Eerste zeilboot, welke servo's/zeilwinch, ontvanger, zender?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Martijn'95, 7 mrt 2008.

  1. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik denk dat het handiger is om gewoon een tweede accu mee te nemen als je echt heeeel lang wil varen. En die dan aan de kant verwisseld.

    Ludo
     
  2. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ja, die tweede accu was eigenlijk gewoon voor een goede gewichtsverdeling, dan is je boot stabieler, maar er is wel meer gewicht (kan je beter in je kiel stoppen) en als je met 1 accu 4 uur kan varen is dat niet nodig, alleen de eerste accu iets meer naar rechts verplaatsen.
     
  3. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    FKZ,

    Ik vind het wel een leuk idee, een servo"kistje" , maar als je een beetje schuin gaat zit gelijk je hele boot (zonder de servo's) vol met water, en dat gaat ontzettend ten koste van de snelheid denk ik
     
  4. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Dacht dat je een redelijk waarheidsgetrouw model wou bouwen. Wil je onder al omstandigheden kunnen varen zou ik idd een geheel afgesloten dek maken met verhoogde uitgangen voor de: schoot van de fok, grootzeil en roer besturing.

    groet FKZ
     
  5. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit is nu ook mijn plan, een geheel afgesloten dek, met aparte buisjes voor de schoten en roer.
     
  6. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Heeft iemand hier een idee hoe je een metalen buisje waterdicht maakt, maar de roerstang er wel doorheen kan???

    Ludo, mijn boot heeft geen verlaagde achterkant, zoals de jouwe, mijn roerbestuurding moet echt in de achterluchtkast, en de opening zit onderwater
     
  7. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Flink wat vaseline (vet in het precies passende buisje)
    Ik weet niet of je hem zo helemaal waterdicht krijgt...

    Ludo
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Ik heb voor mijn roer een speciaal busje gemaakt, waar ik rubberen O-ringen in heb geplaatst voor een goede afdichting: (tekening is een dwarsdoorsnede)

    [​IMG]

    Stap 1 is gewoon het buisje, in alu, waarvan de binnendiameter net ietsje groter is dan de diameter van de as van het roer.
    Hier heb ik zowel boven als onderaan met een boortje de diameter vergroot, zodat er een O-ring inkan.

    Stap 2 zit de O-ring op zijn plaats. Deze O-ring heeft een binnendiameter die net iets kleiner is dan de as van het roer, zodat dit er strak rondkomt te zitten

    In stap 3 heb ik dan bovenop de O-ring een metalen ringetje gelijmd (rode stuk) zodat de O-ring niet meer wegkan.

    Als je dan in stap 4 het roer erdoor steekt dan klemmen de O-ringen de as netjes af. Bovendien heb ik eerst assenvet in het busje gedaan, zodat de ruimte tussen de 2 O-ringen ook nog eens gode vol vet zit (geel kleurtje op laatste stapje)

    Ik ben er vrij zeker van dat dit wel 100% waterdicht is.

    Met foto's hoe dat er dan in het echt komt uit te zien:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ga je aan je vlet beginnen?
    PW-week is voorbij. Dus ik zou zeggen: lekker bouwen!:lol:

    Ludo
     
  10. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het is wel heel leuk om nu op internet de onderdelen te bestellen, maar het is oneindig veel leuker om in zo'n modelbouwwinkel te gaan kijken, en de eerste datum dat dat kan is zaterdag 5 april, en dan heb ik ook m'n CWO 2 examen gehad. En m'n ouders zijn erg tegen op internet bestellen (dan zie je niet wat je koopt). Ik vind het erg jammer maar ik kan m'n onderdelen pas op 5 april gaan kopen :-((maar ik kom wel in een grote modelbouwwinkel) :lol:

    En je blijft toch meestal van je ouders afhankelijk op onze leeftijd.
     
