eerste tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door prof.bd, 25 mrt 2013.

  1. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Heren,

    Na enkele RC auto's ben ik heel enthousiast geworden door de techniek van tanks. Ik volg al een tijdje enkele fora, en zit nu toch met diverse vragen.
    Ik denk eraan om een hedendaagse Leopard aan te schaffen maar die wil ik in de belgische kleuren spuiten. Nu heb ik gezien in de bouwverslagen dat bvb het onderstel wordt gemonteerd en dan gespoten. Nu vraag ik me af of dat idd de juiste manier van werken is, volgens mij komt er dan toch spuitnevel op alle assen en op de lagers? En nog een volgende vraag, zijn er nog andere hedendaagse tanks met RC te koop? Ik denk dan bvb aan de Abrams, wel 1/16, ik vind dat een tank toch wel wat massa mag hebben.
    Ik heb onlangs via dit forum een Heng Long Tiger gekocht, (helaas heb ik die nog niet gekregen) en ik hoop dat die me kan inleiden in de techniek van de tankwereld.
    Ik zeg er wel onmiddellijk bij dat het militaire me kompleet niet boeit, (ben overtuigd anti militarist) maar die techniek.....zeer boeiend.
    Ik probeer ook al enkele dagen om me te registreren op Battletanksbelgie.be

    echter krijg ik geen bevestigings-mail terug. Is er een lid dat ook op dit belgische forum actief is en me wat info ivm het registreren kan geven?

    mvg

    Dirk
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik spuit al mijn tanks 'los" en zeker niet gemonteerd.
    maar het kan wel.
    bij een tank maakt het niet zoveel uit maar dat is een keuze die je zelf maakt.

    en mensen die ook actief zijn op battletanks belgie zul je hier ook wel tegen komen lijkt mij.
     
  3. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Laat eens wat werk van je zien.......
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Dirk,

    Welkom bij de tankliefhebbers. Recente modellen en i.d.d. de Abrams, geen kaas van gegeten want ik vind juist WWII tanks leuk en de geschiedenis erachter. Genoeg massa, hangt er vanaf wat je wilt, een groot stuk plastic blijft een licht groot stuk plastic niewaar. Voor de klassieke modellen zoals de Tiger I die je kocht zijn er gelukkig erg veel metalen upgrades te koop zodat je veel plastic kunt dumpen teneinde eindelijk die felbegeerde massa (gewicht) te krijgen. Eens in beweging wordt het verschil dan nog veel groter (en het geluid). Denk hierbij aan metalen tracks en wielen. Zie o.a. 1 van mijn posts. Overigens eerst spuiten dan monteren voor een mooi resultaat.BTB leuk forum, ook lid hiervan, vraag Droopyke even...is de hoofdbeheerder.Verder zou ik ook veel rondkijken bij Duitse tankforums & webwinkels aangezien deze veel te bieden hebben, ook qua techniek.
    Veel plezier en in jouw geval, een kurk op die loop hè :) .
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    kijk ff in je spam mail ver moet dat het daar zit.
    dan kan je in loggen op het forum daar.
     
  6. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Yep, dat was het probleem,
    thnx

    Dirk
     
  7. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Ik heb een nieuw probleem. Gisteravond ging alles nog prima, Vanmorgen sluit ik de nieuwe batterij aan die ik gisteren gehaald heb, ik plooi de bodemplaat recht en schroef die vast aan de koepel, het ziet er perfect uit, ik zat de zender aan die ook 100% opgeladen batterijen heeft, de DMD T07 aan, het geluid start op en dat is het dan. Geen reactie met de zender...Wel als ik de zender uit zet, dan stopt ook het geluid in de tank, en als ik de zender weer opzet, start het geluid weer op, maar verder niks... Ik heb geprobeerd om de zender weer te binden volgens het boekje, niks..Ik heb de zelftest uitgevoerd, die werkte, 1 keer, na verschillende stekkertjes nagelopen te hebben probeer ik het opnieuw maar als ik druk op "light + rev-lt" gaan de 4 ledjes op rood. Dus geen demo mode meer. Ik vrees dat er iets stuk is, mss een van de kristallen? Alhoewel er connectie is tussen de tank en de zender, want de tank reageert als ik de zender aan en uit zet.
    Ik weet ook niet of ik de elektronica kan resetten, daar vind ik niks van terug op WWW.
    nog even vermelden dat de lichtfuncties wel nog werken.
    En vermelden dat het een 2s Lippo is van 3200mah. Maar ik denk dat de mah niks kapot kan maken, alleen de voltage.

