Efficiënt werken???

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Ernst Grundmann, 5 jan 2023.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Een paar maanden geleden kregen alle bewoners van de flat een brief met de aankondiging dat er glasvezel aangelegd ging worden. Een paar weken later nog zo'n brief en weer een paar weken later nog één. Alle drie woordelijk de zelfde tekst alleen een andere datum erboven. Erg efficiënt lijkt me.
    Begin december vorig jaar een brief dat in januari dan echt die glasvezel in de grond zal worden gelegd.
    En of je het geloofd of niet maar maandag morgen 2 januari stond er een ploeg mensen met de nodige schoppen en ander graaf gereedschap om te beginnen. De klinkertjes van het (voet) pad voor de flat werden opgebroken en met een kleine graafmachine werd een sleuf gegraven. Glasvezel kabels werden uitgerold en klaargelegd om in de sleuf gelegd te worden. De kabels worden tot tegen de gevel aangelegd, pas later worden ze naar binnen gebracht.
    Ik woon op de begane grond. Van het voetpad tot de gevel van mijn woning is ongeveer een meter. De kabels zijn vrij stijf en over die korte afstand prikken ze die kabel gewoon door de grond tot in het gat wat ze tegen de gevel hebben gegraven. Ik zie die man ploeteren wanneer hij 3 kabels tegelijk door de grond wil prikken. Dat wil niet lukken.
    Dan valt me iets op, hij heeft maar 3 kabels en dat zouden er volgens mij 4 moeten zijn, begane grond en 3 verdiepingen erboven. Ik ga even naar buiten en vraag het die man. Het is een buitenlander, een pool denk ik, en hij heeft moeite mij te verstaan. Ook Engels verstond hij slecht dus toen Duits geprobeerd wat hij beter begreep. Hij keek even naar boven en zag dat ik gelijk had maar hij had slechts 3 kabel en dat was bij de andere 3 plekken ook zo. Hij haalde zijn schouders op en zij dat hij het ook niet wist. Na nog wat rommelen probeerde hij de kabels 1 voor 1 door de grond te prikken wat wel lukte.
    Aan het einde van de middag, bijna donker, was alles weer netjes dicht en waren ze bezig met het trillen van het straatwerk om alles weer netjes te maken. De regen van eergisteren heeft het pad weer schoongespoeld en gisteren was het alsof er nooit een sleuf was geweest.
    Vanmorgen om even over 7 uur, vreemde geluiden buiten. Een paar man was bezig om de straat (weer) open te breken. De graafmachine kwam weer en de sleuf werd weer open gegraven. Er zijn weer kabels uitgerold en de mannen zijn nu bezig om bij alle 4 de huizen 1 extra kabel te trekken.
    Had ik dus toch gelijk. Vermoedelijk heeft de man die ik had gevraagd waarom hij maar 3 kabel had dat ook aan zijn baas gevraagd. Het zou me niet verwonderd hebben als ze pas in maart er achter zouden zijn gekomen dat er een kabel te weinig was. De glasvezels worden namelijk pas in maart naar binnen gebracht en aangesloten. Helaas kan (mag?) mijn provider niet via die kabel werken dus zal ik voorlopig nog geen glasvezel kunnen gebruiken. Helaas moet "men" wel via mijn huis, onder de vloer door, om de glasvezels naar de woningen boven mij te krijgen. Maar goed dat is niet echt een groot probleem.
    Nu hopen dat mijn provider binnen afzienbare tijd ook via de glasvezel kan en/of mag werken.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2023
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat we inmiddels 3 aanbiedingen van verschillende providers in de bus hebben gehad. Geeneen bij ons in het appartement heeft behoefte aan glaskabel. Gr. Klaas.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou ze een rekening sturen wegens verleend technisch advies.....:rofl:
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    hier zijn ze ook volop bezig met de aanleg van die glasvezel. in een dorpje iets boven ons kwam eerst een foirma die legde een gele buis in de grond voor de glasvezel, enkele weken later kwam een firma om er een rode naast te leggen. Daarna weer een firma die de hoofdglasvezel in de gele buis kwam blazen om weer enkele weken later ook een firma die dat met de rode buis deed. Dus alles 2 keer helemaal open en 2 keer alleen op de knooppunten. Als die firma's en de gemeente een beetje coordineerd kan dat ook in een run............ Ben benieuwd wanneer ze hier beginnen........
     

Deel Deze Pagina