Eerste vlucht met spirit 100

• Topicstarter Topicstarter Matthias
  • Startdatum Startdatum
M

Matthias

Guest
hallo iedereen,

Mijn spirit 100 is klaar en wou één van de komende dagen een eerste vluchtje maken. Heeft er iemand tips hoe ik die eerste vlucht moet anpakken, of het zwaartepunt wat naar voren of naar achteren moet, of mijn lierhaak dicht bij het zwaartepunt mag liggen voor de eerste lierstart , of ik de flaps moet zetten bij de eerste trimvluchtjes, etc...
Als je nog dingen weet waar ik rekening mee moet houden, zeg het dan ook maar!

Mvg,
Matthias D.

Matthias!

Dat zijn wel heeeeeeeeeel algemene vragen!

Als je 1:1 zweefvlieger bent, zou je het antwoord op een aantal ervan moeten weten.

Heb je een foto van die kist?

(Of is 'ie al aan gort . . . :? )

jan.

Nou jan, 1:1 zweefvliegen en modelzweefvliegen is totaal niet met elkaar te vergelijken, als je aan 1:1 ervaring bij zweefvliegen wat denkt te hebben bij modelvliegen heb je het helemaal fout.

Ik zou het zwaartepunt liever te ver naar voren hebben liggen dan andersom. Mijn ervaring is dat een te ver voorliggend zwaartepunt met een tikkie up wel te corrigieren is, andersom resulteert het vaak in een vliegtuig vergelijkbaar met een natte dwijl.
Zwaartepuntshaak: ook hier geldt hetzelfde: liever te ver naar voren dan andersom. Te ver naar voren resulteert in een erg vlakke start. Niks mis mee om te beginnen. Bij een haak die te ver naar achteren zit kan de kist wel eens heel fel op zn staart gaan hangen, overtrekken, uitbreken, etc...
Flaps: neutraal lijkt mij het beste. Bij negatief zal de vliegsnelheid vrij hoog liggen, dit dus zeker niet. Flaps paar graadjes down moet kunnen. Let er bij veel flaps wel op dat je neus waarschijnlijk omhoog komt. Bij de meeste zenders kan je hier een compensatie voor programmeren.

Groetjes,

zweefvliegen en modelzweefvliegen is totaal niet met elkaar te vergelijken

Je zou voor de gein eens moeten lezen wat je opgeschreven hebt in je post.

Volgens mij is ALLES wat je daar schrijft van toepassing op zowel 1:1 als 1:meer zweefvliegtuigen.

als je aan 1:1 ervaring bij zweefvliegen wat denkt te hebben bij modelvliegen heb je het helemaal fout.

Nounou . . . dat zijn nogal grote woorden.

Volgens mij ligt het toch iets genuanceerder . . . :wink:

jan.

Het zijn wel dingen die je met de theorie die je bij het 1:1 zweefvliegen krijgt kunt beredeneren, maar je zal er in de praktijk weinig mee experimenteren. De haak zit toch echt van de fabriek uit ingebouwd, die verplaats je niet even.. Zwaartepunt: je kijkt of je binnen de grenzen zit met je gewicht, verder doe je er niks mee. Een zwaar persoon vliegt gewoon met de trim wat verder achterin.
Flaps: tijdens de start (sleepstart) begin je het liefst negatief om zo effectief mogelijke rolroeren / flaperons te hebben, in de start neutraal of positief. Lierstart: ongeveer hetzelfde. Als ik met mijn modelvliegtuig start ga ik niet eerst negatief starten, dan van neutraal langzaam naar positief omdat ik anders tijdens het accelereren wel eens te weinig stuuruitslag kan hebben.

Ik heb bij ons op de zweefvliegclub (1:1) en vroeger op de modelvliegclub ook mensen gezien die dachten dat ze met hun 1000 starts / 1000 uur 1:1 ervaring zo'n klein kistje ook wel konden besturen, eindigde meestal in erg veel brandhout.

Ik blijf volhouden: de praktijk van het 1:1 zweefvliegen en die van het modelzweefvliegen is niet met elkaar te vergelijken / ondersteund elkaar nauwelijks.

