Eerste project: Carmen van Constructo

Wilbert,

Ik heb net vorige week een hele week bezig geweest om het dek van mijn Amati J-Class zeilschip te beplanken.

De "truc" met het potlood is vaak gehoord, maar vond ik zelf dus ook niet de meest elegante oplossing.

Wat ik heb gedaan: tussen elke deklat een strookje zwart papier gekleefd. zowel in de lengterichting van de planken, als telkens op een kopse kant tussen 2 planken. Geeft echt een superstrak resultaat, zoals te zien op de foto's van de "Pandora" op hogergenoemde website. Mss dat ik er vanavond wel een foto van kan plaatsen.

Verder heb ik ook gewerkt met latjes van variabele lengte, dus niks A B A B of A B C A B C... gewoon "willekeurig"

Destijds gebruikten ze ook planken van wisselende lengtes...

Is dat echt zo Dazzler? Want wat ik heb kunnen vinden werden de dekplanken op de spanten getimmerd. Dan zou er toch een bepaalde regelmaat in moeten zitten. Zelf heb ik toch voor een soort van 'systeem' gekozen inmiddels, maar zie hier een kleine update:

carmen044.jpg

Voor de romp zie je de bundel plankjes liggen waar ik ze uit maak. Kost vrij veel tijd moet ik zeggen, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb, het is maar een kleine eigen inbreng, maar wel eentje die veel voor de 'echtheid' van het model doet. Al zeg ik het zelf :P
De breeuwnaden heb ik gemaakt door met potloot langs de zijkanten van de plankjes de boel wat zwarter te maken. In de praktijk is het maar een heel subtiel verschil, maar ik ben er zelf niet ontevreden over. Waar ik wel niet helemaal tevreden mee ben is dat er een enkele plank toch wat hoogteverschil lijkt te hebben. Nu denk ik dat het wel ga bijschuren, maar ik ben een beetje bang dat de naden tussen de planken onderling dan met zaagsel verzadigt zullen raken...

Laatst bewerkt:
Om het maar eens op zijn gronings te zeggen: dit bootien komt wel goud ja.

Hehe, als Limburger is dat "Gruns" nog niet zo makkelijk, maar dat klinkt positief Jahre. Dank je :lol:

Ook meteen weer een kleine update van mijn kant.

carmen049.jpg

Zo lag de Carmen erbij na het afsnijden van planken rond het dek. Her en der splinterde een plankje, maar het was een kleine moeite die los te snijden en te vervangen. 1 Plankje op het achterdek moet nog steeds vervangen worden, maar ik vermoed dat ik daar toch nog een stukje van af moet vijlen aan de zijkanten. Het dek in elk geval een beetje opgeschuurt daarna en toen was het tijd voor iets dat ik zelf als mijlpaaltje zie:
carmen053.jpg

Het plaatsen van de "sierstrip" (hoe heet zo een dekrand?) langs de kanten.
En zo ligt ze er momenteel bij. Een zenuwslopend werkje zo een eerste keer hout buigen. Tot nu lijkt het redelijk gelukt, hoewel er toch wat kleine lijmrestjes (ondanks het gebruik van een natte doek) zichtbaar zijn. Maar goed, dat is vast niets dat een beetje schuren niet kan oplossen.

Beste Wilbert, Het ziet er mooi uit. Als ik me niet vergis wordt deze " sierstrip " de watergang genoemd bij historische schepen. Eigenlijk is het een balkje dat de overgang vormt tussen het dek en de verschansing.
Groetjes, Jos

Dank je Jos,
Ik kan dat inmiddels bevestigen. Dat blijft toch leerzaam voor een land/luchtrot als mij. Al die nieuwe termen en woorden :D Erg interessant om op deze manier de scheepsbouw en al haar termen eens onder de loep te nemen.

Het betekend: dat bootje komt wel goed.

Ik zie het wel zitten.

Even wat anders, ik zie dat je dezelfde klemmen gebruikt die ik heb, maar dan heel veel groter. Ik vond bij de Karwei dezelfde klemmen, maar dan lekker klein. 12 stuks voor 5 euro. Andere bouwmarkten zullen het ook wel hebben. Ik haal dit even aan omdat ik denk dat het wel eens makelijker zou kunnen werken omdat je klemmen in verhouding tot de boot nogal groot zijn. Dan kan je makkelijker meer klemmen kwijt die wel minder kracht hebben, maar die kan je dan heel gelijkmatig verdelen. Ik zou bijna zeggen kijk even in mijn Float Spitfire topic naar de foto's. Daar staat ergens een foto met die klemmen, maar ik realiseer me nu dat de Spitfire vrij groot is ten opzichte van jou boot en je dus nog geen indruk hebt hoe groot de klemmen zijn. Ik schat ze op 5cm lang. Kijk eens even rond in een bouwmarkt als je tijd hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt helemaal gelijk. Deze zijn ook van de Karwei omdat ze daar hadden ze geen kleinere hadden op dat moment :( Althans of de jongen die me hielp wist het niet, wat ik me goed kan voorstellen want ik heb hem 3 keer moeten uitleggen dat ik ook nog een figuurzaag nodig had en wat dat dan wel niet was :) Maar ik hou er in elk geval wel mijn ogen voor open nu. 12 stuks voor 5 euro is geen geld trouwens. Deze zijn inderdaad eigenlijk net te groot voor dit bootje.

Back