Effect grote cowl op prop

Bart83

verslagschrijvers
Even een vraagje :

Ik vroeg mij of wat het effect is van een grote ronde cowl op de prop. Is het raadzaam een wat grotere prop te monteren zodat de bladen verder buiten de dia van de cowl komen ?

Alles in natuurlijk proefondervindelijk uit te testen maar ik ben benieuwd naar de verschillende meningen en onderbouwingen.

Mvg,

Bart

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo bart,

Ik heb voor mijn fokker D.21 gekozen voor een grotere propdiameter en een kleinere spoed.
de reden hiervan is dat mijn inziens de prop minder rendement geeft als die tegen een "loze" lees cowl zit te blazen.
alles wat buiten de cowl steekt kan stuwkracht leveren.

dit is mijn beredenatie helaas heb ik de fokker nog niet gemaidened dus kan ik niet uit ervaring spreken.

succes met je keuze

greets pascal

je hebd het wel bij het juiste eind
bij een model met een dike neus is een prop met een grotere diameter en een kleinere spoed evectiever

Hallo bart,

Ik heb voor mijn fokker D.21 gekozen voor een grotere propdiameter en een kleinere spoed.
de reden hiervan is dat mijn inziens de prop minder rendement geeft als die tegen een "loze" lees cowl zit te blazen.
alles wat buiten de cowl steekt kan stuwkracht leveren.

dit is mijn beredenatie helaas heb ik de fokker nog niet gemaidened dus kan ik niet uit ervaring spreken.

succes met je keuze

greets pascal

Wat mij eens uitgelegd is ...

De cowl levert minder verlies op dan je denkt, omdat:
de prop geen platte peddels heeft, maar bladen met een (vleugel)profiel,
de prop is een ronddraaiende vleugel die voorwaartse lift creëert
en die lift is het meest effectief aan de bovenzijde van het profiel, dus aan de voorzijde van de prop.
(Daarbij komt uiteraard ook dat er meer rendement is bij de tips van de prop dan het midden, dus nog een reden dat je minder verlies hebt bij het deel van de prop dat voor de cowl zit, voor wat betreft het beetje lift dat aan de achterzijde van de prop geleverd wordt.)

Voor een gestroomlijnd en dus snel (model)vliegtuig kan je een prop met weinig diameter en veel spoed gebruiken ... de meeste schaalmodellen vallen niet in de categorie "snel en gestroomlijnd", maar hebben "ingebouwde weerstand" en dan kies je een grote diameter met weinig spoed. (Net zoiets als dat je op een racefiets een andere versnelling nodig hebt dan op een bakfiets.) Propellerkeuze heeft niet met de cowl te maken, maar met het gehele model.
Kleine diameter en grote spoed is voor snelheid.
Grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht.

Voor een model als de Grumman wil je dus sowieso de props met de grootste diameter die er op de motor gezet kunnen worden en die zijn dan ook nog eens meer in de richting van schaal.

Een uitlaat/demper bouwer in het '3D circuit' gaf mij eens de tip dat het rendement verbeterd als de prop wat meer afstand heeft tot de cowl ... iets van een inch i.p.v. vlak ertegenaan (bij 1:4 modellen e.d.). Ik vermoed dat dat niet zozeer te maken heeft met "het beter kunnen wegblazen van de lucht achter de prop", maar dat er ruimte is voor de verstoring/wervelingen van de luchtstroom achter de prop.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie imput heren. Het gaat idd om de Grumman Goose. Ik ga een Goose met een span van 2m bouwen en deze word aangedreven door 2 G10 motoren (810kv).
Voor het zicht staan 3 blad props van 13'' dia het beste maar ik weer niet of de motoren dat leuk gaan vinden. Het zouden dan 13x8 3-blad props worden. Andere optie is 12x6 3-blad. Het is de bedoeling het model op 3-cellen te gaan vliegen.

De fabrikant geeft de volgende data voor de motor :

Test Data:
11.1v - 13X4 Prop - 21A - 1570g Thrust
11.1v - 12X6 Prop - 26A - 1590g Thrust
14.8v - 10X5 Prop - 25A - 1650g Thrust

Kv (rpm/v) 810
Weight (g) 140
Max Current (A) 42
Resistance (mh) 35
Max Voltage (V) 15
Power(W) 375
Shaft A (mm) 5
Length B (mm) 50
Diameter C (mm) 35
Can Length D (mm) 25
Total Length E (mm) 67

Turnigy G10 810kv

Mvg,

Bart

Motorkeuze

Hallo Bart,

Bij Hobby-King staat bij deze motor dat deze een vervanging zou zijn voor een 0.10 verbrandingsmotor; dat is 1,6 cc ! :shock:.
Een 2m vogel vanaf het water starten met 2x een 1,6 cc motor (of 2x 375 watt) gaat volgens mij niet werken. En ik geloof ook niet dat die een 12 of 13 inch prop gaat ronddraaien. En zo'n grote kist op 3S accu's klinkt ook niet echt lekker.

