Eerste zeilboot, welke servo's/zeilwinch, ontvanger, zender?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Martijn'95, 7 mrt 2008.

  1. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik ben van plan om een lelievlet (scoutingzeilboot) te bouwen, maar ik heb nog goede zender (wel 1 uit een bestuurbaar autotje 2 kan.) maar die zendt misschien 10 m ver en dan houdt het wel op. Is er nou een goede 2-4 kanaals zender van onder de 100 euro? Zit de ontvanger hier al bij? En welke servo heb je nodig om een roertje van ongeveer 0,5 dm2 goed heen en weer te kunnen bewegen? En ten slotte, wat is een goede winch voor een ong. 60 cm lange boot?
     
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik heb zelf een Zeilboot (daarmee ben ik begonnen met modelbouw :) ) ik heb de standaard servo gebruikt die bij de Zender/ontvanger zat.
    De weilen van mijn boot worden met een standaard servo aangestuurd (er zit een 15 centimete lange servo arm op (7,5cm naar beider kanten) met beide zeilen daarop aangesloten. (true, ik kan nu alleen maar beide zeilen tegelijk aansturen, heb er echter nooit problemen mee gehad :) )
    Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden, dan kun je zien wat ik bedoel :D (hoele, Ik zit er zelf wel aan te denken op een 4-kanaals zender te halen (of het liefst nog een paar kanalen meer, voor verlichting etc) om de zeilen appart te kunnen aansturen. geen idee of dat beter zou werken dan het nu doet, mja, je kunt het altijd proberen, niet?
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Martijn,

    Je scheepje heeft afmetingen die wat lijken op de Micro Magic.
    Je zou voor de aardigheid eens kunnen kijken hoe het daar gebeurt. Site: micromagic

    Volgens mij is er een bouwhandleiding te downloaden.

    Een andere oplossing is de Basic Jolle. Ook dit scheepje heeft vergelijkbare afmetingen. In tegenstelling tot de MM is de BJ een boot die je van tekening maakt.
    De bouwhandleiding van de BJ is te vinden via de NVM

    Succes,

    Wim
     
  4. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Welke soort zender heb jij, hoeveel kanalen, en hoe duur is ie?
     
  5. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi Martijn'95,
    ik ben zelf een basic jolle aan het bouwen (http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/48558-bouwverslag-basic-jolle.html#post751279) en gebruik
    deze zender: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    samen met deze servo voor het zeil (10kg per cm): Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    en deze voor het roer: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
    Bij de zender zit dus
    • 2 proportionele kanalen en 1 schakelkanaal
    • StoringsbestendigeFM-modulatie
    • Afstandsbediening
    • Ontvanger
    • Batterijbox
    • Schakelkabel
    Die high torque servo is ruim sterk genoeg!

    Succes!

    Ludo
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2008
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    de zender die ik er toen voor gehaald was is een Robbe/Futaba T2DR, ik heb gewoon de standaard servo's gebruikt, en werkt perfect (het is een 2 kanaals zender )
     
  7. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    géén 35MHZ

    Let wel op dat je geen 35MHZ zender koopt.
    Want die is gereserveerd voor modelvliegen;)

    Ludo

    Oja het is handig als je een zender koopt waar je het veertje
    dat de knuppel in het midden houdt er uit kan slopen.
     
  8. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
  9. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Yep, ik heb gewoon een houten latje me flink wat ductape erop geplakt;)
    Zit gewoon stevig :D

    Ludo (ik zal nog wel een fotootje posten)
     
  10. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ludozzz,
    Heb jij nog speciale kabeltjes nodig gehad, en hoeveel heb je (ongeveer) uitgegeven aan electronica?
     
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Foto's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Helemaal duidelijk, maar wat heeft bij jou nou de doorslag gegeven om een arm ipv een zeilwinch te gebruiken? want hier op het forum is volgens mij meer lof over een winch (of een damn sterke servo)
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoi Martijn,
    Hier een foto van de electronica:

    [​IMG]

    Je steekt gewoon de stekkertjes (kies wel voor 1 stekkersysteem)
    van de servo's in de ontvanger. Op de ontvanger staat naast het gat
    een stikkertje (o.i.d.) met ch1, ch2, ch3, en batt. Nou moet je even proberen welke stickbeweging je aan welke servo wil koppelen...
    Bij het batt. stikkertje moet je uiteraard de batterij insteken. (let ook hier
    goed op dat je een accu koopt met hetzelfde stekkersysteem bijv. futuba)
    Meestal krijg je bij je zender een schakelkabel. Deze steek je in de ontvanger in het batt. gaatje en aan de andere kand van het snoertje
    zit een stekker die je op je accupack aansluit. In dit snoertje is een
    schakelaartje verwerkt waarmee je de ontvanger uit en aan kan schakelen. Dus meestal heb je verder niks meer nodig...

