Eerste vlucht

Ik heb sinds kort een Mini piper,

En toen ik het dingetje klaar had was het alleen maar slecht weer...
Dus gisteravond (zaterdag avond) was het helemaal windstil, dus het perfecte weer om je model te testen toch?

Eerst alles gechecked....
Eerst een glijvlucht gemaakt...
hij gaf iets te veel up dus dat heb ik gecorrigeerd met de trim, daarna vloog hij goed bij de glijvlucht.

Nu zoals in het boekje stond, gas op half, een paar passen nemen...
en weg was de kist :)

Hij vloog goed, goed bestuurbaar...
Alleen hij gaf toch nog iets te veel up onder het vliegen wat me onder het vliegen wel wat stoorde...iedere keer iets down geven hielp dan ook wel.
Bij de landing ging het niet zo super...hij kwam iets met de neus in het gras waardoor de propellor is geknapt :D
marja, ik heb er wel meer en inmiddels zit er wel een andere op.
Vandaag weer ff de accu opladen en misschien vanavond weer vliegen.

Dit was m'n allereerste vlucht, ik vind het geslaagd :P :twisted:

gr6236.jpg

dus het ging goed :? Nou ja dan moet ik je toch felciteren he :)
Hoe lang heb je in het totaal gevlogen??

Hartstikke leuk man. Toch best netjes voor je eerste vlucht om hem te starten en " te landen". Goed door blijven oefenen en je leert het zo.

Han Veldhuis zei:
Hoi Maarten

Heb je het zwaarte punt wel goed van de piper

als ik dit zo lees lijkt het er op dat hij te ligt in de neus is

Dat zijn nu de dingen die je op een club geleerd krijgt. Ook wordt daar ieder nieuw model van een beginner helemaal gecontroleerd om te kijken of alles veilig is.

het zwaartepunt staat ook goed aangegeven in het instructieboekje van de piper, om nu zon iel piepding de full complete checkup te geven door een keurmeester vind ik wat overdreven.
kan weinig aan mis.

Han Veldhuis zei:
Hoi Maarten

Heb je het zwaarte punt wel goed van de piper

als ik dit zo lees lijkt het er op dat hij te ligt in de neus is

Ja dat klopt, maar ik kan de accu niet verder naar voren leggen...

Ik heb het hoop ik verholpen door het 'armpje' bij de servo iets te verstellen...zodat het hoogteroer iets down geeft.

De vlucht zelf duurde niet zo lang omdat ik bang was dat er wat fout ging in verband met te vaak down geven... 4 min ongeveer denk ik
ik was wel blij toen ie weer aan de grond stond haha :D

En trouwens, ik had hiervoor al een kleine zwever, met brandstof...
alleen voel ik me bij brandstof niet zo 'thuis' :oops:
Daarom heb ik alleen maar testvluchten gedaan zonder motor...
(had nog geen motor)

die gingen altijd goed :)

checkup is misschien overdreven maar,

zwaartepunt met je servo verstellen lukt niet
probeer een klein beetje lood bij de accu ruimte
te plaatsen of beter in de neus bij de motor, als je daar nog bij kan

en zo blijkt maar weer dat je ook voor een park of slowflyer bij de erkende piloot moet zijn

gerard_nl zei:
kan weinig aan mis.
Famous last words ;) We hebben wel eens iemand op ons veld gehad die de vleugelribben niet in de achterlijst gelijmd had want "ze zaten toch heel strak in de sleufjes geklemd?". :D We moeten het maar accepteren, niet iedereen heeft van nature het technisch inzicht dat wij hebben ;).

Het probleem bij het "corrigeren" voor een te ver naar achter gelegen zwaartepunt door het geven van extra down is dat het toestel nerveuzer op de roeruitslagen en windvlagen reageert en moeilijker vliegt. Dit kan je als beginner NIET gebruiken. Even langs de viswinkel dus voor een paar bolletjes lood. Gaatje in het schuim prikken, bolletje(s)induwen, plakband erover tot je zeker weet dat het zwaartepunt goed is, vastlijmen, klaar.

