Effecten wisselen pinion

Een pinion met minder tanden (bv. van 15T naar 14T) plaatsen geeft bij een zelfde motortoerental een lagere headspeed.

Maar welke andere effecten geeft dit ook?
De motor kan bij een gelijk motortoerental meer koppel geven, wordt dus minder belast. Juist?
Minder belastte motor vraagt minder stroom (ampères) en geeft een koelere motor, lipo en ESC. Juist?

Wat zal er dan gebeuren als ik met een kleinere pinion toch een gelijke headspeed vraag? Want het motortoerental moet omhoog bij een 14T tov. een 15T om een zelfde headspeed te krijgen.
Ga je dan nog veel merken van minder stroomvraag en koelere componenten?

een heli heeft een vast vermogen nodig om te hooveren.
dat vermogen komt uit de motor, via overbrenging, naar de kop.

blijft het toerental van de kop gelijk, kun je in principe stellen dat er vrijwel geen wijzigingen zijn in verbruik.
enigste wat veranderd is het toerental van de motor, dus tik meer weerstand. maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
Vaak is het wel zo dat een heli motor intern een koelfan heeft zitten, dus des te harder de motor draait, des te meer koeling er is.
dat zie je zo zitten, dus kun je zelf bepalen voor jouw motor.

bij een hoger motortoerental moet doorgaans de regelaar verder uitgestuurd worden, dus hoeft deze in feite minder werk te doen.
alles onder 100% gas moet de regelaar gaan "knippen", dus des te verder onder 100% des te warmer hij wordt.
vandaar de 75% regel.

Qua leveren van kracht maakt het niet zoveel uit.
of je moet nu maar 10% gas hebben, dan zul je vast wat merken. maar dat is een extreme, en die hoor je niet tegen te komen.

Dus voor je vragen:
blijft de motor koeler bij een hoger toerental? soms. ligt aan de koeling.
blijft de lipo koeler? nee.
blijft de regelaar koeler? ja, terwijl het aantal amperes wel gelijk blijft.

Dat is duidelijk.
Eigenlijk verander je enkel van pinion om je ESC optimaal te laten werken?

Koelere lipo kan ik dan toch nog bekomen door hogere C-waarde?

jup.
en als de motor een koelingsysteem heeft, werkt dat beter als hij wat sneller ronddraait.

Koelere lipo kun je idd ook behalen door een hogere C waarde.
Minder inwendige weerstand = koeler.
Maar ook niet overdrijven.. 50C of meer lijkt leuk, maar is vaak erg duur terwijl er niet altijd veel meer levensduur tegenover staat.
beetje warm mogen ze ook best worden. heet is dan weer te warm.

of je amperes verlagen, dit kun je doen door het toerental op de kop te verlagen, of meer cellen gaan vliegen.
hoger voltage = minder amperes

Ik vloog nu 65% throttle en volgende setup:
- Kontronik Jive 100+ LV (zonder koelplaat)
- Turnigy 6S 25C 5800mAh
- 1220KV motor Align
- 15T pinion
- 170T main gear

Na een normale vlucht was de lipo erg warm (ik gok richting 40°C), motor zat op 50-55°C (meting via telemetrie) en ESC zal ook naar de 45-50°C gaan.

Heb nu volgende wijzigingen aangebracht:
- koelplaat op de Jive
- Zippy 6S 30C 5800mAh
- 14T pinion
- throttle curve zal naar 70-75% gaan (met 70% heb ik een zelfde headspeed als voorheen, een 1550 rpm bij 22,2V)). Al raad Kontronik eerder 65% aan. Kijken wat dat geeft qua handelbaarheid...

Ik hoop de boel nu koeler te krijgen.
Het geheel zit wel in een schaalromp.

als je op governor vliegt, gaat de warme regelaar regel niet altijd op trouwens..
andere regellus, verliezen worden dan schijnbaar anders opgevangen waardoor de warmte weg blijft.

qua schaalromp, hoe warm wordt het in de romp?
als de electronica moet koelen met dezelfde lucht, wordt het automatisch steeds heter binnen

Ik vlieg op governor. (kontronik jive mode 4 + mode 10)
Nu, grootste probleem van hitte ligt bij de lipo vind ik. Die wordt wel erg warm tov. andere lipo's in andere heli's van me.

Romp is vrij ruim (Trex600 ESP in een Bell 412), warme lucht kan bovenaan weg door de originele open luchtinlaten motor (doghouse) en de open uitlaten.
Langs de zijde waar de ESC hangt is (voorlopig) de grote schuifdeur er ook uit. Wanneer ik ze terug plaats zitten er geen ramen in deze deur dus langs daar blijft er ook lucht in kunnen.

Nou.... daar zitten nog wat haken en ogen aan:

Als je een gelijk rotortoerental wilt houden, en je gebruikt een kleiner pinion, hoeft je motor minder koppel te leveren.
Stroomdoorgang door de motor is min of meer evenredig met het gevraagde koppel, dus de ampères nemen af.
Aangezien de motor een "dynamospanning" heeft die tegenovergesteld is aan de accuspanning, en die spanning is afhankelijk van het toerental (dat is eigenlijk wat de kV waarde is) neemt die spanning toe, de regelaar (die eigenlijk een spanning uitstuurt) moet om dat toerental te bereiken een hogere spanning uitsturen, en daarmee blijven je Watts (theoretisch) gelijk.