    De kosten bij waren:

    • de zender 3kanaals (waar ik je een link van gaf) €40,-
    • servo voor de zeilen (zie eerder gegeven link) €22,-
    • roerservo (zie eerder gegeven link) €5,-
    • accupack 6V 2400mAh €15,-
    Dat was alles, meer heb je niet nodig (tenzij je zo gek ben om hem op zonnecellen te laten varen (zie mijn bouwverslag van mijn basic jolle:lol:)

    Voor de prijslijst van de hele zeilboot (materiaal, lijm enz.) PB me maar...


    Ludo
     
  14. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    De kosten, bovendien is een winch niet makkelijk in te bouwen en een
    10kg servo is mééééér dan genoeg!

    Ludo
     
  15. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Helemaal mee eens :D de servo's zijn er echt sterk genoeg voor.
     
  16. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mijn aarzeling voor een zeilarm komt vooral omdat je in een lelievlet vrij weinig ruimte hebt. Je hebt een voor en achterdek, en daartussen plaats ik liever geen electronica als het regent of hij schept, dan is m'n servo naar de maan. Kan je op die servo niet een lege draadspoel plaatsen, dan maak je je eigen winch, of kan de servo niet zover draaien?
     
  17. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ludozzz,

    Ik ben eigenlijk van plan, iets anders dan jij, om eerst van hout (1mm triplex) een lelievlet te bouwen, dan een plaat zink te bestellen, die je dan kan buigen om de houten vlet heen en die dan te solderen. Ik denk dat die van zink iets steviger is, en als je een houten laat varen, dat je dan bij je eerste botsing alleen nog maar wat drijvende spaanders overheb.
     
  18. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hey Martijn, 1mm triplex is heel stevig hoor, mijn basic jolle heeft geen spanten, hij
    bestaat helemaal uit 1mm triplex maar hij is oersterk hoor. Zie dat maar te versplinteren! Ik ben bang dat als je er zink omheen buigt hij een beetje zwaar wordt.
    Bovendien lijkt het mij een beetje moeilijk om dat zink in twee richtingen te buigen. Probeer dat maar eens bij een papiertje. Je zult zien dat dit niet kan! Misschien is het een beter idee om langst de randen van de boot
    een messing stripje te buigen. Dit zal de meeste klappen ook wel opvangen! Bovendien is 1mm triplex erg flexible. Krijgt een klap, dan veert het in en dan weer uit. Bij zink heb je dan een deuk in je boot! En hoe
    wou je het hout aan zink solderen? Nog een probleem is dat er misschien
    water tussen de zink en hout laag komt. Dan rot het hout helemaal weg!
    Ik wil je idee niet helemaal de grond in boren. Maar mij lijkt het me
    niet handig;)
    Oja, als je hem gaat bouwen, plaats je dan een verslagje?:lol:

    Ludo
     
  19. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hoe dik zink wil je eigenlijk kopen? Want als het zo dun is dat je het om je
    boot kan buigen is het zo dun dat het geen zin heeft.
    Geloof me: 1mm triplex is sterk(er)
     
  20. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik bedoelde eigenlijk dat ik eerst een mal ging maken van hout, en daarna die gebruiken om het zink omheen te buigen. Dat ik dan 2 vletten heb, 1 van hout (decoratie) en 1 van zink (RC),
    Maar als ik jou zo hoor over zink, en hoe stevig 1 mm triplex wel niet is, dan denk ik dat ik alleen een houten maak, hoef ik ook geen soldeerbout(je) te kopen. En ik dacht dat je dan een soort van epoxygaas nodig had, voor het waterdicht maken? En dan ook nog wat lak voor aan de buitenkant.
    Ik denk dat ik de zwaardkast/mastkoker wel van (dikker) metaal maak, omdat ik eigenlijk weinig vertrouwen heb in 1 mm triplex om de hele mast omhoog te houden

    PS: waar heb jij je 1mm triplex gehaald? Ik ga het halen bij mucomodelbouw.nl (8,50 voor 100x25cm)

    PPS: Als ik hem ga bouwen, dan plaats ik natuuuuuuuuurlijk een verslag

    PPPS: Ik denk dat ik ook nog even aan de duikbootfreaks op dit forum moet vragen wat nou de beste manier is om een houten plaatje te maken en dat op een waterdichte, maar nog wel weg te halen manier te doen. Jij had het met een potdeksel gedaan, maar daar is bij mij volgens mij geen ruimte voor. Ik post nog wel een link naar de bouwbeschrijving met de onderdelen (papier)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2008

Deel Deze Pagina