Eerste vluchten MILAN F5b (bedankt Gerben & Gert-Jan)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door day82, 22 jul 2017.

  1. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Alles is dankzij jullie bereidwilligheid,adviesen en tips zogoed als perfect verlopen.

    Setup:
    Milan f5b
    Hacker B50 7L 6,7:1
    Sunrise 150a Gerben-Dutch
    Rfm 17x18 red
    Rfm 38/6/5°
    5,5mm bullet
    HK Bolt 4s 2800mah 15,2v.
    Graupner des428mg 5x
    Castle 10a bec
    Sls 2s 450 mah
    Hitec Aurora 9 tx
    Hitec minima 6 rx

    Settings:
    Auw 1606 gram
    Cg 67mm
    Verbruik: 104 amp. is ongeveer 1500watt
    Elevator +5 / -5mm Flaps +3mm (switch a)
    Aileron +11 / -6mm Flaps +2 / -2mm (switch d)
    Flaps -22 Elevator -7mm
    Speed: Flaps -2 Aileron -1mm ( later aanpassen = geen differencial)
    Normal: Elevator + 0,5mm
    Thermale: Flaps +3 Aileron +2 Elevator +1mm (later aanpassen meer differencial)

    Enkel het opgooien is problematisch.Zowel zelf als met helper (Martien)
    Kan ik niet beter startup middle plane instellen of wat delay (0,3sec) in mijn zender of geen springschakelaar,maar een 3standen met half gas stand?

    Ook moet ik tijdens de verticale motorloop behoorluk wat down vasthouden,anders wil de Milan een grote looping maken boven mijn hoofd tot zelfs achter mij.
    Kan ik eventueel ( op een schakelaar) hier down voor mixen?
    Hierdoor durf ik echt niet met 5s verder gaan
    Alvast bedankt,
    Danny
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mij mening is dat je beter met Gerben wat kunt afspreken ergens. Dan kan hij kijken wat er niet klopt en eventueel ter plekke verhelpen.

    Op afstand is het moeilijk te zeggen maar mijn intuïtie zegt dat het zwaarte punt dan wel de instelhoek van het stabilo niet klopt. Dat is er vanuit gaande dat de motor niet onder een hoek is bevestigd (motorschot scheef ingelijmd). Dit soort dingen moet je niet met mixers op de zender verhelpen!

    De meeste modellen van mij hebben een dikke stapel tape op het kielvlak om het stabilo op de juiste hoek te krijgen. Blijkt toch niet mogelijk te zijn om dit bij de fabriek meteen goed te doen. Weet jij hoe jij het model tijdens de vlucht kunt uit trimmen en daarna vast stellen of het stabilo tape nodig heeft?

    Met die prop en dat vermogen zou de start ook geen probleem moeten zijn. Dus ik denk dan aan een slechte worp / techniek. Ook te verhelpen tijdens een dagje met een pro vliegen.
     
    bobt vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Danny,

    gefeliciteerd!

    Het zwaartepunt van de Milan ligt op vanaf 68mm (tot 72mm is veilig).
    Wat betreft je loopingverhaal... ik ben zomaar bang dat het motorschot niet goed verlijmd zit of dat je motor misschien niet helemaal strak tegen het schot aanzit?
    Je moet geen down gaan mixen, dat maakt de boel stukken lastiger.
    Dus even kijken of je motorschot helemaal recht staat, ook geen down of zijwaartstelling, gewoon recht in de lijn van het model.
    Meestal kan je dat wel aan de lijn van de spinner zien, de achterkant van de spinner moet haaks op de lijn naar het midden van de romp staan.

    Wat betreft instelhoek, ja die moet je aanpassen maar dat kan nooit zoveel zijn dat je een looping maakt.
    Het zijn meestal 3 lagen tesa isolatietape aan de achterkant van de vleugel (nog geen millimeter) en als het nog strakker moet, nog 2 a 3 lagen aan de voorkant van het stabilo.