Dus neem een dom getallenvoorbeeld, met het grote pinion moet de regelaar 9V uit sturen en loopt er door de motor 10A, met het kleine pinion moet de regelaar 10V uitsturen om het toerental te behalen, maar de motorstroom is nog maar 9A. De warmteontwikkeling in de motor hangt van de Ohmse weerstand af, en die verandert nauwelijks, dus de warmteontwikkeling in de motor vermindert met 10%.
Je regelaar houdt het toerental constant, DUS houdt hij het motorvoltage constant.
In beide gevallen, is het opgenomen vermogen 90W, en dus zal je accu-stroom in beide gevallen bij volle 3S LiPo (12,3 volt onder last), gelijk zijn aan (90/12,3=)7,3A, en bij lege LiPo (onder last mischien 10,5V) dus (90/10,5=)8,6A
Maar de regelaar, daarvan is de warmteontwikkeling ook afhankelijk van hoe snel hij moet schakelen, en op een gegeven moment kun je dus ook je regelaar over de zeik helpen. Maar dat gebeurt pas bij hééél erg hoge motortoerentallen, daar hoef je je normaal geproken niet zo druk om t

Echter: als je LiPo op dit moment heet wordt, zal dat nauwelijks veranderen door een ander pinion, want de stroomafname van de batterij is niet identiek aan de stroomdoorgang door de motor, en het opgenomen vermogen van de motor verandert niet, of niet noemenswaard.

Als je serieus koelere systemen wilt bereiken, moet je gewicht besparen, en het meest optimale toerental voor jouw bladen op zoeken, daarna en pinion selecteren, wat een motortoerental oplevert waarbij toerental x kV gelijk is aan 90~95% van de nominale accuspanning (ofwel 3,7V/cel). Of ongeveer 75~80% van de maximale accuspanning (4,2V/cel), dat komt ruwweg op hetzelfde neer.

Maar ik zeg er wel bij: die "optimale" headspeed, kan best wel eens erg onprettig sturen, of erger: in geval van FBL tot hele nare verassingen zoals retreating blade stall leiden, of tot narigheid met de hekrotor (onvoldoende authoriteit)...

Groet, Bert

Het probleem van goedkope lipo's is de c waarde.. 30c vind ik voor een hk accu erg weinig.. waarschijnlijk is de werkelijke C waarde niet hoger dan 20c en waarschijnlijk is de interne weerstand vrij hoog.
Het hoeft niet zo te zijn maar ik merkte wel echt verschil in een gens ace lipo en een Zippy 3s met een hogere C waarde toen mijn 450 nog op 3s liep.. de zippy was 45c en de gens 30c.. de gens hadden veel meer power en waren een half jaar ouder.. en dat ga je zoals bert zegt met een pinion niet oplossen.

gewoon een beetje vogelen.
qua setup kun je gewoon je timer aanhouden, en gaan spelen met verschillende toerentallen.
paar accu's vliegen, waardes opschrijven van wat er in de accu's terug geladen wordt.
beetje het optimale punt opzoeken.
soms kun je veel lager in de toeren, zonder veel gevoel in de kop te missen.

qua accu's, ik heb met de budget accu's altijd pech gehad..
ik heb zippy's gehad in de 40 die na een half jaar al net zo rot waren als mijn set hyperions van 1,5 jaar.
en alle accu's in de set waren even ver, dus niet zomaar eentje.
mn gens aces houden het ook erg goed uit. alleen budget werkt niet op de een of andere manier.
en aangezien ik een erg grote hekel heb aan continu op hete kooltjes te vliegen of de accu het nu wel, of niet vol houdt..

neem ik liever een goede set accu's die het wel gewoon een jaar vol houdt onder volle belasting.
de hyperions en de gens blijven gewoon een stuk netter na een tijd gebruik. de zippy's zag ik al vrij vlot gaan rommelen met de onderlinge celspanningen etc.

Zonder de discussie over lipo's te willen starten (zijn er al genoeg geweest), moet ik zeggen dat mijn ervaringen met Zippy Flightmax erg goed zijn. Zippy Compact gaven snel problemen op mijn Blade 300X. Turnigy's zijn ook in orde, alleen bollen die snel op.

Ik ben het er ook over eens dat de opgegeven C-waardes van budget lipo's niet helemaal correct zijn.
Daarom nu ook een 30C Zippy tov. de 25C Turnigy die ik nu had. Of de C-waarde nu werkelijk 25 en 30 is weet ik niet, maar nu heb ik dan toch 20% meer dan voordien.

