Eerste project: Carmen van Constructo

Wilbert de tussen maat van de spanten moet b.v. 2.5cm zijn , maak dan latjes van 2.5cm op een bouwplankje(ruk een plank uit de linnenkast als je er geen heb)
Dan keurig uitmeten dikte spant en 2.5 cm de latje er op spijkeren dan heb je een goede maat ook kan je die mal gebruiken om te beplanken en dan blijft de kiel ook recht.

groeten , brandaris

ik loste het probleem van schuine spanten op op de tegenovergestelde kant van de in-keeping van de spant iets wijder te vijlen, en dan zoals eerder werd vermeld in mekaar lijmen met een object van 90°, en soms werkt het ook wel eens om de spanten recht proberen te buigen als het lukt zodat ze later recht komen te staan met behulp van de beplanking.

waarneer je het hout hoort kraken of je voelt dat het niet verder kan, ga dan ook niet verder, tenzij je een 2 deelig spant wilt hebben ;)

hoedanook, succes ermee! :rainbow1: :D

Beste Wilbert, je kan de spanten alleen recht dwingen als je ze goed nat maakt en ze zich vol water zuigen. Dan moet je ze in de goede stand fixeren tot ze volledig droog zijn. Dit kan dan enkele dagen duren. Niettemin loop je het risico dat het hout kan vervormen en dat je hoofdligger ook nog krom trekt. De drastische methode die ik iets hoger aanhaalde is waarschijnlijk de beste en daarbij waarschijnlijk ook nog de snelste oplossing voor je probleem. En vooral een dergelijk scheepje kan je alleen maar goed bouwen op een stevige bouwhelling. Als je gaat beplanken kan je er zo wie zo niet omheen. En UHU Hart is een prima lijm. Witte houtlijm is even goed en véél, véél goedkoper.
Groetjes, Jos

Dank je Jos,

Jouw idee leek me ook al het meest voor de hand liggende eigenlijk.
Ben me alleen het hoofd aan het breken hoe ik de spanten goed los ga dremelen/zagen. Gelukkig heb ik wel de 'mal' waarin ze zaten nog, dus de maten kan ik altijd nog daaruit opnemen. Het liefste zou ik ze natuurlijk niet stuk maken.

Ik heb misschien nog een andere oplossing gevonden die ik jullie voor wil leggen.
De volgende 'echte' stap in het boekje is het plaatsen van het dek. Dit dek is 1 plaat. Er staat daarbij de spanten te markeren op het dek en met lijm en nageltjes te bevestigen! Zou dit mijn probleem niet oplossen als ik op dat moment bij elke spant voldoende druk uitoefen om ze 'recht' te zetten? Kan evengoed zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar als ik ze aan het 'stevige' dek kan fixeren zou het probleem eigenlijk toch opgelost moeten zijn?

Beste Wilbert, dat idee om met het dek het zaakje recht te dwingen, zou ik maar heel vlug vergeten. Het enige wat je daar mee bereikt is dat je dek ook nog gaat vervormen. Nummer je spanten goed door met een balpen en markeer ook links en rechts en wat de voorkant is. Dan zaag je met een alledaagse handfiguurzaag elke kromme spanthelft op 2 à 3 mm van de hoofdligger los, gebruik hiervoor een latje van 2 à 3 mm om mooi recht te zagen. Vervolgens kan je met de lego-blokjes methode je spantenhelften mooi loodrecht op de hoofdligger lijmen op de overblijvende stompjes. Als al je spanten dan mooi loodrecht gelijmd zijn en een nachtje de lijm heeft mogen uitharden, dan versterk je de hoeken tussen de spanten en de hoofdligger met vierkante balkjes of gewoon wat driehoekjes. Let wel op dat dit centraal genoeg op de spant gebeurd om de opbouw van het dek of het beplanken niet te hinderen. Dit is nodig omdat bij het beplanken er nogal wat trekkracht op de spanten ontwikkeld wordt. Hopelijk is deze methode een oplossing voor je dilemma.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Wederom dank Jos,
Het was ook niets meer dan een ballonnetje dat ik wilde oplaten hier. Ik had me al bedacht dat de krachten groot zouden zijn, maar dacht als ik het gespiegeld zou doen, dus steeds 1 spant links/rechts vastzetten het wellicht toch sterk genoeg zou zijn. Zucht, dan ga ik maar eens naar de bouwmarkt een boel klemmen en een figuurzaag scoren :)

Met pijn in het hart heb ik besloten dat ik gewoon voor de enige goede manier moet gaan. Inmiddels heb ik 2 spanten los gezaagd met een figuurzaag. Ik heb het niet zoals Jos voorstelde 2mm van de kant gedaan, maar ik heb de valse kiel zelf gebruikt om recht tegen af te zagen. Dat is heel goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik kwam daardoor meteen achter een nieuw probleem. Nadat de helft van de spant af was, kwam ik erachter dat de lijm niet echt goed gehecht heeft. Ik kan de spanten met een mesje en wat neerwaartse kracht (druk) aan de kant waar de spant nog wel zat er vrij makkelijk in zijn geheel uitkrijgen.