    Het starten van een F5B model is een makkie.
    Ik deed het vaak zelf.
    Je kan beter niet rennen maar gewoon zorgen dat het model recht gegooid wordt, dus vleugels horizontaal en de romp recht in de vliegrichting.
    Bij mij en bij Gerben vliegen ze gewoon uit je hand weg, zonder te gooien.
    Meestal is het gewoon angst, daar moet je even doorheen.

    Ik zit al te kijken wie van de belgische F5B piloten er bij jou in de buurt woont, Luc en Willy zitten meer richting Antwerpen en de rest meer richting wallonie.

    Op 6 Augustus is er wel een wedstrijd in Anthisnes, daar zou je naartoe kunnen komen.
    Ik gok zomaar dat Gerben er dan ook is en ook nog 3 a 4 andere piloten, uit Belgie.

    Maar eerst zorgen dat alles recht staat, dan hoeven ze niet te gaan plakken op het veld.

    Hier is nog een linkje naar de F5B.nl Facebookpagina.
    https://www.facebook.com/F5B.nl/

    GJ
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Hoi Danny iemand bij onze club heeft ook een Milan daar hebben we de instelhoek ook aangepast , en daar schrokken we van de Hoeveelheid isolatie tape die we moesten plaatsen , normaal is hetgeen GJ schrijft maar nu was het bizar zoveel bijna het dubbele uit mijn hoofd !!! , ging hij ook zonder motor aan omhoog of alleen met ?
    Staan je remkleppen wel in de juiste positie?

    mvg Andre
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Andre, Danny zegt dat ie bij verticaal stijgen een looping maakt.
    Mijn grootste verdenking is dan ook dat het spant niet goed staat.

    Dat er bij je clubgenoot zoveel tape onder moet is best raar want het komt allemaal uit dezelfde mal als de Hawk 1.
    Dan zou je haast denken dat de romp warm geweest is en verbogen is?
    Of de voorlijst niet mooi in de romp ligt.
    Als ie in horizontale snelle vlucht (zonder motor) ook omhoog wil dan moet je isolatietape blijven plakken (mits je zwaartepunt goed ligt en je roeren allemaal neutraal staan).
    Bij een goed zwaartepunt moet je hem aan kunnen duiken en dan moet ie iets afvangen of gewoon in een rechte lijn de grond induiken.
    Als je dat allemaal hebt gedaan en hij vliegt neutraal dan kan je de tape altijd vervangen door weefsel met epoxy.

    GJ
     
  6. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Sorry voor het late reageren,maar door het verlengde weekend kwam ik niet aan antwoorden toe.(onder andere veel vliegen op de club ;))

    Aan de rompneus heb ik niets veranderd en de spinner sluit perfect aan.
    Ik denk dus echt wel dat de motor op 0/0° domping staan.
    WP_20170724_21_43_10_Pro.jpg

    3x tape voorkant stabilo
    WP_20170724_21_44_21_Pro.jpg
    4xtape vleugel
    WP_20170724_21_44_14_Pro.jpg
    Als de stabilo voor en achterkant even ver op de tafel staat,dan heb ik achterkant 80mm en voorkant 82mm.
    Bij aanduiken in zweefvlucht hersteld de Milan zich heel langzaam in +/-200m
    Zelf denk ik:
    Heb met een great-planes Cg-balanceerder 67/68mm
    Maar door de brede draagdoppen,meet ik +/-2cm van de romp af.
    Als ik dus lang de romp zou kunnen meten,zit ik op 71/72mm.
    Omdat ik al een 25tal jaar vlieg/zweef,heb ik hier tijdens het vliegen geen last van,maar waarschijnlijk wel bij de lancering.
    Dus even op 65mm cg proberen en 0.3sec Tx ramping,want trekt ook gevaarlijk naar links tijdens de eerste meters.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Danny, dat de spinner op de rompneus aansluit zegt niks.
    De neus kan ook scheef afgezaagd zijn.
    Maar je zegt dat hij bij aanduiken langzaam hersteld, dat is OK.
    Dan zou je CG goed liggen.
    Als je volgas horizontaal vliegt, je motor uitzet en dan doorzweeft, wat doet ie dan?
    Wil ie omhoog of blijft ie dezelfde lijn volgen?
    Als ie omhoog gaat is je instelhoek niet goed.
    Als ie alleen bij motor aan omhoog wil dan is het toch echt je spant.

