eerste vlucht raptor v2

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
zaterdag was het eindelijk zover, na een flinke tijd met vliegtuigen gevlogen te hebben, ben ik zaterdag voor het eerst met mijn heli gaan vliegen.
het is een wereld van verschil ten opzichte van vliegtuigen.
wilde stickbewegingen zijn absoluut taboe.

dankzij de uren op realflight hooverde ik op het eind van de middag al bijzonder stabiel op een plek.
mijn mening dus is dat een flightsim ZEKER loont.
afb666.jpg

Rick NT zei:
En wat hulp van een goede instructuer, maar zo te zien komt dat wel goed.

Groetjes,

Rick NT

als ik in iemand vertrouwen heb is het in john, ookal nam ie zondag de heli even over met de trottle hold aan op zijn zender :wink:

yep, die eerste hover, wat een gevoel.

Heb er nu zelf al een paar achter de rug en moet zeggen
dat het me eigenlijk meer bevalt dan vliegtuigen.
Het is een rustiger manier van vliegen en als je midden in je
vlucht even pauze nodig hebt zet j' em gewoon ff neer. :D

tja, da's natuurlijk wat ik ervan denk...

rustiger dan vliegen ?
nee dat kan ik niet echt zeggen.
het vergt stukken meer concentratie en scherpte.
had na de eerste vluchten gewoon spierpijn in mijn armen van het verkrampt staan :twisted:

He Gerard,

Wat is er op tegen als de leraar ook even oefent, volgens mij was John's volgende doelstelling Autorotatie. Dus opgelet als je boven de 5 meter uitkomt, wedden dat ie hem dan overneemt, met Throttle Hold aan natuurlijk.

Groetjes,

Rick

ok,

ik zal het zo zeggen: een heli vraagt inderdaad meer concentratie
maar dat zet mij er juist tot aan om nog precieser en "smoother" te
gaan sturen dan bij vliegtuigen. En dat lukt beter als je er relaxt bij
staat...
Moet wel toegeven dat ik de allereerste keer wel zeer nerveus was :roll:

Rick NT zei:
He Gerard,

Wat is er op tegen als de leraar ook even oefent, volgens mij was John's volgende doelstelling Autorotatie. Dus opgelet als je boven de 5 meter uitkomt, wedden dat ie hem dan overneemt, met Throttle Hold aan natuurlijk.

Groetjes,

Rick
ja daar is ie volop mee bezig, maar liever dat ie dat met zijn eigen raptor 50 probeert :wink:

relax hoveren met een heli ? veel hangt af van de afstelling

Ik vind dat veel afhangt van de afstelling van je heli, als je gyro niet goed staat, of de pitch van je bladen of andere zaken ervoor zorgen dat je continu moet bijsturen dan werkt je brein op volle toeren is heli vliegen stresserend (zeker voor een beginneling)

Na de benodigde afstelling hovert mijn shuttle vlotjes en blijft ie bij wijze van spreken "vanzelfs" stil in de lucht hangen.

Ik maak me wat meer zorgen rond het "onderbewust vliegen" :roll:
correct bijsturen/reageren op je heli zonder na te denken, gewoon een
reflex .... soms ga ik in trance en lukt dit, soms verlies ik die trance en
schrik ik op , moet ik nadenken en dan ben je gevaarlijk bezig ...

zijn er nog trancers outhere met dezelfde ervaring ? :wink:

yep,

het gebeurt me wel eens dat ik midden in een vlucht een plots het
besef krijg van hetgeen waar ik eigenlijk mee bezig ben!!!!.
Dan overvalt me zo het gevoel : " o jeetje, ik moet er hier voor zorgen
dat dat ding niet crasht en moet proberen rustig te blijven"
Net op zo'n moment kan je wel ff paniekerig worden en niet goed
meer weten hoe je verder moet 8O

mijn raad: niet te veel nadenken terwijl je vliegt :twisted:

Mooie heli !! 8) maar wat zijn die rode bolletjes aan de onderkant, een soort van beginners landingsgestel ?

Erwin

EJ-1 zei:
Mooie heli !! 8) maar wat zijn die rode bolletjes aan de onderkant, een soort van beginners landingsgestel ?

Erwin
yup, is mijn training gear.
zorgt ervoor dat ie niet omkiepert bij een landing.

Hoi Rick en Gerard,

Ik schrok zelf ook toen dat gebeurde, de hoogte was net wat aan de hoge kant voor een hovering auto :-)

Gefeliciteerd....

Snel heel snel om op je eerste dag al zelfstandig te hoveren..
Ik had nog geen sim toen ik met lessen bij Flycam begon, maar kon na 5 lessen zelfstandig goed hoveren, starten en landen.

De Reflex Sim waar ook John enthousiast over is op zijn site heeft mij geholpen nieuwe bewegingen sneller onder controle te krijgen en vooral mijn bewegingen op de stick rustiger te maken...

Ik heb nog best een weg te gaan voor mijn brevet. Over een paar jaar zien wij nieuwe jongens "stuntelen" en denken we met weemoed terug aan de tijd dat we zelf stonden te zweten voor een "simpele hoover" terweil we dan achteloos een praatje makend de heli even nose-in laten landen... Maar ja...... dat is pas over een paar jaar en waarschijnlijk wel een setje of 2,3,4 aan crashkits verder..... Dus voorlopig maar blijven oefenen en blijven dromen als ik weer zo'n heli naar beneden zie vallen van een meter of 30 hoogte en vervolgens perfect zie landen zonder gebruik van de motor.....

Laat iemand de regen eens uitzetten... ik wil vliegen (ehhhh oefenen)

Harpert

harpert, op wat voor nivo zit je nu ?
aan deze post kun je ongeveer terugzien hoe lang ik al bezig ben (meen vanaf februari)
ik heb er veel baat bij om af en toe even aan de leerling/leraar kabel te hangen bij john (mijn instructeur).
dit neemt toch een bepaalde angst wat weg waardoor ik net iets verder kan gaan dan als ik alleen vlieg en waardoor de leercurve snel omhoog gaat.
zo ben ik nu begonnen met 8-jes vliegen met de neus vol in de vliegrichting waardoor je op het middenstuk de neus in zicht hebt.
doordat je een soort "backup" hebt schrik je niet zo als ie ineens nose in hangt en kan je wat wennen aan het aangezicht :wink:
ook als john bij me staat en me door de bochten heenpraat steek je veel van op.

over de sim, ik ook ben van mening dat reflex voor helis de meest realischtische sim is, het gedrag van de heli is right on spot.
op reflex hover ik perfect nose in, nu in het echt nog.

hoe ver ben jij nu ?
groeten

gerard.

ps kijk ook eens op john zijn website, mooie goede info en een goed stappenplan om crashvrij te leren vliegen.
ikzelf heb nu 120 flights gemaakt en niet een schroefje kapot gehad.
hoop dat ik het tot rollen en loops haal zonder hem de grond in te ploffen.
kleine stapjes nemen en dan moet dat lukken.

Ah, dat is mooi, dan stop ik er mijn tijd niet voor niets in :D

Back