Eerste vlucht ASK23

Bijgaand de foto van de eerste start van een 4,5m ASK23.
De omstandigheden waren verre van ideaal. Het regende zachtjes en het waaide stevig.

ask23start2.jpg

Voor deze kist echter geen enkel probleem!
Door het relatief hoge gewicht ( kilootje of 8 ) is het vliegbeeld erg realistisch en ook de overige vliegeigenschappen zijn perfect!

Wellicht later meer

Blijft mooi dat slepen. Gefeliciteerd en veel plezier met de vlieguren!

Dat slepen blijft zeker een mooie bezigheid.

Ik hoop binnenkort (volgende week??) mijn Snoopy II TW zijn luchtdoop te geven om na verloop van tijd de SB-10 van Onno omhoog te slepen.

Ben benieuwd hoe dat gaat maar het blijft een schitterende bezigheid.

Greetingz,
Berto.

Slepen is wat mij betreft (naast zweven in de bergen) de allermooiste vorm van modelvliegen.
Daarnaast is het ook de ideale manier om een grote kist veilig te testen en in te vliegen. Even gooien om te zien of alles OK is, blijft een heel stuk riskanter.

De sleper die er hier voor hangt, heeft de middag helaas niet overleefd. Hij had een ongelofelijke midair met een DG600. Allebei helemaal aan gruzelementen....

De sleper die er hier voor hangt, heeft de middag helaas niet overleefd. Hij had een ongelofelijke midair met een DG600. Allebei helemaal aan gruzelementen....
Da`s wat minder mooi :(
zijn hier "restant" foto`s van :?:

Ik hoop dat niet zo snel mee te maken maar mijn en Onno`s vliegstijl kennende........ :?

Grt,
Berto.

Ik heb er nog geen foto's van gezien, maar het was niet best. De sleper vloog dwars door een van de vleugels van de DG600 en verloor hierbij ook zijn eigen vleugel. Kortom allebei verticaal de grond in.

Oops.......

Ik kan me een beetje een voorstelling maken van hoe die 2 kisten er nu uitzien.

Ik hoop dat jij nog lang plezier hebt van je ASK 23 :yes:

Vlieg ze,
Berto.

De ASK23 is van mijn pa, maar ik heb er ook 2 starts mee gemaakt, zelf had ik een Twin Astir van 4,5m bij me (zie mijn avatar), die overigens al weer wat langer mee gaat. Ook die had geen enkel probleem met de wind en later de regen ;-)

@Bertus, dit ongeluk gebeurde niet tijdens het slepen. Het was dus een mid air waarbij het altijd erg moeilijk is om te achterhalen wat er nou precies gebeurt.

Het is dus zeker niet te wijten aan fouten of domme acties tijdens het slepen! Dit was echt domme pech...

En hier nog een foto van vlak voor de start:
readyfortakeoff2.jpg

Die foto's mochten wat kleiner zijn hoor :D
Dus jij hebt al een buitenlanding gemaakt, Ik ben nu vollop bezig met doellandingen te maken om zo'n buitenlanding te kunnen maken op een veldje.
p.s. : bij welke club vlieg je ook al weer?

@ pierre,

Inderdaad een mooie kist en je ziet hem nog niet zoveel als model. We moeten de kist alleen nog een beetje "aankleden" Nederlandse registratie, call sign etc, etc. Nu istie nog een beetje saai.

Matthias zei:
Die foto's mochten wat kleiner zijn hoor :D
Dus jij hebt al een buitenlanding gemaakt, Ik ben nu vollop bezig met doellandingen te maken om zo'n buitenlanding te kunnen maken op een veldje.
p.s. : bij welke club vlieg je ook al weer?

Vlieg bij de West Brabantse Aeroclub ( Http://www.wbac.nl )

Gr.Pierre

[offtopic]
Haha, wat is dit nou, buitenlanden terwijl de vette cumuls nog volop aan de lucht staan? Missteek? :wink:
Ik hoop dat het komend weekend niet te stabiel wordt, vanwege de hitte. Hopelijk dan nog weer ff overland in de LS4.
[/offtopic]

Peter.

Peter, het had inderdaad niet te maken met gebrek aan thermiek maar inderdaad met een missteek in de verkeerde richting....Laten we het maar houden op een "Navigatie-Foutje"... Maar even voor zaterdag...ik ben bang dat we met een lelijke inversie te maken krijgen.... maar nu weer ON Topic. :wink:

Pierre zei:
Mooie kist! Stond er van het weekend nog mee in een weiland :lol:

[erg ver offtopic]Waarom toch altijd weer die akkers.. 9 van de 10 keer gezeik met de boer, terwijl je zo'n 23 zelfs in het meest kleine weilandje kan prakken.. [/erg ver offtopic]

Maar mooi model verder! Een vriend van me heeft nog steeds een bouwpakket liggen van de Ask23, spanwijdte ~2.5m. Het plan was toen ook om haar precies met de registratie / kleuren van een van de 23's van de zweefvliegclub te versieren, maar het model zit volgens mij nog steeds in de doos :?

Groeten!

Back