Efficiënte prop voor Zenoah 45

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Jonkje, 13 jan 2014.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Nu heb ik sinds een paar maand een sleepkoppeling in mijn 1:4 Super Cub zitten.

    [​IMG]

    Slepen gaat mooi maar bij zo'n 4,5 m plastic fantastic ASW op touw dan blijkt mijn piper voor de wind wat aan de trage kant.

    Vorig jaar eens gemeten en de kist heeft zo'n 9 kg statische trekkracht.

    Motor is een Toni Clark Zenoah 45 cc met standaard Bisson uitlaat. Er draait momenteel een zwart gespoten houten 20x 10 voor. Merk onbekend.

    [​IMG]

    Voor het gewone vliegwerk meer dan toereikend maar voor het slepen moet er met een andere ( carbon? ) prop meer uit te halen zijn, hopelijk ook iets in vliegsnelheid.

    Als spare heb ik een Menz 20x 10 liggen maar daar heb ik nog niet mee gevlogen, dus die kan ik nog niet vergelijken met de zwarte prop.

    Gisteren met verbazing staan kijken naar het vermogen van de e- slepers van Gerben tijdens de vintage glider meet ( topdag! ). Nu kan je electro niet echt vergelijken met benzine maar het heeft me wel wat aan het denken gezet. Goed ik blijf een brandstof liefhebber dus ja...

    Op de 62 cc zenoah van mijn cap 21 draai ik een Engel super silence carbon drieblads. Die prop is erg stil en presteert goed. Nu zat ik al in de richting van een 2 blads engel prop te denken, maar waar hebben jullie goede ervaringen mee, eventueel een prop met andere spoed...?

    Gr. Merlijn
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Merlijn,

    Was inderdaad een topdag :)

    Persoonlijk denk ik dat een betere prop wel wat verbetering zal brengen, maar een goede uitlaat nog meer. Een 'in-cowl' demper kost vaak wat vermogen, terwijl een goed afgestemde demper of beter nog een reso-pijp juist vermogen brengt. Kijk ook maar eens in het draadje van Arjan (PH-AJH) zijn Big Lift, waar hij een reso-pijp op zijn motor gezet heeft.

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Gerben,

    Wat de uitlaat betreft klopt, maar.... De schaalfactor blijft bepalend voor de piper. Daar kan ik geen reso onder knopen :D Dan maar wat kleinere zwevers, en zwevers zijn er amper bij ons op de club amper dus zo erg is het niet maar voor een meeting o.i.d. wil ik toch wel het maximaal haalbare met deze setup.

    Het draadje van Arjan heb ik stilletjes gevolgt.

    Ik zal morgen eens even de fabrikant van jouw prop die op de Rascal zit opzoeken, kijken wat zij hebben ;)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben, mis je met een resopijp niet het vermogen onderin?
    Je bent dan redelijk aan een toerental gebonden (resopijp moet op een bepaald toerental afgestemd worden).
    Ik denk dat er niet heel veel meer mogelijkheden in de Piper zitten omdat dat een redelijk traag model is.
    En de Zenoah levert niet heel veel vermogen, minder dan de Ibis electrosleper en dan ook nog eens in een smal toerengebied.
    Als je wilt investeren zou ik eens met Krumscheid of Pefa bellen en een uitlaatsysteem laten bouwen.
    Dat en een 20x12 prop zou iets moeten brengen.
    Of investeren in een goede moderne motor.
    Een MVVS 50 bijvoorbeeld.
    Die heeft bij minder gewicht veel meer vermogen en haalt een hoger toerental.

    GJ
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Op mijn husky die ik had zat ook 45 cc zenoah met een lange pijp (in de romp) en een 22 x 10 prop
    Daar kon ik goed 12 kilo 6 meter mee omhoog slepen
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Een andere motor is een optie. Maar de betrouwbaarheid van de ZG in combinatie met de hydromount en easystart is mij wel redelijk heilig :) Die motor loopt zo waanzinnig goed.

