effect van warme weer op afstelling

hai, ik vlieg het laatste jaar al zonder al te veel af te moeten stellen.
de afgelopen week 2 x hetzelfde probleem.
-starten iets lastiger dan voorheen
-middengebied ( in idle up) niet echt problemen
-hoger op het gas loopt mijn toerental terug

wat kan het probleem zijn, heli zowel rijker als armer gezet, geen direct effect.

ik ben bezig met het laatste beetje brandstof uit het blik en mijn plug zit er ook al een tijdje in.

graag wat raad;)

gr Arno

De olie in je brandstof vaatje kan wat naar de bodem gezakt zijn.
Bij sommige soorten brandstof ff schudde voor gebruik :0)
Miss dat je wat veel olie hebt in het laatste beetje brandstof.

En bij dit warme weer, er zit minder zuurstof in de lucht, gaan de nitro motoren wat rijker draaien als dat je gewend bent.
Als je afstelling bij koel weer al aan de rijke kant was, dan is nu de kans groot dat je TE rijk draaid met dit warme weer.

Grt,
Eric.

De olie in je brandstof vaatje kan wat naar de bodem gezakt zijn.
Bij sommige soorten brandstof ff schudde voor gebruik :0)
Miss dat je wat veel olie hebt in het laatste beetje brandstof.

En bij dit warme weer, er zit minder zuurstof in de lucht, gaan de nitro motoren wat rijker draaien als dat je gewend bent.
Als je afstelling bij koel weer al aan de rijke kant was, dan is nu de kans groot dat je TE rijk draaid met dit warme weer.

Grt,
Eric.

Dat van die olie kan natuurlijk niet: er van uitgaande dat je de brandstof met een pomp naar je model pompt, zuig je dus vanaf de bodem aan (anders zou je nooit je vaatje leeg kunnen pompen). Als de olie naar de bodem zakt zou je die dus als eerste eruit pompen.
Heb het ook nog nooit meegemaakt dat de olie uitzakte, voor zover ik weet lossen de olie en de methanol in elkaar op, en dat is wat anders als mengen. Suiker zakt ook niet uit in je kopje thee of koffie.

Dat van dat inzakkend vermogen bij warm weer kan wel kloppen, en dat aan de naalden draaien (zowel armer als rijker) niet helpt, ook:

Redelijk algemeen zegt men in de motorenbouw, dat een graad temperatuurverhoging van de aangezogen lucht leid tot ongeveer 0.5% vermogensverlies bij geblazen motoren, wat minder bij natuurlijk aanzuigende motoren. Je zult bij de huidige temperaturen dus een paar procenten vermogen kwijt zijn ondanks dat je afstelling correct is.

Er zit niet minder zuurstof in de lucht, de lucht is gewoon in zijn geheel wat "dunner" dus vandaar dat de naalden niet anders afgesteld hoeven te worden: het zuigende effect van de carb is o.a. afhankelijk van de dichtheid van de instromende lucht, en de motor krijgt dus wat minder lucht, maar zuigt ook evenredig minder brandstof aan. Tenminste, ik kan altijd vrij goed merken dat bij dit weer de motoren in mijn heli's minder brandstof per tijdseenheid verbruiken.

Groet, Bert

Nitro

Hallo, het probleem met het aflopen van je toerental bij warm weer is omdat je motor te heet komt (gevolg vastlopen!!! aan de waarnemingen te zien zal hij al wat schade hebben vrees ik ) koop een brandstof met een hoger nitro percentage 30% voor in de zomer dan pas kan je hem rijker zetten en zal zijn koeling en vermogen optimaal blijven ;)

Gr Peter

Hallo, het probleem met het aflopen van je toerental bij warm weer is omdat je motor te heet komt (gevolg vastlopen!!! aan de waarnemingen te zien zal hij al wat schade hebben vrees ik ) koop een brandstof met een hoger nitro percentage 30% voor in de zomer dan pas kan je hem rijker zetten en zal zijn koeling en vermogen optimaal blijven ;)