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ja, ik moet je helemaal gelijk geven. In een winkel shoppen/kijken is veel leuker.:D
    Helaas zijn de meeste winkels duurder dan internetwinkels maar je hebt (meestal) wel goed advies. Naar welke winkel ga je? Hoe weet jij trouwens dat je CWO 2 gaat halen? :eek: Ik ga hem in de zomer halen hoop ik!:cool:
    Ik hoop dat je meer geduld hebt dan ik. Ik zou het niet uitstaan, wachten tot 5 april.:wink:

    Ludo
     
  12. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik ga naar een winkel die OOK een webwinkel heeft (verschillen de prijzen tussen dezelfde winkel dan, maar dan echt of op het web) Tja, ik heb nog geen examen gedaan in CWO2 maar (ik vind ) dat het ontzettend makkelijk is (nu alleen nog theorie ), over een paar weken praktijk (pinksteren) (als ik de theorie haal)

    PS: In welke boot ga jij je CWO 2 halen (ik lelievlet).
     
  13. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    In een 16 kwadraat!

    Ludo
     
  14. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dat is toch gewoon een 256 boot (hahahahaha:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:)
     
  15. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hallo weer (tijdje geleden)

    Ik heb een BOODSCHAPPENLIJSTJE gemaakt:

    2x1 mm triplex 1000x250
    3mm triplex 100x500
    2,4mm alu pijp (schoten door dek)

    6mm beuken rond (mast, kiel)
    7mm alu buis (mastkoker, kielkoker)
    5mm beuken rond (giek,gaffel)
    0,8mm staaldraad (stagen)
    1mm alu plaat 100x250 (stagvasthouders, lummelbeslag, klauw... )

    1mm verenstaal
    4mm messing staf

    +- 1kg Loodkorrels
    Heb ik al:

    touwtjes
    epoxy
    wat kleine stukjes 3mm triplex
    bouwtekening :lol:
    lasdraad (oogjes schoten en vallen)

    Verder nog te kopen:

    Zeildoek
    Verf

    IK zou graag willen weten of ik nog iets belangrijks vergeten ben! Of dat iets verschrikkelijk onhandig is qua materiaal!

    Groetjes Martijn

    Overmorgen spullen kopen!!!!!!!!!! Jippiiiiiiiieeeeejeeeeeee!!!!!!!!!!!!!
     
  16. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Hmm, leg uit... Ga je nou een kiel maken van een rond staafje?
    En alle electronica, ga je die niet overmorgen kopen?

    Ludo
     
  17. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik ben van plan om van het stuk reststaaf van de mast ook gelijk de kiel te maken, en onder dat staafje komt dan een loden druppel. De electronica ga ik als ik de romp heb pas bestellen. Als het heeeleeemaal niets wordt (wat ik niet verwacht, maar het is m'n eerste RC model) dan hoef je ook geen 70 euro uit te geven aan electronica. Ik zal nog een tekening posten wat ik precies bedoel met dat staafje als je het niet begrijpt (moeilijk uit te leggen).

    Moet nu naar Fagotles! :lol:
     
  18. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Zoiets?

    [​IMG]

    Ik denk dat dat een beetje zwak is...
    Voor een basic jolle gebruik je een plaat 3mm alu van 5 cm breed.
    En zelfs dat buigt door...
    En omdat het 6mm breed is heeft het veel weerstand...

    Ludo
     
  19. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Tja, snelheid maakt voor mij niet uit, een echte vlet is ook geen racemonster (wel handig als ie een beetje vooruitgaat), maar als 5 cm 3mm alu nog doorbuigt, weet ik niet of dat staafje het uberhaupt wel gaat houden! (aan de andere kant, ik denk dat je wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kracht moet zetten om zo'n staafje uit elkaar te trekken)
     
  20. Botter

    Botter Guest

    en gaat het wel verkeerd met dat stokje.. dan heb je gelijk kans dat je hele mast naar de malle moere is.. Ik zou het toch anders aan pakken..
     

Deel Deze Pagina