Eerste project: Carmen van Constructo

Goededag dames en heren,

Na het openen van een topic en uiteindelijk de beslissing genomen te hebben, heb ik van Constructoe de kit 'Carmen' gekocht. Na een lange 5 dagen wachten zijn zojuist de onderdelen de haven van Stein binnengevaren ;)

Hier alvast een foto van hoe ze moet worden:
Carmen.jpg

Maar zover ben ik natuurlijk nog lang niet.
Een kleine blik in de doos laat ons dit zien:
carmen004k.jpg

carmen005k.jpg

Vergeef me de kwaliteit van de foto's, ik had echt geen zin om een lamp op te stellen of een fatsoenlijk objectief te nemen ;) Mijn nieuwsgierigheid moest gestild worden na het lange wachten :lol:

Ik ga nu eerst de handleiding eens een paar keer goed lezen en dan vanavond of morgen beginnen met het opzetten van mijn werf.
Vanzelfsprekend zullen de foto's van het bouwen zelf iets duidelijker en minder gehaast zijn :)

@Wilbert,

Die Carmen lijkt erg veel op de Halifax (ook van Constructo) die vroeger gebouwd heb.

hallifax12nq2.jpg

Leuk schip om te bouwen, succes.

groeten Paul

De spanten zijn inmiddels uitgesneden.
Daar heb ik meteen een vraagje over. In de handleiding staat verlijmen met de kiel. Klinkt opzich heel logisch, maar ik wilde even met 1 spant passen zonder de lijm. Spant er dus mooi opgetikt, maar die zit nu dus muurvast... die ga ik niet los krijgen zonder de zaag erbij te nemen. Is dat ok? Of zal ik de overige spanten maar eerst goed uitvijlen zodat ze geen wrijving meer hebben met de kiel en dus niet 'klem' komen te zitten. Of toch op deze manier doorgaan en de bij de volgende spanten een drupje lijm gewoon aanbrengen voor ik hem erin timmer?

@Paul, dat is een mooi schip dat je daar hebt, ik zie ernaast geloof ik ook een hele mooie staan? Maar als de mijne half zo mooi is als ie af is ben ik aardig tevreden :P

@Pergotje, inderdaad ja, heel wat anders, maar ik merk wel dat ik de goede keus heb gemaakt. Dat wist ik toen ik de de spanten uit begon te snijden en het hout rook ;)

@Josse, nee dit gaat geen varend exemplaar worden. Gewoon statisch. Heb gedacht over varend maar ik denk dat ik gewoon veel meer lol heb in het bouwen dan het varen. Wie weet komt dat ooit nog weleens als ik wat meer centjes heb ;)

Voor vanavond moet ik maar even stoppen denk ik, morgen als ik weet of ik zo door moet gaan of toch zorgen dat de spanten meer speling/minder wrijving hebben zal ik foto's plaatsen ;)

Omdat er nu geen lijm tussen zit nog ;)
Ik wilde eerst even kijken of ie goed zou passen. Technisch gezien, als hij niet muurvast zou zitten nu, doet ie dat ook :lol:

Hier nog een kleine update en wat foto's

carmen006.jpg

Hier ben ik nog de spanten uit aan het snijden.
Na het advies van iemand op een ander forum heb ik de overige spanten wel met de vijl bewerkt. Het schijnt namelijk niet normaal te zijn een hamer te moeten gebruiken :lol: Ze zitten nu allemaal en ze zijn volgens mij goed gegaan. Echter die eerste spant wil ik even wat detail van laten zien, want die zit dus niet goed.

carmen010.jpg

carmen011.jpg

carmen012.jpg

carmen013.jpg

Zoals jullie zien steekt ie boven een milimeter uit, en schiet 'ie beneden net te kort. Ik heb dit ding dus erin getikt met een blokje hout en een hamertje. Met mijn handen krijg ik hem er niet meer uit. Met een hamertje zie ik niet zitten omdat ik geen oppervlakte heb dat ik met een blokje hout kan dempen om beschadiging te voorkomen. Gezien de afwijking van een milimeter dat op een schip van 50 cm in schaal 1:80 toch wel aanzienlijk is heb ik een probleem denk ik als ik dadelijk ga beplanken. Wie oh wie kan hier eens een licht op schijnen, wat kan ik doen om de schade te beperken? Het stukje dat boven de kiel uitsteekt is geen probleem, dat schuur ik wel weg. Wat een groter probleem is, is dat ik dat stuk wat ik weg schuur, niet beneden er bij kan schuren voor het beplanken. Zelf dacht ik aan houtlijm+zaagsel om het bij te werken dadelijk, maar als volkomen leek lijkt het me verstandig even jullie antwoord af te wachten. Wellicht zie ik die kleine afwijking wel niet als het allemaal klaar is, maar ik weet het zelf gewoon niet.