Gr Peter

Hmmm, lijkt me een beetje stug: Ik hoef nooit meer nitro bij te mengen als het warm word. En zeker geen 30%.
Zelfs met de viertakt met maar 10% Nitro merk ik aan de motorloop weinig verschil tussen vriespunt of 30+ graden zoals het voorlaatste weekeinde. Wel is merkbaar dat het vermogen wat minder is, maar absoluut geen vastlopen o.i.d. (en die draait zonder vergrote koelkop, de fan draait véél langzamer dan waar hij eigenlijk voor bedoeld is, en dan ook nog eens met maar 10% olie).
Buiten dat, als het de Moskito uit zijn onderschrift is, die hebben een redelijk goede koelfan. Verder is niet bekend wat voor motor het is (ring of ABC) en wat voor vliegstijl gehanteerd word.

On second thought: als rijker zetten ook geen direct effect heeft (je zou toch verwachten dat de motor dan rijker zou gaan lopen op zijn minst), zou het ook nog kunnen dat er vuil voor de hoofdnaald zit, omdat TS aangeeft dat het midden gebied in idle-up géén problemen geeft. Zelf wel eens meegemaakt dat een viltclunk verstopt bleek te zitten, en het duurt soms lang, heel lang voordat je daar achter komt.....

Groet, Bert

voor zover albedankt voor alle info.
om wat te reageren op onderstaande berichten.
het betreft een moskito sport heli met 7,5 cc motor, ik heb hier een nr 4 plug inzitten en vlieg nu met 5% nitro.
ik ben nog steeds niet zo ver gevorderd en het vliegen beperkt zich tot hooveren en 8-tjes vliegen, onlangs mijn eerste nose-in momentje gehad (yeah)

de afstelling is altijd zo geweest dat ik het motor huis makkelijk 5 sec kon aanraken, hierna begon het tocht wel erg heet te voelen.

bij de laatste 2 vluchten was het motor huis en de uitlaat echt gloeiend heet en kon ik het echt niet aanraken zonder direct te verbranden.

zelf denk ik niet dat het een verstopte naald is, het verstellen werkt heeft wel effect maar in het bovengebied kreeg ik het niet ok.

wat is trouwens het effect van het % nitro ten opzichte van de temp van de motor.
ik heb gehoord dat dit een koelend effect heeft maan ook dat dit een fabeltje is.
ik ben toe aan een nieuw blik dus wat advies hierover is welkom

gr Arno

als je meer nitro in je brandstof hebt zitten , kun je de hoofdsproeier verder openzetten , waardoor er meer koeling is .
dit verschil is best wel groot , als je met 0% vliegt en dan overgaat op 30% , moet je je sproeier wel een halve slag verder openzetten .
ikzelf vlieg een 90er , en die wordt bijvoorbeeld niet warm op de backplate , kan gewoon mn vinger er op houden .
ik vind het weer wel een groot verschil uitmaken , in de winter met vriesdroog weer is de heli veeel krachtiger , ik heb gelezen dat dat wel 15% uitmaakt .
mvg ferry

voor zover albedankt voor alle info.
om wat te reageren op onderstaande berichten.
het betreft een moskito sport heli met 7,5 cc motor, ik heb hier een nr 4 plug inzitten en vlieg nu met 5% nitro.
ik ben nog steeds niet zo ver gevorderd en het vliegen beperkt zich tot hooveren en 8-tjes vliegen, onlangs mijn eerste nose-in momentje gehad (yeah)

de afstelling is altijd zo geweest dat ik het motor huis makkelijk 5 sec kon aanraken, hierna begon het tocht wel erg heet te voelen.

bij de laatste 2 vluchten was het motor huis en de uitlaat echt gloeiend heet en kon ik het echt niet aanraken zonder direct te verbranden.

zelf denk ik niet dat het een verstopte naald is, het verstellen werkt heeft wel effect maar in het bovengebied kreeg ik het niet ok.

wat is trouwens het effect van het % nitro ten opzichte van de temp van de motor.
ik heb gehoord dat dit een koelend effect heeft maan ook dat dit een fabeltje is.
ik ben toe aan een nieuw blik dus wat advies hierover is welkom

gr Arno

Je info is nog net iets te summier:

Welke motor is het (en als er een ring en ABC versie van is, dan ook welke).

