt van een ervaren vlieger is een X-Twin het enige alternatief.
Gewoon wachten tot het (bijna) windstil is.
In Belgie vindt je ze op het moment in de Fun-winkels.

Air-Acrobat krijgt trouwens veel slechte kritieken - van weg blijven!

PS: "instapmodelletjes met hoge snelheden en toch handelbaar" is een contradictie ;)

quadriS zei:
Dus een X-twin is beste optie?
Hangt er van af wat je wilt.
Bij optimale weersomstandigheden, dwz geen wind, met minimale kosten en nagenoeg nul risico op schade leren een vliegtuigje in de lucht te houden, dan wel
Indien je wat meer wilt, je toestel wat directer wilt kunnen besturen bij ook niet windstille omstandigheden, dan moet je wat anders zoeken. Hierover is veel te vinden op het forum, zoals minimag, easystar etc.
Voor nog meer mogelijkheden kom je bij een Calmato etc. uit. Dat betekent dan een club etc etc.

quadriS zei:
vanaf hoeveel euro kan ik aan het betere werk beginnen dan :)

Hangt er vanaf... Wil je een goede electro of brandstof kist? Wil je in de toekomst je vliegtuig collectie uitbreiden en dergelijke...
In dat geval kan je het best gelijk beginnen met een redelijke zender waarop je meerdere kisten kan programmeren.

100 euro of meer ben je dan zo kwijt voor een goede zender.
Voor de rest heb je dan je kist nog (bijvoorbeeld een MiniMag)

Minimag 70 euro
ontvanger + kristal 80 euro
servo's 21 euro
regelaar 30 euro
accu 40 euro
zender 100 euro..

Op zo'n manier loopt het snel op! Maar wees slim en ga niet de eerste keer zelf vliegen, maar leer vliegen van een prof, want de kans is groot dat je anders als nog je kist na 5 minuten in de prullebak kan gooien ;)

En vergeet niet, als je er eenmaal mee begint ben je eraan verslaafd :pim:

Tjah, is wat moeilijk kiezen om direct 250 euro minstens uit te geven, als ik niet weet of ik er een carriere wil in maken ;-)
Alhoewel het sterk kriebelt natuurlijk :-D
Ik denk voorlopig te beginnen met zo een kleintje en dan eventueel overstappen.
Omwille van mijn drukke werk heb ik zowiezo weinig tijd.

Alvast heel veel dank allemaal voor de vele tips en hulp.

Nu ben ik aan't twijfelen, gezien de goeie kritieken;
X-twin Jet
of
X-Twin Sportsflyer? (of deze met dubbele vleugels?)
of
X-Twin Turbo Fury

Iemand een idee wat het verschil is bij de vliegers?

Sportsflyer vliegt heel stabiel, Classic Bipe (dubbele vleugels) is heel wendbaar, Jet is snel dus je hebt meer ruimte nodig, Turbo Fury heb ik nooit gehad.
Koop ze gewoon allemaal :mrgreen:

Daarna kan je altijd nog denken aan de Kyosho Minium, kost rond de 100€ en stuurt met een echt hoogte- en richtingroer en daarmee hebben verschillende mensen zichzelf al leren vliegen.
Wel oefenen op een weilandje met lang gras. ;)

Een vliegtuig nooit omhoog werpen, dan is het meteen zijn snelheid kwijt en daarmee ook zijn lift, beter horizontaal of zelfs een beetje naar beneden werpen, bouwt dan snelheid op.

Zoek ervaren hulp. Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen, veel nuttige tips:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=28

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80

Commander Clumsy zei:
Sportsflyer vliegt heel stabiel, Classic Bipe (dubbele vleugels) is heel wendbaar, Jet is snel dus je hebt meer ruimte nodig, Turbo Fury heb ik nooit gehad.
Koop ze gewoon allemaal :mrgreen:

Daarna kan je altijd nog denken aan de Kyosho Minium, kost rond de 100€ en stuurt met een echt hoogte- en richtingroer en daarmee hebben verschillende mensen zichzelf al leren vliegen.
Wel oefenen op een weilandje met lang gras. ;)
allemaal, graag, maar zal voor volgende keer zijn ;)

ron van sommeren zei:
Een vliegtuig nooit omhoog werpen, dan is het meteen zijn snelheid kwijt en daarmee ook zijn lift, beter horizontaal of zelfs een beetje naar beneden werpen, bouwt dan snelheid op.

Zoek ervaren hulp. Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen, veel nuttige tips:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=28

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80
bedankt,
ik denk idd, dat ik het te hoog heb gegooid. Ik merk nu in filmpjes ook op dat men eerder ietsje horizontaal werpt.
Mogelijks heeft dat ook de vliegers genekt. Maar vrees wel dat die motortjes nogal flauwtjes waren ook. De vliegers duikten steeds naar beneden na de paraboolvlucht.

Back