En dan is er nog een kleine PS, omdat ik nieuw ben hier en niemand tegen de schenen wil schoppen: Dit verslag komt in een bijna 1:1 verhouding ook nog op een ander modelbouwforum te staan. Ik hoop dat dit geen probleem is...

@Wilbert,

De spanten van een Constructo-kit kunnen weleens erg goed passend zijn, maar ondanks dat je met een hamertje ze er klem ingetikt hebt kan je ze er altijd (met een slaghoutje tegen beschadigen) er ook weer uit tikken. Kijk wel uit dat de spant niet splijt.

Ook was het verstandig geweest om de kopse kanten van de spanten eerst in de "ruwe" vorm te vijlen waar straks de huidgangen op komen. Zet daarna alle spanten erin om met een latje te controleren ofdat deze mooi aansluit op de spanten. Wanneer dat klaar is kun je de spanten verlijmen.

Succes verder.

groeten Paul

Wilbert, succes met de bouw, je zet er ook wel gelijk de vaart er in gisteren middag ontvangen en nu de spanten al in elkaar, zet je hem ook nog op een bouwplankje op zijn kop om mooi recht te beplanken?
Als je dat eerste spantje niet los krijg , laat zitten en plak er een stukje fineer op aan de onderzijde 2 kanten van de kiel tot je weer gelijk bent en het uitsteken aan de bovenkant kan je weg schuren. dan maak je de minste kans dat het beschadigd.

Brandaris

Hoi Wilbert,

De mm die het spant aan de bovenkant uitsteekt kan je eraf vijlen en aan de onderkant zou je het tekort eventueel op kunnen vullen met plamuur.
Als je voor het plamuren kiest is het denk ik ook verstandig om even de overige delen van het spant af te plakken om zo te voorkomen dat de plamuur op de verkeerde plaats komt.

Groetjes Josse

Josse ,
Als je nu al met plamuur begint wordt het knoeien !!! het moet een blankhouten scheepje worden dus niet met plamuur knoeien.
Als er nog beplankt moet worden lijm houd echt niet op plamuur !!!!!

Brandaris

Beste Wilbert, nooit forceren. Dus als het niet soepel in elkaar past, bijvijlen. Wat er uitsteekt kan je eraf vijlen. Wat je tekort komt aan de andere kant, kan je opvullen met de overschotten van het materiaal waar je de spanten uitgehaald hebt. Dit als algemene regel. Nooit in dit stadium beginnen te plamuren. Voor dit specifiek geval. Als de spant er niet meer uitkomt, controleren of hij in een hoek van 90° op de hoofdligger staat. Dit is primordiaal, zoniet kan dit je hele project hypothekeren. Staat de spant 90° dan is er niets aan de hand, zoniet dan moet je hem er desnoods uitbreken ( Eerst de spant goed uitmeten, zodat je de juiste maten hebt ). Dan de spant terug samenlijmen en bijvijlen. Om de spanten mooi haaks ( op 90° ) te lijmen kan je legoblokjes gebruiken, deze hebben mooie rechte hoeken.
Groetjes,
Jos

Ai ai ai, dank jullie allemaal weer voor de tips. Echter heeft scheepswerf de Gouden Prutser een groot probleem. Ik zal het demonstreren met een foto.

carmen016copy.jpg

Er klopt dus geen jota van. Ik zie net al dat er geopperd werd om spanten met lego te checken of ze haaks staan. Zoals jullie zien heb ik dat gisteren duidelijk niet gedaan. Een afwijking van een centimeter bij de meest 'foute' spant! De foto staat zelf niet helemaal in het 'lood' maar de kiel zelf is gelukkig (nog?) niet scheef getrokken. Aangezien de spanten al verlijmd zitten gaat dit lastig om te corrigeren worden. Dus mijn hoofdvraag is, hoe had ik dit kunnen voorkomen? Overigens, zoals de ironie wel vaker zijn kop laat zien, die eerste spant die ik had getikt... Kaarsrecht :lol:

Wat me zelf wel opvalt is dat alle spanten steeds meer die afwijking hebben, vanaf de boeg begint de eerste goed en vanaf dat moment krijgen ze een afwijking naar dezelfde richting. Ik dacht dus dat de kiel al krom getrokken was, maar die is voor zover ik kan zien met een lineaal gewoon recht. Voor de duidelijkheid, de overige spanten die nu zo ontzettend scheef staan heb ik wel iets bijgevijlt, net zoals de gleuven in de kiel. Zodat ze vanzichzelf bleven zitten, maar met een kleine kracht ook weer makkelijk eruit gingen.