Welke brandstof gebruik je (met name, zit er wonderolie in)?

Je schrijft dat je denkt dat de naald niet verstopt zit, maar dat je het bovengebied niet OK krijgt. Het spijt me, maar dat is natuurlijk precies met elkaar in tegenspraak. Als de naald niet verstopt zit, krijg je iedere motor moddervet afgesteld, ongeacht het nitropercentage. Juist als het bovengebied niet goed wil worden (dan trekt de motor de meeste brandstof per second naar binnen) is dat een teken dat er iets anders de brandstofstroming bemoeilijkt. Dat kan vuil in of vlak voor de sproeier zijn (of in de aansluitnippel van de carb, heb ik ook gezien), of als je dat in je heli hebt, een verstopt filter of viltclunk. Hoe dan ook, als je de motor niet vet krijgt, krijgt hij niet voldoende brandstof.

Krijg je de motor wél vet, maar is er geen goed midden te vinden tussen te vet en te schraal, dan kan inderdaad meer nitro de oplossing zijn, of verbeteren van de koeling. Nitro op zich koelt inderdaad niet, maar door toevoeging van Nitro kun je de motor meer brandstof geven, en de verdamping van die brandstof geeft een sterk koelend effect.

Dat ik naar de olie vraag is omdat soms als de wonderolie niet van optimale kwaliteit is, de uitlaat dichtkoolt, en dan worden inderdaad motor en ook uitlaat bloedheet. Hoewel het dichtkolen geleidelijk gaat, is het effect meestal pas vrij laat (en dus ogenschijnlijk vrij plotseling) merkbaar.
Weken in heet water met soda wil nogal eens helpen, maar krijg je hem niet schoon, dan is een nieuwe uitlaat daar weer de enige oplossing voor

Hoe dan ook, als deze verschijnselen zo plotseling optreden, is het vrijwel 100% zeker niet je nitropercentage. Wat niet wil zeggen dat je met meer nitro niks opschiet, maar dat zou dan meer symptoombestrijding zijn dan probleemoplossen.

Zoals je de temperatuur voor het probleem zich voordeed omschrijft zou ik zeggen, dan is je afstelling tot nog toe goed geweest, en omdat het probleem zo plotseling optreed, moet je het echt zoeken in óf vuil in de carb/brandstoftoevoer (filters????) of in het dichtkolen van de uitlaat. Niet dat dat de enige mogelijkheden zijn, maar ik denk toch dat dit de grootste kanshebbers zijn.

Mijn ervaring: Vuil in de carb is soms moeilijk te vinden, dus laat je daardoor niet foppen. Ik heb regelmatig 7 bar perslucht moeten gebruiken om een carb schoon te krijgen.
Viltclunks van Webra gaan min of meer eeuwig mee, maar die van OS (Walbro) bijvoorbeeld zitten na ongeveer twee/drie jaar gewoon verstopt.
Met sommige brandstoffen zit binnen 50 liter je uitlaat dicht en krijg je problemen.

Groet, Bert

PS: waarschuwing: als het daadwerkelijk vuil in de carb is, krijg je dus nooit méér brandstof in de motor. Ga je dan meer Nitro gebruiken, dan word de motor alleen maar heter, omdat Nitro zonder rijker mengsel alleen maar de verbranding verhevigt. Dus éérst je carb checken voor je meer Nitro probeert, nooit andersom!

Laatst bewerkt:
Back