    wie kan me helpen, ik heb alleen ervaring met 2,4 mhz en dit is FM 35.160 wat dat ook moge zijn.

    bij voorbaat dank

    Dirk
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    35 mhz mag jij eigenlijk niet gebruiken tenzij jij vliegt met je tank
     
  9. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Ja het schijnt zo, maar is een setje, daar maak ik me ook niet zoveel zorgen om, vloeken mag ook niet.
    Ik denk eraan om de tank om te bouwen naar 2,4 en Elmod modules erin te jassen. Zijn er gebruikers die ervaring hebben met Elmod?

    mvg

    Dirk
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    De Duitse fora staan bol van de ELMOD wel eens bedacht wat dat kost?! Wat mij betreft i.i.g. erg veel teveel tenzij je ieder weekend met je Tiger I de Lünebürger Heide onveilig maakt rofl.
     
  11. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Bram,

    Al eens gekeken wat een nieuwe DMD kost? en de DMD T0-7 schijnt niet meer te bestaan...
    We zien wel wat eruit komt.

    Dirk
     
  12. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Het ligt aan de lipo,

    Plaats maar eens een gewone 7,2 v 2400mah stickpack,
    goed opladen, zul je zien dat het werkt.
    Dmd werkt daar het beste op.
     
  13. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    OK, die raad kreeg ik ook op het nederlandse forum... De batterij is aan het opladen.
    Ik laat van me horen.

    Dirk
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    je kan proberen de lipo iets te ont laden en kiken of het dan wel werkt zeg 7 volt.

    ik ga voor benedini modulen 100 euro en klinkt het beste schijnt.

    Products_E
     
  15. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Niet dus, ik heb de nicd pack geladen en aangesloten...Helaas het zelfde. En nog steeds als ik de demo mode activeer gaan de 4 leds op rood en aan uit aan uit....Dus dat is het probleem niet. Mss de ontvanger? ik ken niks van die FM toestand, Cristal stuk??? Kan ik in die zender en ontvanger een ander kristal van 27Mhz steken of zijn de zender en ontvanger specifiek op die FM 30 gemaakt?

    @Michel pet, ik meende begrepen te hebben dat die benedini alleen maar geluid waren en geluid is het enige dat ik heb...

    mvg

    Dirk
     
  16. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    ok, nou nog je dmd GOED resetten, vervolgens de zender
    op de juiste wijze calibreren met de dmd, staat zeer duidelijk in de
    bouwbeschrijving.

    wat voor zenderset heb je eigenlijk.
    heb je bv een futaba f14 40mhz dan moeten de kanalen 2 en 3
    omgekeerd aangesloten worden.

    misschien kun je wat fotoos maken ter verduidelijking.
     
  17. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    De zender is een Fubata t4exa en de kristallen zijn op FM 35.160. De reset doe ik door op de setknop te drukken en dan de power on. Het binden doe ik zoals in de beschrijving.
    Maar ik geef toe dat is geen respons krijg als ik de calibratie uitvoer, de led blijft altijd op het zelfde ritme pinken.

    Dirk
     
  18. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
  19. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    Toch hou ik het op een te lage spanning.
    Dan krijg je dit soort problemen.
     
  20. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    OK, de DMD is dus dood. Balen maar het is nu zo...
    Ik heb met Nico Seidel van Modellbau-Seidel gemaild. Die probeerde me rima te helpen, echter was er geen oplossing. Dus maar een nieuwe besteld...
    Nico zei me dat het mss aan de Lipo gelegen heeft. Tamiya schrijft NiCD/NiMH 7,2V batterijen voor en de Lipo heeft 7,4V. Het lijkt me sterk dat 0,2V de DMD kan mollen, maar daar kan ik ook geen tegenargument voor inbrengen.
    Nu vraag ik me af of een Lipo met een weerstand terug gebracht kan worden baar 7,2V. Of moet dat gestabiliseerd zijn? Een vraag voor de elektroneuten.
    voila, tot zover mijn eerste ervaringen met de elektronica van Tamiya...

    mvg

    Dirk
     

Deel Deze Pagina