Maargoed, een bouwverslag zonder foto's is als een huwelijk zonder schoonmoeder. Ik neem u wederom mee naar scheepswerf de Gouden Prutser ;)

carmen021.jpg

Na het voorzichtig afzagen van de 2 achterste spanten moest ik ze natuurlijk ook weer aan elkaar krijgen. Omdat (ongetwijfeld door een verkeerde techniek van mij) de Uhu hart niet echt goed heeft gehecht, danwel nog niet uitgehard was heb ik voor deze taak de secondelijm van Graupner gebruikt. Was de eerste keer dat ik die gebruikte maar het resultaat wekt indruk. De 2 delen stevig tegen elkaar gedrukt, klem erop en natuurlijk wel wat langer wachten dan de 2-6 seconden die op het flesje staat. Na een half uur heb ik flink wat kracht gezet om de verbinding te testen. Conclusie: als hij breekt dan breekt hij waarschijnlijk naast de 'las'.

carmen022.jpg

In de tussentijd heb ik van restmateriaal uit de mal een plankje gemaakt. Die wilde ik gebruiken om te testen of de 'groef' waar de spant in valt recht was. Ook met dit plankje was hij scheef. Dus vijlen. Dat vijlen is een delicaat werkje, maar de moeite waard.

carmen023.jpg

Na een kwartiertje passen en meten stond het testplankje mooi recht.
Waarom ben ik daar zo zeker van deze keer? Nou:
carmen024.jpg

carmen025.jpg

Vervolgens heb ik uit wederom restmateriaal wat steuntjes gemaakt. De focus van de foto ligt verkeerd, ik zag het pas bij het uploaden naar de pc. Deze steunen hebben meer als doel bij het lijmen een leidraad te zijn voor een mooie haakse verbinding van de spant dan en boel recht te houden dan dat ze daadwerkelijk ondersteuning bieden. Er staat ook zogoed als geen kracht op.

carmen026.jpg

Vervolgens heb ik op mijn werkblad wat hulplijnen gezet. Door de hoek kunnen jullie het niet zien, maar de spant staat nu recht. De spant zelf weer verlijmd met de Uhu Hart, de steuntjes met de secondelijm. En dat is de huidige stand van zaken.

Aan elke beginner wil ik wel zeggen: doe de spanten meteen goed. Het doet echt pijn als je ze eraf moet zagen. Er komt toch meer bij kijken dan schuiven en plakken. Zelf zie ik het maar als lesgeld ;)

Beste Wilbert, dat idee om met het dek het zaakje recht te dwingen, zou ik maar heel vlug vergeten. Het enige wat je daar mee bereikt is dat je dek ook nog gaat vervormen. Nummer je spanten goed door met een balpen en markeer ook links en rechts en wat de voorkant is. Dan zaag je met een alledaagse handfiguurzaag elke kromme spanthelft op 2 à 3 mm van de hoofdligger los, gebruik hiervoor een latje van 2 à 3 mm om mooi recht te zagen. Vervolgens kan je met de lego-blokjes methode je spantenhelften mooi loodrecht op de hoofdligger lijmen op de overblijvende stompjes. Als al je spanten dan mooi loodrecht gelijmd zijn en een nachtje de lijm heeft mogen uitharden, dan versterk je de hoeken tussen de spanten en de hoofdligger met vierkante balkjes of gewoon wat driehoekjes. Let wel op dat dit centraal genoeg op de spant gebeurd om de opbouw van het dek of het beplanken niet te hinderen. Dit is nodig omdat bij het beplanken er nogal wat trekkracht op de spanten ontwikkeld wordt. Hopelijk is deze methode een oplossing voor je dilemma.
Groetjes, Jos

Ais, ik zie nu trouwens pas dat je zei dat ik de steuntjes niet meteen moest aanbrengen. Een kwestie van te snel lezen van mij. Het is in elk geval niet dat ik je advies in de wind wilde slaan! Bij de overige spanten zal ik dat doen. Zelf heb ik dit nu gedaan met de gedachte, als ik ze meteen lijm heb ik een mooie leidraad/steuntje zodat ze tijdens het lijmen niet meer kunnen verschuiven.

