Eerste schaalkist, waar op letten?

laurens

Forum veteraan
Hoi Allen,

Ik heb nu bijna mn Diamant no Limit af, dus het is tijd om rond te gaan kijken wat ik nou weer zal gaan bouwen. Ik ben geen snelle bouwer, maar dat maakt niet uit. Ik zoek iets waar veel bouwtijd in gaat zitten, zodat ik er lekker lang over kan doen. Verder vind ik een warbird erg aantrekkelijk.

Iemand nog tips?

Hoi laurens,

Wat dacht je van een AT-6 Harvard :D

photo_saaf_21.jpg

* Warbird
* Als je hem van tekening bouwd lange bouwtijd
* Goede vliegeigenschappen
* Vele kleurenschema's om te kiezen
* Goede opvolger voor de No Limit

Brian Taylor heeft hier mooie tekeningen van. Hijzelf is gestopt met de verkoop van tekeningen maar ik hoorde vorige week dat de uitgevers van Traplet (o.a. RC ModelWorld) de rechten van Brian hebben overgenomen. Hij heeft hem in twee grootes, ik dacht 1.65mtr en 2.20mtr als ik het goed heb.

Gr. Teus

Het is op zich een mooie kist, maar niet een die me aanspreekt. Hij komt inderdaad wel vaker voorbij als aanrader voor schaalbeginners.

NORTH AMERICAN “HARVARD” 1st in scale flying, 1992 Nats Span 94.5” Engine 1.2-1.5 4-stroke, Flaps and retracts Accessories: Fiberglass cowl & wheel wells, canopy and spinner. Laser cut parts available

Klinkt wel leuk. Mooie saito dr op, dat lijkt me wel wat. Misschien een Saito FG36, dat lijkt me een erg mooie motor.

Laurens,

Dan had je de volgende vraag ook wel verwacht denk ik.

Wat spreekt je dan wel aan: Warbird okay welke:confused:

En aan welk formaat denk je dan.

Ton

Ik ben wat rond aan het zoeken geweest over de AT6, en er zitten toch wel wat mooie details op.

Ik denk qua formaat aan iets tussen de 1.60 en 2.20. Als er maar een saito (of misschien een YS) op kan vind ik het goed.

Niet verder zoeken de AT6 van Brian Taylor is waanzinnig mooi en heeft daarmee op de WK F4C schaal 1994 gevlogen en heb dat zelf mogen meemaken en man wat vliegt dat mooi.

Ton

Bedenk je wel dat dit geen gemakkelijke tekeningen zijn om van te bouwen. Ik ben nu met de P-47 van brian taylor. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij en je moet alles zelf uitzoeken. Dingen als cockpitjes en andere details zijn er ook niet voor te krijgen dus zul je ook allemaal zelf moeten maken. En de constructie zelf is ook niet één van de gemakkelijkste. Nu hoeft dit geen probleem te zijn hoor, uiteindelijk kan het een fantastische kist worden. Maar denk toch even goed na voordat je eraan begint, een top-flite kit bijvoorbeeld is al een stuk eenvoudiger en daar ben je ook wel een tijdje mee bezig. Kijk maar naar de bouwdraadjes.

Ik ben dr nog niet uit of het een BT wordt, maar ik vind de AT6 steeds aantrekkelijker worden. Andere warbirds zoals de corsair en spitfire worden niet gebruikt in pylonracen of aerobaticshows (voor zover ik weet). Bovendien zijn er heeeeeeeel erg veel kleurenschema's voor de AT6.

De BT tekening is niet al te duur, dus misschien is het leuk om een gok te wagen en te kijken of ik dit inderdaad kan.

BT Harvard

Bedenk je wel dat dit geen gemakkelijke tekeningen zijn om van te bouwen. Ik ben nu met de P-47 van brian taylor. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij en je moet alles zelf uitzoeken. Dingen als cockpitjes en andere details zijn er ook niet voor te krijgen .

Ik heb ze! lasercut parts, motorkap en canopy van de BT Harvard 94"
De tekeningen zijn overigens van ongekende kwaliteit elk detail is uitgewerkt en alle aanzichten en doorsnedes kloppen, geen ruimte voor dubbelzinnige interpretatie of twijfel. misschien scheelt het dat ik als constructeur machinebouw aardig tekening kan lezen, maar ik vind de tekeningen echt geweldig.

Deze winter wil ik los gaan op mijn Harvard project. zal er tzt natuurlijk ook een bouwverslag van maken

PS Laurens, als je me een pb'tje stuurt met je e-mail adres heb ik nog wel iets voor je!

PPS FG36 is een veel te sterke motor joh, BT schrijft een 25cc 4t voor

Laatst bewerkt:
Waar heb jij de spullen besteld? Lasercut onderdelen zijn wel interresant, en ik denk ook dat ik er wel erg lang over ga doen om de motorkap en canopy zelf te fabriceren.

