eerste volwaardig electro vliegtuigje

Frans vliegtuigje met elektrische motor maakt eerste vlucht

Een team Franse ingenieurs is er voor het eerst in geslaagd een elektrisch vliegtuigje te laten vliegen. Dat laat het hoofd van dit project, dat Electra werd gedoopt, weten.


Het toestel 'Electra F-WMDJ' is uitgerust met een elektrische motor van 25 pk en lithium-polymere batterijen, en vloog 48 minuten. Het vertrok van het vliegveld Aspres-sur-Buëch, in de hoge Alpen.

Het vliegtuigje werd ontworpen door ingenieurs in het kader van een associatie voor de bevordering van luchtvaartuigen met elektrische motoren. Het is bedoeld voor slechts een bemanningslid en uit hout vervaardigd. Zonder piloot weegt het ding 155 kilo en heeft het een spanwijdte van negen meter.

"De vlucht kadert in de elektrische motorisatie van lichte vliegtuigjes voor een duurzame ontwikkeling en een beheersing van de energiekosten", laat het team weten.(www.hln.be)

Vliegen is leuk. Jammer alleen dat die kerosinemotoren zo veel lawaai maken. Dat kan anders, bedacht een groep Franse techneuten. Op het vliegveldje van Aspres aan de voet van de Alpen bouwden ze een éénpersoonsvliegtuigje. Dat deden ze zo ongeveer als de eerste vliegtuigbouwers: met hout en doek. De spanwijdte van negen meter is ook niet echt bijzonder.
Op één punt wijkt hun ontwerp echter wezenlijk af: ze voorzagen de vliegmachine van een elektromotor met achttien paardekrachten. Die moet het mogelijk maken om met het 150 kilo zware geval met een snelheid van 130 kilometer per uur te vliegen.
De ontwerpers hebben nog geen tijd gehad om hun website aan te passen, want die meldt nog altijd voorzichtig dat de eerste vluchten rond deze tijd plaats zullen vinden: ,,Als alles goed gaat.'' TV-zender France 2 weet te melden dat de champagne ontkurkt mag worden. Vrijdag heeft het elektrische vliegtuigje met het kenteken F-WMDJ en de weinig verrassende naam Electra 48 minuten gevlogen(www.hurktoilet.nl)



voor iedereen die de franse taal kan lezen en begrijpen http://www.apame.eu/Projet03.html (frans)
http://air.souris.set.free.fr/index.php (engels en duits)
 
Dit is niet het eerste elektrisch toestel... er is hier op het forum al eentje langs geweest (kan het even niet vinde)...

Grtz Matanza
 
http://www.electraflyer.com

tech3.jpg


tech2.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het bouwen (en vliegen) van een 1:1 electrovliegtuig is nooit het probleem geweest ... maar ze hebben alle één practische tekortkoming, de actieradius is bedroevend klein .... dus zolang er geen "super-accu's" (of andere "super" stroombron) zin, zullen dit soort berichtjes blijven opduiken .....

Het genoemde vliegtuigje vliegt 48 minuten met 130 km/u dus dat is (theoretisch) 104 km, daarme kan je net het volgende vliegveld halen om dan weer een uur aan de lader te hangen, dan blijft brandstof toch handiger voorlopig .... alleen voor zwevers waar het echt een hulpmotor is, of voor ULV's die voor inspectievluchten in natuurgebieden gebruikt worden kan het "electo-concept" zinvol zijn ....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top