    En maak je niet druk over hoeveel lagen tape, niet alle tape is even dik.

    Wat mij stoort is dat je de achterste schroef gebruikt.
    Wij lieten de schroef weg en plakken de vleugel met tape rond de romp vast.
    Voordeel is dat je je accu niet kapot kan prikken en dat bij een harde landing de tape scheurt en je minder schade hebt.
    Als je een echt F5B model ziet zal je ook zien dat ze dat allemaal zo doen.

    Hier een foto van mijn Surprise 17 en een uitvergroting van hoe de rode tape om de oranje romp zat.

    surprise.jpg


    tape.jpg
     
  8. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Ja,hed onvermijdelijke is gebeurd.
    Bij een niet eens zo harde aanraking met de grond is de staart/kielvlak gebroken.
    Zal eens surfen hoe ik dit best oplos.
    WP_20170724_21_43_21_Pro.jpg WP_20170724_21_43_35_Pro.jpg WP_20170724_21_43_46_Pro.jpg
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh... das een 'Hawk en Wilco F5B' klassiekertje... die breuk...
    Je kan het vlot repareren, of via de weg van de schoonheidsprijs...

    Zaak is goed te gaan richten en daarbij of timmermansoog, of een goed vlakke plank te gebruiken met daarop referentiepunten, zodat je staart en stabilo weer goed in lijn komen te staan. De lijmnaad daarbij als referentiepunt gebruikend.

    Je kan na reparatie altijd nog richten door met een föhn dat stuk te verwarmen. Met beleid uiteraard. Maar epoxy is thermoplast. Niet tot in de eeuwigheid amen, maar met beleid lukt alles. En met optapen in detail gericht krijgen. Dat moest bij mij ook.

    Als je de zaak gericht hebt, wond schoonmaken, heel goed ontvetten, en hechten met secondenlijm. Dat houd de boel gefixeerd. Daar kan gerust epoxy overheen, zo hebben Gerben en GJVO mij geleerd.
    Daarna kan je de gelcoat wegnemen met dremel om tot het laminaat te komen. Gelcoat hecht slecht voor glasweefsel. Bij reparatie moet er weer vezel tegen vezel komen.
    De reparatie doen met lamineerepoxy en carbon roving vezels en snippers ervan.
    De roving uitvloeien en random over de scheuren verdelen tot warboel. Daarna deze inwikkelen in cellofaan en strak omwikkelen.
    Alles in dunne lagen opzetten met een weinig epoxy. Beter meerdere dunne laagjes met vezels.
    Pikkerrig in nat, of geheel uitgehard, opschuren en opvolgende laag.
    Epoxy kan nat in nat, of pikkerig in nat worden aangebracht. Bij droging moet er met een zekere grofheid worden geschuurd voor goede hechting.

    Je kan met een föhn het hardingsproces versnellen. Je verhit dan tot 40 50 graad... uitharding gaat radicaal sneller.

    Foto's van mijn reparatie tref je hier zo rondom...
    http://www.modelbouwforum.nl/media/albums/wilco-f5b-bouw-en-reparatie.2126/?page=4

    Via een ballon in de vorm van de romp op maat gemaakt, heb ik aan de binnenkant van de romp ook nog een mof gelamineerd. De ballon gevuld met water, op behoedzaam druk gezet via een grote injectiespuit, om het geimpregneerde glasdoek goed tegen de romp te drukken. En dat werkte verdomd goed! Thans is die staart ultra stijf.