K maaaaar...

Het hoogteroer zat van begin af aan al een een klein beetje naar boven, +/- 1 mm...ik dacht dat dit niet erg veel uitmaakte.

Ik had dit nu gecorrigeerd en vanavond gekeken (5 min geleden)
hoe het vloog...

Hij vloog goed!..

Zelfs nog een beeeetje down gegaan dus iets heb ik iets up gegeven bij de start (nadat ik zag dat ie niet echt klom).
toen ie op +/- 15 meter zat heb ik um iets met de trim iets up gedaan totdat ie ongeveer horizontaal vloog.

Vlak daarna heb ik geland en dit keer geen schade. :)

Dit keer iets langer gevlogen, zo'n 5 min...

gerard_nl zei:
het zwaartepunt staat ook goed aangegeven in het instructieboekje van de piper, om nu zon iel piepding de full complete checkup te geven door een keurmeester vind ik wat overdreven.
kan weinig aan mis.

Inderdaad zo een komplete checkup als bij een brandstof kist hoeft hier niet. (knietjes test van de vleugel) Als je die bij de meeste van mijn indoor en parkflyers doet dan is het kapot. terwijl de modellen sterk genoeg zijn om normaal te vliegen en sommige ook goed genoeg zijn voor kunstvlucht.

Maar de andere dingen kun je wel laten nakijken door ervaren instructeurs en die pikken de foute dingen er meteen uit. Ik laat mijn nieuwe modellen bij twijfel soms ook nog nakijken door andere piloten.

Hey yo,

Net toen ik weer kwam van de kranten ( 7 uur +/-) was het windstil,

dus ik bedenk met nix en pak m'n kist en ga naar een groot open veld.

Gooi m'n vliegtuig de lucht in en ik heb alweer lekker gevlogen, een paar stuurfoutjes maar die corrigeerde ik weer snel.
Bij de landing zijn de wieltjes afgeknapt, kan ik ze er niet beter af laten want die zitten ja toch in de weg bij gras...
Ik kan um beter in het gras laten glijden dan dat ie ineens tot stilstand komt door de wielen toch?
Voor de rest een mooie vlucht, soms hafgas, soms volgas en dan haalde die (voor mij) hoge snelheden haha :D
Verder is er niks aan beschadigd bij de landing en sluit ik hierbij het 'report' van maandag af...hopen dat het mooi en windstil weer blijft!

ps. Wat is trouwens knietjes test??

:D ps. Wat is trouwens knietjes test??
wil je niet weeten denk ik is vaak huilen voor een beginner
ik denk dat ze een knie in de vleugel zetten om te kijken of hij sterk genoeg is voor een beginner dan .
[vaak abrupte stuurbewegingen door beginner of instrukteur,
om je vliegtuig te redden]
als de instr dat moet doen om hem te redden en de vleugel knapt,
heeft hij het natuurlijk gedaan.
ook al was hij anders ook stuk
groeten wiebe

ik weet nu wat het is

hahaha :P :D

nu weet ik wat het is denk ik...
maar het is een standaard model dus het kan niet aan mij liggen als die zal knappen snap? 8)

Re: ik weet nu wat het is

Maar kan ik nu niet beter de wielen weg laten want die zijn eraf geknapt bij de landing vanmorgen... :(
Ik land toch niet op asfalt..of in de sporthal
Alleen maar in lang gras..

als je landt en je propellor draait nog en je hebt geen landigsgestel knapt je propellor dan niet af?

lang gras

casper zei:
als je landt en je propellor draait nog en je hebt geen landigsgestel knapt je propellor dan niet af?

Ja dat zou kunnen maar ik land in lang gras en dan knapt de prop toch niet zo snel???
En het landingsgestel is van metaal en kan daardoor zo een stuk piepschuim van de romp meenemen ben ik bang...

dat zou de prop niet doen...

Back