Ik neem aan dat de enige correcte oplossing voor dit probleem iets met een zaag is?

Hallo Wilbert,

Toch iets te snel van start gegaan...:rolleyes: Lastig om de schuine spanten opnieuw te richten zonder te breken. Zoals ik al eerder beschreef; check even met een huidgang de beide zijdes van de romp. Is dit op het oog symetrisch en sluit de lat mooi aan op de spanten ( mits de kielbalk kaarsrecht is) dan zou ik het zo laten. Je ziet immers niets meer van het binnenwerk als het een statisch schip wordt.

groeten Paul

@ De Gouden Prutser

Goed gevonden en gelukkig zie je de humor in, niet opgeven.
Al de kiel nu ook nog krom was had je er nog altijd bananen mee kunnen laden.

Succes, ik heb er echt wel vertrouwen in.

Beste Wilbert, zoals ik hoger al aanhaalde is er maar een goede oplossing. Deze spanten moeten er terug af. Meet ze eerst goed uit om de juiste afmetingen en vorm te hebben. Desnoods maak je in triplex nieuwe spanten met behulp van de losgebroken stukken als ze niet meer bruikbaar zijn. Ik gebruik gewone witte houtlijm. Deze hecht niet op legoblokjes. Als ik een spant ingeschoven heb plaats ik enkele op elkaar gedrukte legoblokjes in de gevormde hoek ( aan twee zijden ) en klem deze met een klemmetje vast tot de lijm afgebonden is ( met sneldrogende ) duurt dit hooguit een half uur. Dan heb je een perfecte hoek van 90°. Dit is een absolute noodzaak om een mooi model te kunnen bouwen. Je romp gaat anders heel gekke contouren krijgen. Stel je bijvoorbeeld een schip voor met een wespentaille of een peervormige romp ( van voor naar achter ), dan begrijp je wat ik bedoel.
Groetjes, jos

Als je geen expoxy lijm hebt gebruikt dan is het met wat voorzichtig prutswerk wel weer uit elkaar te snijden met zo'n driehoekkig scalpel achtig mesje. Ik weet niet hoe die dingen heten. Te koop in elke hobby en modelbouwzaak. Waarschijnlijk heb je er al één.

Je zou ook de spanten goed nat kunnen maken en ze richten. Vol laten zuigen dus. Maak daarvoor eerst een stevige plank als ondergrond en schroef daar blokjes op in de juiste positie. Zet hem daar nat in en laat hem drogen. Het is wat geklier, maar als de mal precies is gemaakt krijg je hem wel weer recht. Was de lijm niet waterbestendig en valt de boel uit elkaar? Des te beter wand dan heb je een onbeschadigde volle herkansing.

Bij sommige bouwmarkten vind je wel eens 15 tot 20cm lange miniatuur lijmklemmen. Ze kosten vaak geen drol en zitten meestal in de "grabbelton" van 2,50 of 5 euro. Koop daar een berg van, die dingen zijn vrezelijk handig voor iedereen die met spanten te maken heeft. Omdat ze van vettig plastiek zijn lijmen ze ook niet zo snel vast. Deze lijmtangetjes werken met een pistoolgreep en een losknop. Ze blijven dus in elke positie staan.

Als je dus de latten erop lijmt dan zou je ze met gebruik van deze klemmen in juiste positie kunnen dwingen en houden tot de lijm droog is. Na verloop van tijd zal het hout zich in de nieuwe stand zetten en vloeit de spanning weg.

Hoe weet ik dat zo goed?, nou, eu hier zit nog een werknemer van Golden Noob Schipyard & Co, made in the peoples republic of China....kuch... Ik heb ook gewerkt bij Golden Asshole Aircraft Builders Inc., ook in China.

Dank jullie allemaal weer.
Vreselijk veel goede tips weer. Ik ben geneigd het advies van kreeft op te volgen, maar omdat ik nu (iets te laat) een bouwplank aan het maken ben wil ik het volgende idee voorleggen. Als ik nou knietjes/rechte stukjes hout tegen de scheve spanten aan lijm... Zou ik ze dan niet alsnog goed kunnen dwingen? Qua hoogte zitten ze namelijk wel goed zo op het oog, hoewel ik dat dadelijk met een touwtje nog even precies ga meten.

En inderdaad, ik ben te gehaast aan het werk gegaan. Heb ook een idee waarom de spanten scheef staan, ik heb tijdens het verlijmen natuurlijk kracht gezet op de vorige spant die nog niet goed gehard was. Overigens is de lijm die ik heb gebruikt Uhu Hart.

Back