Effecten wisselen pinion

Ik geloof dat je bij de Kontronik Jive kan kiezen of hij een vast ingesteld toerental houdt, ongeacht de lipo. Of dat hij telkens opnieuw moet locken (zo heb ik het staan). Moet de manual er eens bij nemen.
Het probleem bij de Lama (met YEP-regelaar) is dat de headspeed / throttle percentage zo laag staat (schaalvliegen) dat de governor te traag lockt bij optoeren met te veel negatieve pitch. Probleem is te verhelpen door het toerental hoger te leggen of op te toeren met 0° pitch.
Toevallig las ik laatst in een manual (was het de Kontronik of Align?) dat je voor een zo correct mogelijk werkende governor, je best optoert met 0° pitch. Ik ging er dan maar van uit dat dit voor alle regelaars / governors zo is.
Als je kan instellen dat die esc ongeacht het optoeren en de lipo gewoon een bepaald toerental probeert aan te houden lijkt me dat beter. Hij zou dan telkens het zelfde toerental moeten draaien, tenzij dat niet haalbaar (meer) is.

Ik ken het wel van de governor op hobbywing esc's dat die initieel naar een bepaald toerental ging wat ietwat kon wisselen en mis ging bij tussentijds landen en weer optoeren want dan zal die wel de spanning meten en opnieuw een bepaalde marge aanhouden.
Verder werkte het allemaal wel maar na ervaring met een externe governor of toerental ingesteld op de esc (castle creations) zou ik niet terug willen naar een regeling die tijdens het optoeren bepaald wat het toerental gaat worden. Normaal gesproken laat ik de heli optoeren met ~0 graden pitch of iets negatief als het waait (drukt de heli een beetje tegen de grond). Tijdens het optoeren al gaan vliegen terwijl die gov. het verder wel regelt naar een hoger toerental of tussentijds landen maakt niet uit.
Als je fbl stabilisatie gebruikt en die beschikt over een governor functie dan is het wellicht het proberen waard. Ik las dat yge en yep esc's ook wel 'rpm output' hebben en dan heb je geen rpm/fase sensor nodig.

Zonet nog even de test gedaan. Nu terug met 65% throttle.
Dwz. dat ik nu met 14T een lagere headspeed heb dan voorheen.

Resultaat: motortemp. zit 10°C lager op 61°C. ESC is nog steeds warm, ik denk ook minder dan voorheen maar kan niet meten.
Lipo blijft gewoon lauw.
En staart is weer strak!

Bedankt voor de tip. Ik had het zelf niet gevonden en eerder een hogere throttle ingesteld.
Misschien moet ik ook eens 60% testen.
Vandaag dan getest met 63% throttle. Buitentemperatuur lag gelijk met de eerdere tests.
Nu wel meer gevlogen met een heel klein aandeel in hoover of erg traag vliegen.

Resultaat:
Motor bleef onder de 60°C, ESC en lipo lauw. En best van al: slechts 3500mAh moeten bijladen. (Voorheen dik 3800)

Laatst bewerkt:
Je hebt een heel stuk betere romp-ventilatie als je rondvliegt, dus dat is niet zo heel verwonderlijk....

Back