EF1 racer remmen op korte landingsbaan.

Hoi,
Ik hoop binnenkort mijn nieuwe EF1 racer te vliegen, maar ik zit nog een beetje met het landen. Wij hebben een smal lang veld. Als de wind goed staat kan je dus over de lange kant binnenkomen, geen probleem. Staat de wind haaks, dan moet je of met zijwind, of over de korte zijde landen. Dat is bij mij in het verleden al eens niet geheel vlekkeloos gelukt...

Ik wil proberen de draagkracht van de vleugels te verminderen, zonder de tippen, of de rest, te laten overtrekken. Mijn idee is om dat te doen door de rolroeren beide een klein stukje up te trimmen bij de landing. Redenatie; bij genoeg snelheid, veilig, is de glijhoek zo mooi dat als ik op 0,5m hoogte het veld op kom, het ding over het veld heen vliegt. Neem ik minder snelheid, riskeer ik tipstall en dat heeft me mijn vorige kist gekost. Met de rolroeren iets up, hoop ik dat de kist ondanks de snelheid toch iets meer 'doorzakt'. Zonder tipstall. Is dit logisch, werkbaar, etc.?

Dank,

Hugo

Hugo, dat gaat prima.
In F5B doen we niet anders en dan halen we de snelheid en hoogte er prima mee uit.
Je kan de ailerons flink omhoog zetten, 45 graden moet geen probleem zijn.
Overtrekken kan hij bijna niet als de ailerons hoog staan.
Je moet wel wat down mee mixen want hij zal zijn neus omhoog gooien.
Probeer het eerst op hoogte en zet het op een schuif of schakelaar waar je goed bij kan, bij mij zit het op de gasknuppel, als ik trek dan remt ie, het gas zit namelijk op een schakelaar.

GJ

Dank je wel, dan ga ik dat inderdaad maar eens proberen. Het idee wordt om het uiteindelijk onder een schakelaar te plaatsen, maar even testen met een draaiknop (schuif heb ik niet) is inderdaad het devies. Ik heb ooit gas op een schakelaar geprobeerd (3 standen, alles, half of niks), maar dat is niks voor mij. Ik snap dat het voor jouw kisten wel zeer geschikt is.

Ik verbaas me wel dat er down bij moet, niet up. Bij mijn kist met flaps (die naar beneden uit gaan), moet ik down bijmengen. Nu stuur ik de 'flaps' de andere kant op. Ach ja, je hebt meer ervaring dan ik, en ik zal het gewoon proberen.

Hugo

Spoilerons

Hoi Hugo,

In F5D wordt dit ook altijd gebruikt anders komen we nooit beneden.
Het heet Spoilerons. In mijn Multiplex zender zit de functie standaard in en gaat met 2 standen schakelaar, 50% en 100%, ailerons omhoog.

Als je ailerons vergenoeg naar ""buiten"" zitten en de upwash het stabilo niet raakt moet je down bij trimmen.
Zitten de ailerons ver naar binnen (zoals bij een Valenta Flash b.v.) dan raakt de upwash wel het stabilo en moet je juist up bij trimmen.
Dat is dus ook wat je met flaps merkt, maar dan downwash die stabilo raakt waardoor je up moet trimmen.

Op hoogte testen is het beste advies. Ik had dit bij mij flash niet gedaan, normale 8% doen bijgemixed, en dat gaf me een mooie klap toen ik op 1 meter hoogte de spoilerons open trok......(equivalent vet down sturen!)

Tjarko

Met de pootjes op de baan zetten en vervolgens flink down geven. Dat remt prima! (niet te veel anders breekt er het een en ander haha)

Nee, geen rem op de regelaar, lekker laten windmillen.

Dank voor jullie input, allemaal. Ik zal het gewoon proberen op hoogte, dan zien we wel. Nu nog even de kist afmaken (plus nog 2 andere racers...)

Hugo

Little Toni vliegt wel

Hoi Hugo,

Jouw Toni vliegt prima,
Het was natuurlijk schitterend weer, en Elmo heft de smaak nu goed te pakken.,
Dikke eerste plek.

Hopelijk ben je er in de toekomst ook zelf weer bij.

Tjarko

Back