Eerste watervliegtuig bouwen... wat zal het worden

Ik als ik jou was een .... bouwen

• Blue Baby met floats

Votes: 5 17,2%
  • Sea BB

Votes: 8 27,6%
  • Puddletwin

Votes: 16 55,2%

• Total voters
    29
Oke... nu mn blubaby bijna de lucht ingaat en ik redelijk ben aangestoken door het bouwen met depron/selitac zit ik alweer te denken aan mn volgende vliegtuig.
Omdat het vliegen op water me wel leuk lijkt zit ik eraan te denken om een van de volgende drie modellen te gaan bouwen.
1- Blubaby met floats
a1395592-159-Side%20view%20with%20floats.jpg

2 Sea BB (een blubaby met iets andere romp vorm en 1 motor bovenop)
a2192347-39-11-26-08_1402.jpg

3 Puddle twin twee motorig watervliegtuig
a683208-26-Fertig.jpg

Ik neig een beetje naar de sea bb of de puddletwin omdat ik bij de bluebb een beetje bang ben dat hij sneller kantelt bij een verkeerde landing.

Maarten

de Puddle Twin is in ieder geval een leuk toestel!

Verder zelf gewoon kiezen wat je het mooiste vind, vliegen zullen ze alle 3 wel.

de Puddle Twin is in ieder geval een leuk toestel!

Verder zelf gewoon kiezen wat je het mooiste vind, vliegen zullen ze alle 3 wel.

Tja wat is de mooiste he...Ik vind ze allemaal wel wat hebben dus dat is eigenlijk niet zo'n punt... De puddletwin lijkt voorlopig inderdaad het meest populair aan de poll te zien..:p

Dit wordt dus mn tweede toestel dat ik ga bouwen en heb dus wel een aantal eisen bedacht.
1 Niet te moeilijk om te bouwen.
2 Niet te moeilijk te vliegen voor een newbee als ik.
3 Te bouwen met aillerons.

De Bluebaby scoort volgens mij prima op alle punten maar ik weet niet hoe hij het op het water doet.
1 ++
2 +/-
3 ++

De Sea BB heb ik niet kunnen vinden met Aillerons maar daar moet ik met een beetje creativiteit wel uit komen denk ik. De propeller bovenop heeft natuurlijk wel weer wat gevolgen voor het vlieggedrag.
1 +
2 +
3 +/-

De Puddletwin lijkt met met 2 motoren wat lastiger qua constructie. Aan de andere kant kan die natuurlijk ook prima gebruikt worden om met een camera lucht opnamen te maken.
1 +/-
2 +
3 ++

Ze lijken me verder wel alledrie geschikt voor een beginner..

hmm, even vaut gestemd realiseer ik mij. Die puddletwin is wel het mooiste, maar voor een beginner denk ik dat de BB serie veel beter is. Die heeft ieder geval de naam erg goed bestand te zijn tegen oeps-momenten. Een motor bovenop lijkt me ook een stukje makkelijker te maken dan een twin. Ik zou dus voor de SeaBB gaan. Ailerons kan je overal in bouwen toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
hmm, even vaut gestemd realiseer ik mij. Die puddletwin is wel het mooiste, maar voor een beginner denk ik dat de BB serie veel beter is. Die heeft ieder geval de naam erg goed bestand te zijn tegen oeps-momenten. Een motor bovenop lijkt me ook een stukje makkelijker te maken dan een twin. Ik zou dus voor de SeaBB gaan. Ailerons kan je overal in bouwen toch?

Ik denk dat ik inderdaad de KF vleugel zou nemen en de romp wat aanpassen zodat deze erop past..

Maarten

een oud-studiegenootje van me heeft ook een Puddle Twin II XL gebouwd als eerste toestel en dat is prima gelukt.

En anders kun je altijd de hulp van dit forum nog gebruiken.

hangt af van het KF type wat je wilt gebruiken. De step onder geeft betere langzaam-vlieg eigenschappen, bovenop gaat het wat harder. Voor een beginner wil je eigenlijk juist niet hard gaan, dus dan is KF1 of gewoon undercamber beter (denk ik). Tis niet voor niets dat de 'standaard' BB met een UC vleugel is getekend.

hangt af van het KF type wat je wilt gebruiken. De step onder geeft betere langzaam-vlieg eigenschappen, bovenop gaat het wat harder. Voor een beginner wil je eigenlijk juist niet hard gaan, dus dan is KF1 of gewoon undercamber beter (denk ik). Tis niet voor niets dat de 'standaard' BB met een UC vleugel is getekend.

Het zou dan om een KFm3 gaan.. wat ik had begrepen zijn die ook geschikt voor lage snelheden..

Het mooie van de Blue Baby is wel dat je er zo een andere vleugel op hebt zitten met een ander profiel..

Ik ben er denk ik uit...

Ik bouw een puddle twin en ondertussen blijf ik lekker oefenen met de Blubaby.. Eventueel bouw ik ook nog een extra blubaby met aillerons.

Maarten

Hoi,

dan hoef je toch alleen maar een nieuwe vleugel te bouwen ?

Grtz,
Menno

Het schijnt dat de undecambered vleugel het erg slecht doet met ailleron.. dus zou ik dan een rompje moeten aanpassen (of bouwen) voor een KFm3 profiel. vind ik overigens helemaal niet erg hoor.. .

Maarten

Nou ik ben alles bij elkaar aan het zoeken om een Puddle twin te gaan bouwen.
Het wordt er weer eentje van Selitac.. 5mm en 2.2mm dus het wordt wel een beetje puzzelen aangezien hij is ontworpen op 6mm en 3mm depron. Dat maakt het wel weer leuk vind ik.

Het enige wat ik bij de bouwbeschrijving niet kan vinden is de vleugel..... lijkt me wel een belangrijk onderdeel van het vliegtuig :confused:

qua motorisering zit ik te denken aan 2 24 grams hextronix 1700kv motortjes met GWS 6x3DD propellertjes. Op 2s zitten we dan volgens de verhalen op een thrust van 4,3N ( ik weet het .. ik ben een pietlut wat betreft eenheden maar 440gram is geen eenheid voor een kracht)

Waarom wordt thrust eigenlijk in grammen of oz opgegeven en niet in Newton. Is natuurlijk een heel andere discussie maar bij servo's staat het ook altijd vol met foute eenheden. Zo kwam ik er pas laatst achter dat ze de kracht van een servo van bijvoorbeel xkg eigenlijk een MOMENT van xkg op 1cm bedoelden. wat dus x.9,81N.cm is.

De puddletwin plannen gaan nog even in de ijskast vanwege de ervaringen met de blubaby.. Ik ga toch eerst eens leren vliegen met een ailleron trainertje (tweede blubaby) voor ik de puddletwin ga bouwen. Wat ik zo zie kost de puddeltwin toch wat meer werk om te bouwen en ik zou het zonde vinden als deze na 2 minuten in de prak ligt omdat ik er niet zo goed mee kan vliegen.

De tweede blubaby krijgt dan wel een afneembaar landingsgestel waar dan eventueel drijvertjes onder kunnen..

Maarten

Laatst bewerkt:
Goed bezig.

Kun je in September ook mee doen met de watervliegmeeting ;-)

Back