Groetjes,

mensen gezien die dachten dat ze met hun 1000 starts / 1000 uur 1:1 ervaring zo'n klein kistje ook wel konden besturen, eindigde meestal in erg veel brandhout

Dat geloof ik direct, maar dat is niet zo omdat etc.etc.

De aerodynamische principes, wetten, do's en don'ts (je hebt er een paar beschreven) zijn (voor een groot deel? 100%?) vergelijkbaar.

En nou hou ik er over op, want dit heeft (ben ik bang) weinig zin . . . :nooo:

Maar wie zin heeft: ga je gang! :D

jan.

Ondertussen heb ik de eerste starts op men eigen manier gedaan (neus een heel klein beeetje naar beneden gericht) en vloog meteen prima.
Ik verschoot van het effect van het hoogteroer, het was in het begin even wennen. ondertussen heb ik zo'n 30 handlaunches en 20 lierstarts (met een loper) en ging allemaal goed!
thermieken doet hij ook zeer goed, ik heb er om 7.30 uur ' s avonds nog 12 minuten mee kunnen thermieken (ik heb nog geen ervaring hoe te thermieken met modelzwevers).
Daarna even een looping ( kan loopen met trage snelheid!) en een stall turn gemaakt (ach, wat is stall turn met een model toch 10 keer gemakkelijker dan in het echt!) , en dan nog het mooie: HIJ FLUIT geweldig mooi! :D
De landings gebeuren alrijd in het hoge gras (30 cm)
Ik ben zéér tevreden over mijn spirit 100!
@Deltamike:
ik kan men flaps negatief zetten bij het begin van de start, maar dit zal geen nut hebben. Het zijn geen flapperons dus is de draaihoek van de ailerons beperkt.

Groeten,
Matthias

p.s. binnenkort maak ik wel eens een foto tijdens de vlucht of op de grond....

Hoi Matthias,

flaps negatief / neutraal tijdens de start is alleen om de effectieviteit van de rolroeren / flaperons te vergroten bij lage snelheid. Bij modelvliegtuigen is dit niet echt nodig omdat je bij een lier / bungee / handstart al meteen voldoende snelheid hebt.

Succes nog met de spirit!

Groetjes,

hallo matthias
ik heb zelf ook 2 jaar met de spirit 100 gevlogen en moet zeggen tot mn grote tevredenheid.
ik heb hem later omgebouwd tot electrozwever wat voor mij een ideale combinatie was
hij was zeer langzaam te vliegen en bij een beetje thermiek bleef hij al goed hangen .
deze winter heb ik hem verkocht en heb een hotliner aangeschaft (die moet ik nog invliegen)

ik wens je veel zweef plezier met je spirrit
en hou hem heel
groeten Gertjan

Wat ik ook wel een + punt vind aan de vleugel is dat hij zéér sterk is! ik heb eens een fietsstart gemaakt met een vriend, ik legde hem uit dat hij niet te snel moest fietsen, maar voor hem was dat 25 per uur met dan nog wat wind tegen 8O . Wanneer de zwever halverwege de normale uitgangshoogte zie ik dat de kabel opeens volledig ontspannen is.... eve later als hij geland is vraag ik aan men vriend: wat was dat?
Hij antwoorde dat hij op een gegeven moment het touw niet meer kon houden 8O en loste maar....
Als we terug thuis waren heb ik hem een stukje video laten zien waar de vleugels van een zwever braken tijdens een te snelle lierstart.
Volgende keer weet hij wel hoe hij moet starten.
Misschien was dit voorval wel eens goed om te weten hoe hard hij kan...

Mvg,
Matthias

hier al een grond picture 8)
afb19853.jpg

groeten,
Matthias

Wat is zoal het maximaal aantal Bf dat er mag gevlogen worden met mijn spirit... ik ben vandaag wat handlaunches gaan doen met 4 bf van de helling en dat viel wel best mee, alleen stijgt hij plots 2 meter en daalt dan ook weer 2 meter.

groeten
Matthias

Back