Eerste vlucht

Gewoon netjes landen dat breekt je prop vast niet. Die kan wel wat hebben. In lang gras komt je landing toch zacht aan. Landingsgestel gewoon weg laten dus.

Re: lang gras

MaartenR zei:
casper zei:
als je landt en je propellor draait nog en je hebt geen landigsgestel knapt je propellor dan niet af?

Ja dat zou kunnen maar ik land in lang gras en dan knapt de prop toch niet zo snel???
En het landingsgestel is van metaal en kan daardoor zo een stuk piepschuim van de romp meenemen ben ik bang...

dat zou de prop niet doen...

ik heb slowmo wielen onder m`n mini piper, starten en landen vanaf gras gaat nu prima. De org wieltjes zijn niks!! afhalen dus

heej,
Vlieg jij ZONDER instructeur??
Of moest ik het ergens uit opmaken dat je al met een zwever heb gevloge??
suc7 verder

mzzl,
mathijs

mathijs zei:
heej,
Vlieg jij ZONDER instructeur??
Of moest ik het ergens uit opmaken dat je al met een zwever heb gevloge??
suc7 verder

mzzl,
mathijs

Ik heb al een beetje met een zwever (test)gevlogen...
ik vlieg zonder instructeur...
het gaat prima!... :)
vandaag weer meerdere vluchten gemaakt, zonder schade en zonder wielen...dat ging ook goed!

Ik heb vaak als het iets fout ging gewoon de motor stop gezet, en dan langzaam goedsturen...
werkt altijd heb ik gemerkt.
Hopen dat het morgen weer mooi weer wordt, zometeen weer even vliegen!

Knietjestest is toch dat ze de vleugels met het vliegtuig in het midden op de knieen leggen?
als ie zn eigen gewicht niet houd dan gebeurt dat teminste in de lucht niet.

Groeten Laurens

Z'n eigen gewicht?

Nee joh! Je moet een beetje trekken aan de vleugeltips... Als een vleugel bezwijkt onder z'n eigen massa kun je absoluut niet bouwen... ;)

O je bedoelt dat een knie op het midden komt, en dan de aan de tips word getrokken.
Afgekeken van een middeleeuwse martelmethode?
Kweet nu wat mn mooie vleugel te wachten staat :cry: :cry: :cry:

Groeten Laurens

Jammer genoeg heeft er bij mijn weten nog nooit iemand bij onze modellen de G-krachten gemeten. Ik ben bang dat we best wel eens kunnen schrikken als dit eens gedaan wordt. Vandaar dus die knietjes test.

Theo Coenen zei:
Jammer genoeg heeft er bij mijn weten nog nooit iemand bij onze modellen de G-krachten gemeten.
Heb ergens (weet niet meer waar) eens iets daarover gelezen. Dat vond ik toen meevallen, rond de 5G max.

Dat is toch al behoorlijk. Tel dan maar eens uit met als voorbeeld een Charter of een Puma met een gewicht van 2,5 kilo en soms meer. Gooi dit vol gas in de bocht met 5 G en je hebt al snel 12,5 kilo die aan die vleugel trekken om te proberen dat ding te breken. En als je dit naar de oude typen RC-1 modellen zoals de Curare en Magic vertaald, wordt dit al snel meer dan 25 kilo.

Ik had ergens gelezen dat in een achtbaan een maximum van 5G toegestaan is. Dat is niet heel erg veel, maar voor een houten vliegtuig?

Groeten Laurens

Theo,

Ik zou met onze holiday vleugels niet eens een knieetjes test durven te doen,
en als ik zondag met die harde wind zag wat ie allemaal overleeft...

Die knietjes test moet je natuurlijk wel relativeren aan de massa van het model.
Een holiday heeft weinig massa, dus als je daar 5G op zet dan is dat nog steeds niet heel veel kracht die op de vleugel komt te staan en dus hoeft de vleugel niet zo sterk te zijn als de vleugel van een model van zo'n 3 kilo (bijvoorbeeld). Als die 5G ondervindt, is dat veel meer kracht op de vleugel en dus moet de vleugel sterker zijn.

Daarom kan een holiday een knietjes test niet overleven, maar dat hoeft ook niet.

Voldoende stevigheid is een relatief begrip.

Ik geloof dat bij F3D en F5D krachten van 30+ G geen zeldzaamheid zijn. 8O

Kisten wegen respectievelijk 2200 en 800 gram dus tel uit je winst :)

Paul

Robert van den Bosch had een G-kracht meter in een F3D kist geplaatst. Kon maximaal 35G meten, de meting liep buiten het bereik ...

Wat voor G-krachten komen er op een Charter-vleugel als een instructeur moet ingrijpen? Vast en zeker meer dan 5G.

Als ik een vierkante of driehoekige figuur vlieg, is in de hoeken de draaistraal ongeveer 3 meter en de snelheid 25 m/sec. Kist is 1720 gram.
Wie rekent dit even uit?

1/2M * V² * I / R

0,860 maal 625 maal ? delen door 3 ('kweet niet meer wat I was :oops: is meer dan 35 jaar geleden)

Dirk zei:
1/2M * V² * I / R
Fc = (m * v^2) / r of m * w^2 * r (w = omega = hoeksnelheid in rad/sec). De factor 1/2 nodig bij berekening kinetische energie, vandaar de verwarring, I = traagheidsmoment = som(mi*ri^2), beiden niet van toepassing hier.

Dus RON gewoon (1,72 X 625) / 3 = 358 Newton een ietsiepietsie meer dan 2G....die andere formule was "de kinetische energie van de middelpunt vliedende kracht.."... gebruik ik altijd als ik te snel een bocht in rijdt ...

Heb er het Polytechnisch zakboekje (uitgave 1984) nog op nagekeken.......staat er niet expliciet in...

Als dus A=V^2/R dan zou dat 25*25/3 ~ 208 m/sec^2 zijn. Komt overeen met ( /9,8 ) ~21G. En dat voor 'n houten vleugel met zijde en papier... 8O 8O 8O

Back