Het lijkt mij dus dat er ergens iets niet klopt. Of de info van Hobby-King of je eigen berekeningen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Succes en groetjes,

Raymond

Ray :

Ik heb nog een grotere vliegboot en deze vliegt prima zijn rondjes op een 3s pack , vliegtijd van 30minuten. Een electro motor met een verbrandings motor vergelijken kan niet in mijn optiek. Hieronder een filmpje van een grumman albatross met een span van 2.5 meter. Dit model heeft ook 2 van deze G10 motoren en heeft 11x6 3 blad props op 3 cellen. Ik vroeg me alleen af of ik door de grote cowls een prop met een grotere diameter kan gebruiken.

Mvg,

Bart

.
Ha Bart,

Volgens mij is het niet nodig een grotere prop te hanteren bij een dikke radiaal-motorkap dan bij een vergelijkbare gestroomlijnde kap. De motor bepaald de propellorkeuze niet de vorm van de kap, samen met het doel van het vliegtuig zoals Henri ook al aangeeft; kleine diameter en grote spoed is voor snelheid, grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht.

Ik vond deze onderbouwingen op rcg (in dezelfde strekking als Henri`s opmerking):

____

Propellers don't 'screw' their way through the air. They fly. Propellers are rotating wings. So long as there's clear air in front of it, the propeller will develop lift. What happens behind the propeller is drag. Lift, and forward thrust, still exist, but there is a component of drag, frontal area impedance if nothing else.

----

Propellers don't work by "blowing air backwards" as is commonly thought. Like any wing, they work by creating a pressure differential; the airplane is literally SUCKED forward by the low pressure area the propeller creates ahead of the plane.

----

However, considering that the most thrust from a prop comes from the outer 2/3 of the prop disk (WAG), if the prop is even a little bigger than the fuselage (9 inch prop, 6 inch fuselage) that should be sufficient to get it into the air, considering most RC models are way overpowered.

----

It is surprising how well a plane flies with just the propellor tips extending beyond the cowl. Tests have shown, that in AT-6 racing, it was beneficial to have tips with mor pitch than the root. The reasoning behind it was, that air speed in front of the cowl was lower. The inner flow design of the cowl is very important to drag. If the cowl is designed to let only cooling air for the engine pass (well baffled engine), drag is lowest, and most air will flow around the cowl instead of through it.

----

The extreme example I've seen of your perceived problem is a Gee Bee, the R1 or R2 I believe. Most models of this fat, stubby-winged bird have propellers that barely stick out beyond the edge of the cowl, yet they fly fine. That's because the propeller is still doing its job, creating a low pressure area ahead, and a high-pressure area behind. All that really matters is the area immediately ahead of, and immediately behind the propeller. Is it more efficient to have the propeller clear of the cowl.

----

Area is proportional to radius squared, so the last 20% of the prop sweeps 36% of the area. Lift is proportional to speed squared, and speed is proportional to radius, so we might (without doing the calculus it really needs) be up to radius^4 - that's gives 59%

Then there are tip losses, which will reduce this figure...
____

Er zijn zoals hierboven ook al aangegeven flink wat voorbeelden van 1:1 vliegtuigen te geven waarbij de propellor minder dan de helft (of zelfs nog veel minder) voorbij de grote ronde motorkap uitsteekt, en toch vliegen ze prima! Zelfs racers als de GeeBee:

TMOF_Granville-Bros-Gee-Bee-Z-GG-1_P2A.jpg

of jagers als de peashooter:

boeing-p-26a.jpg

Bij deze I-16 Rata steekt er zelfs maar een heel klein deel van de prop buiten de cowl:

Jeff%20Quesenberry%27s%20Polikarpov%20Rata.jpg

Groeten, Ramses

Bedankt voor je zéér uitgebreide reactie Ramses ,ik ga voor de 12x6 3 blad props voor de goose. Ik zal één normale en één pusher prop monteren.
Zodra de props binnen zijn zal ik wat metingen doen en de resultaten hier posten.

Mvg,

Bart

Bart,

Alle respect, heel indrukwekkend. Had ik niet verwacht. Zo zie maar, nooit te oud om te leren.

Succes, en ik blijf het volgen.

Bedankt Ray , mijn modellen zijn eigelijk hele grote slowflyers;)

Cheers,

Bart

De motor bepaald de propellorkeuze niet de vorm van de kap, samen met het doel van het vliegtuig zoals Henri ook al aangeeft; kleine diameter en grote spoed is voor snelheid, grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht.