Ik ben dr nog niet uit of het een BT wordt, maar ik vind de AT6 steeds aantrekkelijker worden. Andere warbirds zoals de corsair en spitfire worden niet gebruikt in pylonracen of aerobaticshows (voor zover ik weet).

Er vliegt zeker één Super Corsair mee in de Unlimited in Reno

reno05_odegard_3366.jpg

En met Mustangs, Sea Fury's en Bearcats wordt ook geraced.

Unlimited-10.jpg

furias_02.jpg

Dat neemt natuurlijk niet weg dat een AT-6 heel mooi is, en, belangerijker misschien, dat je daar tonnen informatie over kan vinden.

Tom

Hoi Laurens,

Interessant om te lezen dat je je pijlen eens op een 'warbird' hebt gericht. Waarom heb ik 'warbird' tussen haakjes gezet, ik vind dat nl nogal een ruim begrip. Er zijn nogal wat verschillende interpretaties vwb deze warbirds waardoor een Fieseler-Storch ook een warbird kan zijn.... net als de F16. Daar zit dus een hele hoop tussen :cool:

Anyway, aan je vraag te lezen ben je naar iets op zoek wat schaal is maar wel een warbird moet zijn. Schaalkist kan ook Cessna 172 zijn.... weinig warbird aan dit ding zullen we maar zeggen ;)

Als ik het zo heb begrepen maakt de bouwtijd je niet heel veel uit maar ik zou toch niet zo snel naar de tekeningen van BT grijpen als je eigenlijk weinig of helemaal geen ervaring hebt met het bouwen van een WW2 jachtvliegtuig.

Er bestaan goeie redelijk geprijsde bouwdozen van Top Flite in de Giant Scale die wellicht aan je vraag kunnen voldoen. Plus dat het goede en mooie bouwdozen zijn. Deze kisten zijn redelijk schaal te krijgen.
Wil je meer schaal dan kom je idd bij bijvoorbeeld BT uit maar ik zou de lat (nog) niet zo hoog leggen.

Voor zover je kennis :p er zijn op dit moment zo'n 50 tal Spitfires luchtwaardig, P51D's waarvan het aantal zelfs nog een stuk hoger ligt, F4U's (Corsairs), F8F Bearcats, F7F Tigercats, Yak's, P47's, B17's, B25's etc etc etc... en misschien nog dit jaar een vliegende FW190A8/FN!!

Dusss... eat your heart out ;)

Grt,

Tjen

Interessant om te lezen dat je je pijlen eens op een 'warbird' hebt gericht. Waarom heb ik 'warbird' tussen haakjes gezet, ik vind dat nl nogal een ruim begrip. Er zijn nogal wat verschillende interpretaties vwb deze warbirds waardoor een Fieseler-Storch ook een warbird kan zijn.... net als de F16. Daar zit dus een hele hoop tussen

Op zich is de AT6 vooral een trainer geweest, maar ik ben al 1 link tegengekomen waarin staat dat een Wirraway (de Australische versie) welgeteld 1 Zero heeft neergehaald. Erg overtuigend dus;-)

Wat voor dingen kan ik op een warbird tegenkomen die ik tot nu toe nog niet tegengekomen ben? Ik weet dat er veel meer rondingen op een warbird zitten, maar dat valt met de AT6 nog mee.

Als het goed is krijg ik binnenkort een tekening binnen, dan zal ik eens kritisch kijken of dit nog echt te hoog gegrepen is of dat het alleen een "uitdaging" wordt. In ieder geval word het erg spannend.

ik heb nog een setje kopieen liggen van de 94" BT Harvard...
mail fff en ik stuur ze op (zie persoonlijk bericht)
Niet lullig bedoeld hoor:) maar juist daarom is Brian Taylor gestopt met ontwerpen:(.

Blijft jammer dat hij geen nieuwe modellen meer ontwerp zijn stuk voor stuk mooie ontwerpen.

Ton

Niet lullig bedoeld hoor:) maar juist daarom is Brian Taylor gestopt met ontwerpen:(.

Ja beetje stom. Ik heb daar eigenlijk niet bij nagedacht. Zelf heb ik ze ook gewoon gekocht bij VTH, en voor eigen gebruik 2 setjes kopieen gemaakt. Nu zag ik dit draadje en wilde ik gewoon iemand vooruit helpen.

Op korte termijn 'bespaar' je jezelf een paar euro; op de langere termijn . . .

Jammer. :(

Ton heeft het al gezegd. :mad:

Overigens: krijgt Brian Taylor nog geld voor elke tekening die van hem verkocht wordt?

jan.

Overigens: krijgt Brian Taylor nog geld voor elke tekening die van hem verkocht wordt?

Mijn ervaring is dat Traplet eenmalig een bedrag geeft voor een tekening, maar dit is natuurlijk een ander verhaal met Brian en zijn hele serie tekeningen.

Back