Effect grote cowl op prop

Zeker, maar dat is toch ook gezegd?

"kleine diameter en grote spoed is voor snelheid, grote diameter en kleine spoed is voor trekkracht"

Groeten, Ramses
 
Precies zo is het Ramses. Vandaar dat "echte vliegtuigen" verstelbare props hebben zodat de spoed aangepast kan worden aan de behoefte. Tijdens de start is er weinig, zelfs geen voorwaartse snelheid en heb je flinke trekkracht nodig om te accelereren. Bij stilstand geeft een prop bij een bepaalde bladhoek maximale trekkracht. Ga je die hoek vergroten zal de weerstand van de prop wel flink toenemen maar de trekkracht zal zelfs minder worden.
De effectieve bladhoek wordt steeds kleiner naarmate de voorwaartse snelheid groter wordt. Helaas zal bij die relatief kleine bladhoek de effectieve bladhoek dus snel te klein worden om nog verder te kunnen accelereren. Dat wordt tegenwoordig automatisch geconstateerd en de bladhoek wordt bijgesteld om een zo constant mogelijk trekkracht te houden tot de gewenste snelheid is bereikt.
Dat automatische verstel mechaniek zal er voor zorgen dat steeds de beste bladhoek voor de op dat moment geldende situatie wordt ingesteld. Zo heb je altijd het beste rendement.

Het is best lastig om voor onze modellen met hun relatief kleine props goed bruikbare verstelbare porps te maken. De mechaniekjes zijn klein en erg gevoelig voor storingen. Bij een tik tegen de grond kan het al zodanig vervormen dat het niet meer werkt. Wij zullen daar niet zo snel algemeen gebruik van kunnen gaan maken. We zullen dus een vaste prop moeten kiezen die het beste past bij de motor en het vliegtuig. De bovenstaande vuistregel is daarbij waarschijnlijk wel de meest belangrijke "regel".

Kijk wat er gebeurt en ga experimenteren. Doe dat niet alleen met het model op de grond, zonder voorwaartse snelheid. De prop die daar uit tevoorschijn zal komen zal niet echt de beste zijn. Ga er ook mee vliegen en kijk hoe het model vliegt. Uiteindelijk zal je een compromis moeten sluiten tussen trekkracht (acceleratie) en vliegsnelheid. De prop waarmee je de hoogste vliegsnelheid kan halen zou best wel eens zo weinig trekkracht kunnen leveren dat je er niet eens mee van de grond kan komen. Wil je toch die maximale snelheid halen dan zal je een start elastiek moeten gebruiken. Misschien wel startraketjes? ;);)
 
bij modellen als de gee bee zorgt de cowl voor de nodige lift had ik ergens gelezen.

Ik vlieg ook een gilmore red lion, de prop zit ook mer enkele cm uit, toch vliegt dit prima! het enige minpunt is dat je weinig grip hebt om de motor aan te slaan...

succes ermee!
 
.
Inderdaad Chris, de Gilmore is zo`n typische racer met een in verhouding kleine prop met hoge spoed voor een grote ronde kap, puur gemaakt voor snelheid. De prop steekt maar weinig uit buiten de motorkap maar de kist gaat wel als de brandweer (startmotor is wel handig dan inderdaad ;))...

... Een NACA-kap of Towned-ring is natuurlijk weer een ander verhaal...

De Gee-Bee heeft volgens mij een NACA cowl. Voor wat ik begrepen heb geeft deze geen lift maar wel tot 60% minder weerstand én betere koeling voor de motor!

Groeten, Ramses
 
Erg interessant leesvoer allemaal. Ik zal als het model gereed is meerdere props testen dmv meten op de grond en kijken hoe het vliegt.

De kit voor het Goose prototype is onderweg , ik zal binnekort het draadje starten.


Mvg,

Bart
 
Back
Top