Nou.... daar zitten nog wat haken en ogen aan:
Als je een gelijk rotortoerental wilt houden, en je gebruikt een kleiner pinion, hoeft je motor minder koppel te leveren.
Stroomdoorgang door de motor is min of meer evenredig met het gevraagde koppel, dus de ampères nemen af.
Aangezien de motor een "dynamospanning" heeft die tegenovergesteld is aan de accuspanning, en die spanning is afhankelijk van het toerental (dat is eigenlijk wat de kV waarde is) neemt die spanning toe, de regelaar (die eigenlijk een spanning uitstuurt) moet om dat toerental te bereiken een hogere spanning uitsturen, en daarmee blijven je Watts (theoretisch) gelijk.
Dus neem een dom getallenvoorbeeld, met het grote pinion moet de regelaar 9V uit sturen en loopt er door de motor 10A, met het kleine pinion moet de regelaar 10V uitsturen om het toerental te behalen, maar de motorstroom is nog maar 9A. De warmteontwikkeling in de motor hangt van de Ohmse weerstand af, en die verandert nauwelijks, dus de warmteontwikkeling in de motor vermindert met 10%.
Je regelaar houdt het toerental constant, DUS houdt hij het motorvoltage constant.
In beide gevallen, is het opgenomen vermogen 90W, en dus zal je accu-stroom in beide gevallen bij volle 3S LiPo (12,3 volt onder last), gelijk zijn aan (90/12,3=)7,3A, en bij lege LiPo (onder last mischien 10,5V) dus (90/10,5=)8,6A
Maar de regelaar, daarvan is de warmteontwikkeling ook afhankelijk van hoe snel hij moet schakelen, en op een gegeven moment kun je dus ook je regelaar over de zeik helpen. Maar dat gebeurt pas bij hééél erg hoge motortoerentallen, daar hoef je je normaal geproken niet zo druk om t
Echter: als je LiPo op dit moment heet wordt, zal dat nauwelijks veranderen door een ander pinion, want de stroomafname van de batterij is niet identiek aan de stroomdoorgang door de motor, en het opgenomen vermogen van de motor verandert niet, of niet noemenswaard.
Als je serieus koelere systemen wilt bereiken, moet je gewicht besparen, en het meest optimale toerental voor jouw bladen op zoeken, daarna en pinion selecteren, wat een motortoerental oplevert waarbij toerental x kV gelijk is aan 90~95% van de nominale accuspanning (ofwel 3,7V/cel). Of ongeveer 75~80% van de maximale accuspanning (4,2V/cel), dat komt ruwweg op hetzelfde neer.
Maar ik zeg er wel bij: die "optimale" headspeed, kan best wel eens erg onprettig sturen, of erger: in geval van FBL tot hele nare verassingen zoals retreating blade stall leiden, of tot narigheid met de hekrotor (onvoldoende authoriteit)...
Groet, Bert