    Ik brak hem bij een ongewilde landing in een hooibaal nadat mijn Simprop Scan 9 ontvanger bij een te lage spanning wegviel. Net in een mooie looping. Notabene, brak ie uit. Landing zag er meer dan keurig uit, net weer effe controle krijgend.
    Het is de achilleshiel van de Hawk. Wordt gewoon dom doorgeproduceerd in China... Typisch voor dat land... Na deze reparatie, beter uit de strijd.

    De Milan is mooi, zo er een komen, gaat de staart voor de maiden in de revisie met een kuise versterking op dat punt.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Half uurtje werk :)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daarrrr... was ik al bang voor Gerben :yes:
    Zat reeds een kwartier te tikken!
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor de stevigheid kan je ook nog een carbon roving op de onder en bovennaad leggen.
    Je romp is toch zwart dus dat zie je amper.
    Voordeel van de gebroken staart is dat je ook meteen de instelhoek aan kan passen.
    Elk nadeel heb z'n voordeel.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Even ter info bij de nieuwe Hawk 3 is de instelhoek weldegelijk gewijzigd en staat precies op 0 zojuist hier gemeten dus de mal zal toch wel aangepast zijn, mijn vorige Hawk was dit duidelijk niet en moest er inderdaad tape onder enz.
    GJ mij de clubgenoot was het ook een Milan , misschien toch een kopie van de gewone Hawk wat instelhoek betreft?
    en hij was niet warm of wat dan ook ., hij heeft tenslotte ook flaps .

    mvg Andre
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Hoi Danny ik heb gisterenavond mijn nieuwe Hawk 3 gevlogen , je had problemen met weggooien , ikzelf schiet hem weg met een bungee zeer eenvoudig, erg veilig, en niemand erbij nodig echt aan te raden, en tork heb je dan ook totaal geen last van .
    wel een haak onder je toestel uiteraard.
    zwaartepunt ben ik begonnen met 68mm maar zit inmiddels op 71mm gaat indien ik hem onder een 45gr hoek naar beneden duw en dan loslaat nog steeds iets omhoog dus zwaartepunt nog niet geheel in orde maar wel in de goede richting.

    mvg Andre
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik snap niet waarom je ze met een bungee af zou moeten schieten.
    De enige keer dat het bij ons fout ging was toen het zwaartepunt te ver naar achteren lag.
    Normaal gesproken vliegt het model gewoon met een klein worpje uit je handen weg, zonder weg te draaien.
    Denk dat het probleem toch in manier van vasthouden zit.

    GJ
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Een bungee is gewoon een werper die altijd het zelfde presteert.
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Mijn vorige Hawk gooide ik ook weg maar heb tegenwoordig de bungee toch liggen voor andere toestellen dit gaat zo relaxt
    dat het amper of niet verkeerd kan gaan en je hebt beide handen aan de knuppels .
    en net wat je zegt Erwin hij presteerd altijd hetzelfde.

    mvg Andre
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die van mij trekt behoorlijk weg. Niet dat ik het niet kan opvangen. Eenmaal vliegend met motor aan is het effect verdwenen, maar heb ik ook druk op de vleugels. Heb nu wel de vleugel gewogen en een beetje lood bij een servo geplakt. Moet nog testen hoe hij bij de handstart op pakt. Mode 2 is lastig. Mijn linker arm is geen werp arm...
     
  20. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    De Milan is ondertussen hersteld en vliegt weer als vanouds.
    Het opgooien gaat ook goed ,kwestie van je angst overwinnen,vleugels horizontaal en een gelijkmatige armworp uit stilstand.
    Draait wel altijd iets naar links,maar door 0,4 sec zenderramping is dit beter onder controle.
    Door de herstelling is het totaal gewicht nu 1665gr (60gr meer)
    Ik vind hem hierdoor nog beter.
    Houd de snelheid beter vast en landen merk ik geen verschil.
    Misschien dat ik hem nog iets zwaarder maak.
     

Deel Deze Pagina