Precies! Voor een motor is een range propellers opgegeven en voor een (traag/weerstand) schaalmodel kies je dan de grootste diameter en kleinste spoed. Zo simpel is het.

mijn modellen zijn eigelijk hele grote slowflyers

... en daarop is de kleinere propeller met meer spoed voor niets aan het jakkeren.

de voorbeelden die je opgeeft zeggen nog iets
deeze vliegtuigen hebben een stroomlijn opbouw achter de motorkap
waard de lucht die door de motor geblazen word weer uit kan

op mijn sukhoy 26m met 10cc boxser had ik eerst een 27/12 prop
vanaf half tot volgas was er nog nouwelijks versneling in het model
daarna een 28/10 gemonteerd
het model ging daar niet aleen veel harder mee mar ook de respons was beter
nu had ik pas vanaf 3 kwart gas het iedee dat het model niet echt harder meer ging
je hebd inderdaat een bepaalde propmaat die bij een motor past
maar dat is altijd een basiskeuze en er word niet maar 1 maat opgegeven

de juiste propelor is dus weldegelijk ook afhankelijk van het model

de voorbeelden die je opgeeft zeggen nog iets
deeze vliegtuigen hebben een stroomlijn opbouw achter de motorkap
waard de lucht die door de motor geblazen word weer uit kan

Voor wat ik gelezen heb is het tegendeel waar Jeroen. Bij een motor in zo`n grote ronde kap met een goede baffle, is de prop efficienter dan wanneer er veel lucht door de kap kan stromen (de I-16 op de foto hierboven heeft ook bijna geen doorstroom). Voor de koeling van je motor wil je natuurlijk wel wat doorstroom.
De afstand van de prop tot de motorkap -in de as-richting- is veel belangrijker voor de efficientie van de prop in dit geval (zoals Henri ook al aangaf).

Een NACA-kap of Towned-ring is natuurlijk weer een ander verhaal...

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
....... de juiste propelor is dus weldegelijk ook afhankelijk van het model

Absoluut, en dat wordt ook al in de voorgaande antwoorden geschreven. Snelle kisten gebruiken een prop met een relatief kleine diameter en een grote spoed. Langzame kisten gebruiken een prop met een relatief grote diameter en een kleine spoed.

In jouw voorbeeld had je gewoon een prop met een te grote spoed voor die kist. De acceleratie was te gering om tot vliegsnelheid te komen of dat werd pas gehaald na een hele lange aanloop. Daar heb je dan wel een lange startbaan voor nodig. Je hebt de spoed verkleind en, om de belasting van de motor ongeveer hetzelfde te houden, de diameter vergroot. Nu kan je model sneller accelereren en eerder op vliegsnelheid komen.
Er is over dit punt al veel meer geschreven!

op mijn sukhoy 26m met 10cc boxser had ik eerst een 27/12 prop
vanaf half tot volgas was er nog nouwelijks versneling in het model
daarna een 28/10 gemonteerd
het model ging daar niet aleen veel harder mee mar ook de respons was beter
nu had ik pas vanaf 3 kwart gas het iedee dat het model niet echt harder meer ging
je hebd inderdaat een bepaalde propmaat die bij een motor past
maar dat is altijd een basiskeuze en er word niet maar 1 maat opgegeven

de juiste propelor is dus weldegelijk ook afhankelijk van het model

Daarmee bevestig je wat Ramses en ik zeggen, Jeroen.

volgens mij doelde ik op dit bericht van ramses

Ha Bart,

Volgens mij is het niet nodig een grotere prop te hanteren bij een dikke radiaal-motorkap dan bij een vergelijkbare gestroomlijnde kap. De motor bepaald de propellorkeuze niet de vorm van de kap, samen met het doel van het vliegtuig zoals Henri ook al aangeeft; kleine diameter en grote spoed is voor snelheid, grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht.

Ik vond deze onderbouwingen op rcg (in dezelfde strekking als Henri`s opmerking):

Dan bedoelde je het als reactie op deze zin zeker?

Volgens mij is het niet nodig een grotere prop te hanteren bij een dikke radiaal-motorkap dan bij een vergelijkbare gestroomlijnde kap.

Dat klinkt inderdaad wat tegenstrijdig met de rest van zijn bericht, maar bedoeld wordt dat diameter prop niets te maken heeft met diameter cowling.

De motor bepaald de propellorkeuze niet de vorm van de kap, samen met het doel van het vliegtuig zoals Henri ook al aangeeft; kleine diameter en grote spoed is voor snelheid, grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht.

Het is dus niet zoals jij zei:

bij een model met een dike neus is een prop met een grotere diameter en een kleinere spoed evectiever

Dat jouw Sukhoi beter vloog met een prop met grotere diameter, was niet vanwege de cowling, maar vanwege de aard (weerstand, stroomlijn) van je gehele model.
Wellicht dat je bij een model van een Hughes H1 juist weer wel een prop met kleinere diameter en meer spoed kan zetten.

8.jpg

Back