Nou vandaag voor het eerst weer eens echt getrained. Begon slecht, maar ging steeds beter. Todat het noodlot toesloeg. Kennelijk te lang doorgevlogen dus op de final, die ik van veraf en laag aanvlieg, sloeg de motor af (tank leeg). Normaal zet ik 'm zelf uit, alleen dit was net een stukje te vroeg, waardoor ik het veld niet meer haalde en moest landen op het naburige veld. Wat maisland is.
Die landing was voor de rest ok en prima, maar met die spillepootjes graaft hij snel in het rulle zand dus zodra je de grond raakt, sta je min of meer stil. Ik had 'm wel helemaal uitgemolken dus vaart zat er niet meer in.
Die buitenlanding dan ook zonder schade doorstaan, alleen stonden beide dunne retractpootjes in een hoek van 30 graden naar achter.
Op zich ben ik heel tevreden over de retracts onder de Derwisj, nog geen gezeik mee gehad, tot vandaag dan. Het zijn 5mm titanium pootjes, wat ze erg stevig maakt en ik heb ze het afgelopen jaar (met heel veel vluchten en ook veel slechte landingen) maar 2 keer eerder terug hoeven te buigen.
Nou ja.. jullie raden het al.. het ene pootje liet zich wel terugbuigen met enige aandrang, maar het andere pootje gaf een droge tik en brak in het veerstuk doormidden. Een typische metaalmoeheid-breuk.
Nou ja, de titanium-retract-pootjes gigant hier was reeds gesloten en ik heb niets van pootjes op voorraad. Ik had nog wel een stuk 4mm verenstaal dus daar met de gasbrander en veel plussen en minnen een exacte replica mee gemaakt.
De Derwisj is dus weer compleet inclusief 2 pootjes, maar hoe het 4mm verenstaal pootje het morgen gaat houden, gaan we morgen zien. Het kan zijn dat ie bij de 1e start al door z'n hoeven zakt, het kan ook zijn dat ik alle 3 de vluchten probleemloos kan maken. Qua maatvoering etc. klopt het pootje helemaal, ik kan ook gewoon de retracts gebruiken, tenzij hij dus te ver doorbuigt.
Ik vermoed de 1e vlucht goed te kunnen maken, dan voor de 2e vlucht het pootje te moeten terugbuigen en dat het dan breekt
Hoe dan ook.. we zien het morgen wel.
In de tussentijd.. als iemand ergens thuis nog een setje retracts met pootjes heeft liggen en deze wil delen met mij (de pootjes); ik hou mij aanbevolen. Ik neem morgen wel al het gereedschap mee om een pootje op maat te kunnen maken.
Het betreft een Supra retract met titanium pootjes, maar er zijn ook uitvoeringen van geweest met 'gewone verenstalen' pootjes. Het pootje heeft een dikte van 5mm, na ongeveer 4cm van de top zit de 'veerlus' en de totale lengte is grofweg 22cm.