Zo en nu duik ik mijn bed in voor vandaag. Geen idee of ik morgen tijd heb om te bouwen, mijn lief vriendinnetje komt me bezoeken en we hebben een verjaardag. Maar dit weekend zal ik in elk geval verder gaan en jullie op de hoogte houden.

Zo, de spanten zijn gerepareerd en hier volgt weer een update met wat foto's.

carmen027.jpg

De spanten zijn verlijmd en opnieuw op de kiel geplaatst. Met steuntjes heb ik ze haaks gehouden. Bij de 2 voorste spanten (rechts) zien jullie een steunbalkje over de gehele lengte. De overige spanten worden waar dat nog nodig is op deze manier nog extra versterkt, maar in de eerste instantie heb ik gekozen om de balkjes in de lengterichting te zetten. Dit omdat ik op deze manier de zaaglijn over een groter oppervlakte kan versterken. Aan die versterking moet wel nog e.e.a. gebeuren. Zo is nu nog niet elke spant aan beide kanten versterkt.

carmen029.jpg

Als jullie deze foto vergelijken met de foto op pagina 1 denk ik dat het verschil duidelijk is. Op de grootste spant na zit alles nu recht.

carmen030.jpg

Op het achterschip ik 2 blokjes gelijmt waarop later het achterdek zal komen te rusten. Deze waren ruw uitgezaagt vanaf de fabriek en moest ik bijschaven om tot een goed resultaat te komen.

carmen031.jpg

Hier kun je goed zien dat het blokje nog niet de glooing van de spant volgde. Ook kun je hier goed zien dat de spanten aan de onderzijde ook nog ruw zijn. Daar moet het schuren nog gaan beginnen, maar ik probeer qua volgorde van bouwen me zo goed mogelijk aan de bouwbeschrijving te houden. Zeker omdat je bij zo een eerste schip makkelijk het overzicht kwijt raakt als je dingen door elkaar gaat doen. Ik wel tenminste ;)

carmen.jpg

Nadat ik dit heb gedaan heb ik mijn "werf" aangepast. Die is nu aan het drogen zodat ik de kiel er mooi in kan klemmen. In de tussentijd heb ik voor de volgende stap het achterdek en het voordek uitgezaagd. Ondanks dat de kit lasergesneden zou zijn, was 'snijden' of 'drukken' bij deze 2de plaat in de kit niet voldoende. Bij de eerste plaat waaruit ik de kiel en spanten heb gesneden kon je op de achterkant duidelijk zien dat er al een 'randje' was. Weet het niet zo goed te omschrijven, maar deze plaat is aan de achterkant gewoon een vlakke plaat. 3 hoeraatjes voor de figuurzaag :lol: Tevens heb ik beide dekken al voorzien van de middenlijn.

En dat is de huidige stand van zaken. Iedereen weer bedankt voor de tips. Sommige zien jullie terug in het verslag, andere niet. Ik neem ze in elk geval wel allemaal zeer serieus en dingen zoals de Lego die jullie nu niet terugzien, zullen jullie zeker terugzien bij een volgend project. Ook heb ik het vermoeden dat ik als de UHU Hart op is, ik gewoon witte houtlijm koop. Maar het is een flinke tube, dus dat zal nog wel even duren ;)

Zoals altijd, kritiek is welkom.

Laatst bewerkt:
Nog een kleine update, nadat ik nog wat extra balkjes tegen de spanten heb geplaatst en de bovenkant mooi vlak geschuurd had, heb ik het dek geplaatst. Een spannend moment omdat de trek/druk er tijdens de reperatie van de spanten ervoor zorgde dat de lijmverbinding makkelijk loskwam. Toen heel mooi meegenomen, maar diezelfde situatie zou bij het plaatsen van het dek zeer onwenselijk zijn.

Enfin, ik zal jullie niet in spanning laten, de spanten hebben het gehouden :)

carmen032.jpg

Vogelsperspectief met op de achtergrond een boel zooi :lol:
carmen033.jpg

De ronding van het achterste dek vertrouwde ik niet helemaal. Vandaar de extra klemmen.
carmen035.jpg

Zijaanzicht om de plooi-ing van het dek wat beter te laten zien. Ik ben me ervan bewust dat de steunbalkjes netter afgewerkt hadden kunnen worden. Carmen is even uit haar steuntjes gehaald en omgekeerd voor de foto. Vandaar dat ze nu niet mooi in de gleuven valt. De boeg is namelijk 12mm dik en de achterzijde slechts 4mm. Mijn 'werf' is daarop aangepast. Tips en kritiek zijn weer welkom ;)

Laatst bewerkt:
Morgen Wilbert , zo kon je er niet van slapen en was je daarom zo vroeg op???

