Eerste zender kiezen

Discussie in 'Beginners' gestart door Viper 01, 27 jan 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Beste piloten,

    Mijn eerste solovlucht op mijn Mini Apprentice S zal niet lang meer duren. Mijn clubleden zeggen dat ik over een half jaar al naar een volgend vliegtuig kan omdat ik jong ben en snel leer. Ik wil graag een Spektrum zender omdat die ook bij mijn Apprentice S zit. Welke raden jullie aan?

    Finn
    Viper 01
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant


    Ik bedoel als ik naar een volgend toestel ga want dan kan ik zien wat ik bij elkaar moet hebben kwa geld
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Spektrum DX6
     
  4. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Danku
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    W.b. zenders, kijk ook even bij het "te koop"-gedeelte op dit forum of bijv. op Marktplaats.
    Het kan lonen om een goede 2e hands zender te kopen i.p.v. een nieuwe.
    (Vaak kun je dan voor hetzelfde geld een uitgebreidere zender kopen of voor minder geld de zender die je zoekt.)
     
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik ga is rondkijken
     
    arnodejong vindt dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Maar... je zegt dat je een zender bij de Apprentice hebt... wat is er tegen om die zender óók voor een ander model te gebruiken?
    Is-ie soms te simpel voor wat je in de toekomst wil?
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ja want er zitten maar 4ch op en ik wil wel bijv. Intrekbaar landingsgestel en ik had op HobbyKing van die bommen gezien en dan heb je daar te weinig kanalen voor.
     
  9. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Het is een Spektrum DXE
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dan is een DX6 een prima vervolg - met het voordeel dat je de ontvanger(s) die je had bij de DXE kan blijven gebruiken.
    Aan de andere kant... intrekbaar landingsgestel, bommen... dan zijn de 6 kanalen van een DX6 ook al op hoor. Maar ja, wil je meer dan moet je ook meer betalen.
     
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Het is maar voor een eerste zender en dan is 6 kanalen denk ik voor mij genoeg. Ik heb de Mini Apprentice S en ik denk dat als ik naar een volgend vliegtuig ga ik hem ga verkopen
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Het is gelijk Bart schreef.
    Met 6 kanalen kun je al een hele lange tijd doen mits je 'normale' modellen (om het zo maar even te noemen) blijft vliegen zoals standaard motor- of zweefvliegtuigen.
    Wil je met modellen vliegen met extra functies zoals flaps, intr. landingsgestel, schakelen tussen telemetrie etc. dan kom je met 6 kanalen niet toe.
    Dan ga je al snel naar minimaal een 10 of 12 kanaals zender.
    Daarnaast zijn de mogelijkheden van de simpelere 6 kanaalszenders veelal ook nog eens beperkt wat betreft mixes, vliegfases e.d..

    Ik heb het zelf en hele tijd geleden doorgelezen dus weet niet meer wat er exact instaat maar volgens mij staat bij de sticky bovenin dit forum een topic genaamd "een zender kiezen" o.i.d..
    Daar zal vast ook wel wat nuttige info in staan.

    Het is niet altijd zwart-wit; "Ik heb nu 4 kanalen dus bommen (1) en granaten (1) is 4 + 2 = 6 " :D
    Mechanisch intrekbaar landingsgestel werkt bijv. vaak enkel op een 2 standen schakelaar (ingeval je een speciale gear servo gebruikt) dus dan moet dat ene kanaal wel juist zo'n schakelaar zijn.
    Zo zijn er nog legio mitsen en maren te bedenken.
    6 kanaals werkt vaak maar als je het zelf uitgebreider wilt hebben schieten ze ook vaak tekort.
    Dus je zult iets dieper (en wellicht realistischer) moeten nadenken over wat je wilt gaan doen.

    Om even man en paard te noemen zonder je roze bubbel door te willen prikken (want ik kan simpelweg echt geen beeld vormen bij jouw persoonlijke situatie).
    Normaliter leer je vliegen, lukt dat en hou je de boel heel ga je verder met bijv. een laagdekker trainer en als dat allemaal lukt en goed gaat (en dan zijn we vaak wel een tijdje verder) dan komen de 'vliegtuigen met de bommen en granaten'.
    Om eerlijk te zijn, vroeger was dit 'in' maar ik heb ze de laatste 20 jaar niet of nauwelijks gezien daar niet iedereen altijd zo gecharmeerd is van dingen die vanaf een vliegtuig gedropt kunnen worden tenzij het bijv. parachutisten of snoepjes zijn.
    Ga je het gebruikelijke traject in met gewoon een volgende laagdekker trainer en minder ingewikkelde kisten etc. dan kun je vast nog wel een paar jaar doen met een 6 kanaals zender.
    Dan heb je ook weer een paar jaar de tijd om jezelf verder te ontwikkelen en aan te zien waarheen het voor jou gaat in deze hobby en daarvoor specifieker te gaan sparen.
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik blijf bij de DX6.
    Die heeft net zoveel instelmogelijkheden als de gemiddelde zender met meer kanalen.
    Tevens is het mogelijk om de DXE er draadloos aan te knopen om les te vliegen.
    De prijs van de DX6 is beduidend gunstiger dan de meeste andere merken met dezelfde opties.
    Let op ik heb het niet over de DX6i
     
  14. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor jullie reacties
     
  15. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Viper

    Je kunt ook kijken voor een spektrum DX8 , deze is ongeveer 20 euro duurder als een DX6
    10 euro per extra kanaal.

    Mvg Peet
     
  16. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Maar is dat wel een goede beginners zender? Ik heb maar een Spektrum DXe.
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hij is prima voor beginners en gevorderden.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vermoed dat de DX6 het gemakkelijkst is qua programmeren, maar als je inderdaad voor twee tientjes méér een DX8 hebt lijkt me dat geen moeilijke beslissing (zeker als je plannen hebt met bommen en retracts). Wel een extra reden om lid van een club te worden.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De Dx6 en 8 zijn hetzelfde, het enige verschil zijn de 2 kanalen meer in de 8
     
  20. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Waarom zou je vasthouden aan Spektrum? Het is best een kostbaar systeem en laat vooral op gebied van telemetrie de nodige steken vallen. Ik zou eerder voor een FrSky zender gaan met OpenTx erop. Dat geeft veel meer flexibiliteit en is bovendien voordeliger. De ontvangers zijn goedkoop en bijna allemaal voorzien van telemetrie. Als je dat eenmaal hebt wil je niet meer zonder. Ik vlieg al jaren met FrSky en gebruik het ook in jouw leskist. Daarom kunnen we ook zo lang in de lucht blijven als je met weinig gas vliegt. De zender roept vanzelf als het tijd wordt om te landen omdat de accu spanning te laag wordt.

    Ze hebben net een low budget zender op de markt gezet, de Taranis Q7. Zal rond de € 100,- gaan kosten schat ik. Je hebt dan 16 kanalen, telemetrie met spraak en een super flexibele programmering waar je echt jaren mee vooruit kan. Ik ga mijn Taranis vervangen door een Horus, die komt dus ook beschikbaar ;-)
     

Deel Deze Pagina