En dan komt de prijs nog. Ben zeker voorstander van Gens Ace. Hele goede ervaringen mee. Maar die Zippy 6S 30C 5800mAh kost me €66 + enkele euro's verzendkosten (EU-warehouse).
Een Gens Ace 6S 35C 6000mAh staat €132 bij gensace.de. Kan ik nog mee leven, al is dat reeds het dubbele van de Zippy. Maar dan wil ik die thuis krijgen en daar vraagt men nog eens €85 (via TNT) voor!!!
Doe ik dus niet, zeker niet voor een heli die maximaal eens per week vliegt. Dan koop ik liever elk jaar een nieuwe Zippy.

@brutus:
Erg duidelijke uitleg, bedankt!

Het gaat er toch om dat je lipo te warm wordt... volgens mij start je dan zelf de discussie.. maar goed ik denk je gewoon aan je Max van je lipo zit.. en dat ze het dubbele kosten komt omdat ze 10x zo goed zijn.. ik kan ook niks aan de verzendkosten veranderen maar ik denk dat je met "goede" lipo's van je probleem af bent en gaat ondervinden Hoe weinig power er zit in die turnigy of zippy's.

En dan over die C waarde.. 5000 mah op 20c is 100a op 30c is dat 150a max met een 100a regelaar heb je dus 50a headroom, met die 20c niet.. dan nog niet gesproken over de werkelijke C waarde.. ik zou zippy of turnigy niet onder de 45c kopen als je ze dan toch wil maar ik zou gewoon goede lipo's kopen want die zijn bewezen echt zo veel beter dan goedkope.. op helifreak is wel wat te vinden over de ware C waarde van een turnigy, die had geloof ik 45c op de verpakking maar na meten kwam hij niet verder dan 18c, hoe dit gemeten is GEEN IDEE maar het had ook te maken met een hoge interne weerstand. het is je brandstof ik zou er niet (meer) op besparen!! Wat is de interne weerstand van je lipo's?

Dan over de 20% meer.. dat is wat op de verpakking staat.. misschien zijn ze werkelijk maar 15 en 18c, ik noem maar wat, feit is wel dat een Zippy 2200 3s 45c veel minder power had dan de gens ace 30c, trek je dit door en de gens heeft werkelijk 30c dan zal de waarde van de zippy op 45c daar ver onder zitten ik schat 20 à 25c trek ik dit door naar jou 30c dan kom ik ver onder de 20c uit maar het is maar een aanname van de ervaring die ik ermee heb.. ik heb liever 2 setjes minder lipo's maar wel echt goede dan die 2 setjes meer met goedkope lipo's.. ik heb ook een periode gehad waarin ik dacht dat het wel mee viel tot ik het irl zag of merkte.. bij mij komt er geen goedkope lipo meer in..

Laatst bewerkt:
Je zou bij world of heli.de ook eens kunnen kijken naar Pulse lipo's, zijn ook hele goede lipo's met naar NL maar 12 euro verzendkosten

Ik wil gerust mee gaan in dat verhaal Servor1986. Hoor steeds hetzelfde van mensen die de overstap van HK lipo's naar Gens Ace deden. De volgende lipo die ik koop zal een GensAce zijn. Kan ik vergelijken.

€12 verzendkosten zijn wel heel redelijk. Heb echter nog nooit van die pulse lipo's gehoord.

Ik heb een setje van 2 3300 45c 6s Pulse lipo's en ze doen absoluut niet onder voor de gens ace. Veel pros vliegen er ook mee ze zijn alleen iets duurder dan gens ace.

.. om terug te komen na de vraag 14 / 15 tanden,
idd scheelt het niet veel,
... en is dat amper te voelen,
zou ik voor de 15 tanden kiezen,
minder chance op main-gear strippen

Laatst bewerkt:
Zonet de test gedaan. 6,5 minuut vliegen / hoover. 70% throttle, 14T pionion.

Lipo lauw, zit goed dus.

Maar motor wordt 10 tot 15°C warmer dan voorheen. Zit nu op 70°C gemeten! Vind ik zeer heet!

ESC was ook aardig warm. Gok ook op dik 50°C.

Hoover zat normaal op iets boven midstick. Straks de bladhoek eens nameten. Staart had wat problemen.

Wat nu?
Hogere headspeed?

Als je je throttle curve niet veranderd hebt, maar wel een kleiner pinion gestoken, dan is het vreemd dat je motor heter wordt, en helemaal dat je regelaar warmer wordt.... Dat zou domweg niet mogen gebeuren....

Dat je LiPo koeler blijft is op zich logisch: lagere headspeed is minder vermogen en dus minder stroomafname van de batterij.

Groet, Bert

Throttle stond op 65% met 15T pinion. Kontronik raadt 60-70% aan.

Met 14T pinion had ik voor de throttle 70% geselecteerd. Had wel de indruk dat de headspeed lager lag.

Ben nog aan het denken...
Hete ESC heeft te maken met het tz veel moeten terugregelen. Dus throttle percentage moet omhoog.

Maar gaat de Kontronik Jive governor daar tevreden mee zijn?

Een sneller draaiende motor vraagt meer spanning en minder stroom dus zou koeler moeten blijven. Juist?

Is het fout om bij optoeren rond de 0° pitch te geven?

Back