Hoi,
Ik hoop binnenkort mijn nieuwe EF1 racer te vliegen, maar ik zit nog een beetje met het landen. Wij hebben een smal lang veld. Als de wind goed staat kan je dus over de lange kant binnenkomen, geen probleem. Staat de wind haaks, dan moet je of met zijwind, of over de korte zijde landen. Dat is bij mij in het verleden al eens niet geheel vlekkeloos gelukt...
Ik wil proberen de draagkracht van de vleugels te verminderen, zonder de tippen, of de rest, te laten overtrekken. Mijn idee is om dat te doen door de rolroeren beide een klein stukje up te trimmen bij de landing. Redenatie; bij genoeg snelheid, veilig, is de glijhoek zo mooi dat als ik op 0,5m hoogte het veld op kom, het ding over het veld heen vliegt. Neem ik minder snelheid, riskeer ik tipstall en dat heeft me mijn vorige kist gekost. Met de rolroeren iets up, hoop ik dat de kist ondanks de snelheid toch iets meer 'doorzakt'. Zonder tipstall. Is dit logisch, werkbaar, etc.?
Dank,
Hugo
Ik hoop binnenkort mijn nieuwe EF1 racer te vliegen, maar ik zit nog een beetje met het landen. Wij hebben een smal lang veld. Als de wind goed staat kan je dus over de lange kant binnenkomen, geen probleem. Staat de wind haaks, dan moet je of met zijwind, of over de korte zijde landen. Dat is bij mij in het verleden al eens niet geheel vlekkeloos gelukt...
Ik wil proberen de draagkracht van de vleugels te verminderen, zonder de tippen, of de rest, te laten overtrekken. Mijn idee is om dat te doen door de rolroeren beide een klein stukje up te trimmen bij de landing. Redenatie; bij genoeg snelheid, veilig, is de glijhoek zo mooi dat als ik op 0,5m hoogte het veld op kom, het ding over het veld heen vliegt. Neem ik minder snelheid, riskeer ik tipstall en dat heeft me mijn vorige kist gekost. Met de rolroeren iets up, hoop ik dat de kist ondanks de snelheid toch iets meer 'doorzakt'. Zonder tipstall. Is dit logisch, werkbaar, etc.?
Dank,
Hugo