Nou het ziet er netjes uit hoor nik mis mee !!!!

groetjes, Brandaris

Ik was toen nog wakker eigenlijk :)
Dank je voor het complimentje :lol:

Vandaag de hele dag gevijlt en geschuurd om de vorm mooi te krijgen, maar de volgende stap is het beplanken van de dekken. Nu laten ze in de kit zien dat ze de losse planken naderhand op de lange strepen dekbedekking tekenen... En ook nogeens om en om zeg maar... Dus steeds een halve lengte verspringen. Ik vind dat niet mooi en wil eigenlijk van de lange stroken echt de planken op maat snijden. Alleen ik heb geen idee hoe zo een spaans dek in 1850 nu eigenlijk werd beplankt... Kan iemand daar misschien een lichtje op laten schijnen? Heb vorige week wel enkele boeken besteld over schoeners uit die periode, maar die staan in backorder :(

Bedoel je de planken van het dek op schaal maken of gewoon de lange latten verdelen in kleinere stukken. Vergeet het op schaal maken maar. Als je het schip zou nameten zien je dat op veel plaatsen de schaal toch niet klopt. bovendien zijn de deltails dan zo klein dat je ze echt niet zou zien, zeker als je de latjes tot lucifers maakt.

Als je echter van plan bent om de latten meer realistischer te maken dan moet je ook rekening houden met de breewnaad tussen de planken. Ik heb ooit eens gezien dat door een andere modelbouwer daarvoor alle latjes bij elkaar deed en dan de langzijde aan 1 kant beplakte met zwart papier. Dit deed hij ook met met 1 kopse kant. Dan snee hij die latjes op de maat die hij wilde hebben (zo'n 5 cm lang bij zijn model, maar dat moet je zelf bepalen wat je wilt) en lijmde die verspringend op het dek zodanig dat een niet bepakte kant tegen een beplakte kant kwam te zitten. Dit gaf een heel realistisch gezicht. Ik heb het ook gedaan bij mij model van de Enterprize want ik vond de methode van potloodlijnen ook niets. Oja hoe een dek beplankt was van een 19de eeuws Spaans schip weet ik ook niet precies maar ze hadden niet veel keuze dus denk ik dat dat het zelfde is als bij alle andere houten schepen, verspringend.

Je begrijpt me helemaal. Dat potlood gebeuren vind ik dus niet fraai. Dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. En ook het tekenen van de spijkers vind ik eigenlijk niets. Hoewel ik daar nog over twijfel. Maar inderdaad ik wil geen planken van 1 strook hebben, dus de plankjes zagen. Weet je misschien wat een redelijk realistische verspringing zou zijn? Op het 'lekker-maak-plaatje' op de doos Gebruiken ze :A B A B... Dat vind ik ook nog niet echt mooi ogen, maar wil het wel een klein beetje realistisch houden dus zit zelf te denken aan A B C A B C, maar heb geen idee in hoeverre dat authentiek zou kunnen zijn. Dank je voor de tip trouwens met dat zwart papier. Daar ga ik eens achterheen.

En dan vergeet ik helemaal mijn verslag van foto's te voorzien. Een schande is het ;)

Bij deze...

carmen038.jpg

Tussentijdse foto van het vijlen en schuren van de boegvorm.

carmen040.jpg

Tussentijdse foto van het in vorm brengen van het achterschip.

carmen037.jpg

De nageltjes waarmee ik gisteren het dek heb vastgezet heb ik vandaag een stukje terug omhoog getrokken met een tangetje van de kop ontdaan. Daarna een blokje hout gebruikt om ze er weer in te drukken. Datzelfde stukje hout van 3 centimeter lang en een centimeter breed en hoog heb ik ook gebruikt om de nageltjes in de eerste instantie erin te drukken.

Groetjes Wilbert

Beste Wilbert, Kijk voor het beplanken eens op volgende link MARINE ET MODELISME D'ARSENAL
bij Expositions de volgende schepen; " La Petite Aurore ", " La Diligente " en " La Pandora ". Dit is wel de " Hoge School " voor Statische Modelbouw.
Groetjes, Jos

Dat is een zeer interessante site Jos, dank je!
Mijn Frans is erg slecht, maar ik zal hem eens door de bablefish gooien. Hoewel de foto's daar boekdelen spreken. Als dit de Hoge School is ben ik erg benieuwd naar de Universiteit ;) Schitterend werk daar!

Back