voor zover albedankt voor alle info.
om wat te reageren op onderstaande berichten.
het betreft een moskito sport heli met 7,5 cc motor, ik heb hier een nr 4 plug inzitten en vlieg nu met 5% nitro.
ik ben nog steeds niet zo ver gevorderd en het vliegen beperkt zich tot hooveren en 8-tjes vliegen, onlangs mijn eerste nose-in momentje gehad (yeah)
de afstelling is altijd zo geweest dat ik het motor huis makkelijk 5 sec kon aanraken, hierna begon het tocht wel erg heet te voelen.
bij de laatste 2 vluchten was het motor huis en de uitlaat echt gloeiend heet en kon ik het echt niet aanraken zonder direct te verbranden.
zelf denk ik niet dat het een verstopte naald is, het verstellen werkt heeft wel effect maar in het bovengebied kreeg ik het niet ok.
wat is trouwens het effect van het % nitro ten opzichte van de temp van de motor.
ik heb gehoord dat dit een koelend effect heeft maan ook dat dit een fabeltje is.
ik ben toe aan een nieuw blik dus wat advies hierover is welkom
gr Arno
Je info is nog net iets te summier:
Welke motor is het (en als er een ring en ABC versie van is, dan ook welke).
Welke brandstof gebruik je (met name, zit er wonderolie in)?
Je schrijft dat je denkt dat de naald niet verstopt zit, maar dat je het bovengebied niet OK krijgt. Het spijt me, maar dat is natuurlijk precies met elkaar in tegenspraak. Als de naald niet verstopt zit, krijg je iedere motor moddervet afgesteld, ongeacht het nitropercentage. Juist als het bovengebied niet goed wil worden (dan trekt de motor de meeste brandstof per second naar binnen) is dat een teken dat er iets anders de brandstofstroming bemoeilijkt. Dat kan vuil in of vlak voor de sproeier zijn (of in de aansluitnippel van de carb, heb ik ook gezien), of als je dat in je heli hebt, een verstopt filter of viltclunk. Hoe dan ook, als je de motor niet vet krijgt, krijgt hij niet voldoende brandstof.
Krijg je de motor wél vet, maar is er geen goed midden te vinden tussen te vet en te schraal, dan kan inderdaad meer nitro de oplossing zijn, of verbeteren van de koeling. Nitro op zich koelt inderdaad niet, maar door toevoeging van Nitro kun je de motor meer brandstof geven, en de verdamping van die brandstof geeft een sterk koelend effect.
Dat ik naar de olie vraag is omdat soms als de wonderolie niet van optimale kwaliteit is, de uitlaat dichtkoolt, en dan worden inderdaad motor en ook uitlaat bloedheet. Hoewel het dichtkolen geleidelijk gaat, is het effect meestal pas vrij laat (en dus ogenschijnlijk vrij plotseling) merkbaar.
Weken in heet water met soda wil nogal eens helpen, maar krijg je hem niet schoon, dan is een nieuwe uitlaat daar weer de enige oplossing voor
Hoe dan ook, als deze verschijnselen zo plotseling optreden, is het vrijwel 100% zeker niet je nitropercentage. Wat niet wil zeggen dat je met meer nitro niks opschiet, maar dat zou dan meer symptoombestrijding zijn dan probleemoplossen.
Zoals je de temperatuur voor het probleem zich voordeed omschrijft zou ik zeggen, dan is je afstelling tot nog toe goed geweest, en omdat het probleem zo plotseling optreed, moet je het echt zoeken in óf vuil in de carb/brandstoftoevoer (filters????) of in het dichtkolen van de uitlaat. Niet dat dat de enige mogelijkheden zijn, maar ik denk toch dat dit de grootste kanshebbers zijn.
Mijn ervaring: Vuil in de carb is soms moeilijk te vinden, dus laat je daardoor niet foppen. Ik heb regelmatig 7 bar perslucht moeten gebruiken om een carb schoon te krijgen.
Viltclunks van Webra gaan min of meer eeuwig mee, maar die van OS (Walbro) bijvoorbeeld zitten na ongeveer twee/drie jaar gewoon verstopt.
Met sommige brandstoffen zit binnen 50 liter je uitlaat dicht en krijg je problemen.
Groet, Bert
PS: waarschuwing: als het daadwerkelijk vuil in de carb is, krijg je dus nooit méér brandstof in de motor. Ga je dan meer Nitro gebruiken, dan word de motor alleen maar heter, omdat Nitro zonder rijker mengsel alleen maar de verbranding verhevigt. Dus éérst je carb checken voor je meer Nitro probeert, nooit andersom!