    Maar qua gewicht en vermogen lever je inderdaad behoorlijk in vergeleken met een MVVS, DLE o.i.d. Keuzes.... Eerst dat kleine beetje maar zien te pakken met een juiste prop.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Merlijn,
    ik wist dat ik nog wat props had en ik heb nog een 20x10 Menz en een 20x14 Menz.
    Volgens mij moet ik ook nog een 20x12 ergens hebben.
    Die mag je wel even gebruiken om te testen, ik zal ze zaterdag of zondag wel mee naar de club nemen (als je er bent).
    Dan mag je me ook meteen omhoog sleuren als je wilt (Solution XL).

    GJ
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is het inwendige van de piper ook schaal?
    Ander past een lange pijp er makkelijk in.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En stiller met pijp in de romp.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Idd.
    hier wat foto's hou het bij mij zat na zijn renovatie.
    [​IMG]

    [​IMG]

    let even niet op de hobbels en putten het is later strak gemaakt en geschuurd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen vermogensverlies door die korte haakse bocht Bert?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Merlijn,
    Ik weet niet hoe je met je toerentallen uitkomt maar ik heb gemerkt dat er tussen merken props behoorlijke verschillen zitten
    Voor mijn DLE30:
    Engel Super Silence 18x8 9200 toeren
    Mejzlik 18x8 8600 toeren maar véél meer trekkracht, stiller en veel rustiger stationair.

    Ik sleep er tot ongeveer 10kg/5m mee.
    Moet wel zeggen;
    ZG45 standaard demper levert 3,5pk, weegt 1850 gram
    een DLE30 levert 3,7pk op de standaard pijp en weegt 1030 gram....

    Met een reso op je ZG zou je volgens de fabrikant naar 4,6pk kunnen. Ik denk dat je op de standaard uitlaat niet heel veel verder komt dan wat je nu hebt.
    Daar staat dan natuurlijk wel bertrouwbaarheid en levensduur tegenover.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arjan,
    wat ik gehoord heb van een zeer ervaren vlieger is dat DLE een hele kleine powerband heeft.
    Alleen bij een heel klein toerengebied levert hij het vermogen (wat ook niet eens het vermogen schijnt te zijn wat ze opgeven) en daarbuiten is het vermogen weg.
    Een Zenoah, MVVS, DA en dat soort motoren hebben een bredere powerband.
    Als je gaat investeren in een uitlaat dan zou je net zo goed meteen een nieuwe motor kunnen kopen (mijn 50cc uitlaatsysteem was al 200 euro bij Pefa).
    Een MVVS 50 koop je voor 450 Euro en een DLE55 met uitlaat voor onder de 300.

    Ik denk dat het goedkoopste nu is om gewoon wat props te proberen en kijken wat een acceptabel resultaat oplevert.
    Ik heb inmiddels een 20x10, 20x12, 20x14 en een 18x14 gevonden, allemaal Menz.
    Dus dan kan je een dagje testen.
    Volgens mij heb ik zelfs nog een optische toerentalsensor voor de Unilog, dan zou je zelfs de toerentallen in de lucht kunnen bekijken, dan heb je echt meetdata.

    GJ
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Met het standaard [potje doe je niet veel wat bij de 45er zit .Beter is om de demper van de 38er achter het motorschot na te maken http://www.toni-clark.com/ftp/sd_zg38.pdf en deze met een bocht naar je motor te verbinden .hiermee heb je eeen stille en goede demper die je doorlaat niet remt .tevens een haaksebocht op de motor naar je carburateur zodat je lucht uit de romp gehaald wordt mbv een inlaatkelk(ook die van toni clark nemen ,die zijn het efficients ) om de demper maak je een balsa kast met 1cm ruimte om de demper en lucht geleiding . een menz 20x10 moet het werk kunnen doen op deze motor .een mezjlick is te prefereren .
    Met wat hardsoldeer en dunwandig rvs is deze demper goed na te maken .
     
  15. erik ds

    erik ds

    Lid geworden:
    8 okt 2010
    Berichten:
    1
    probeer eens 21 x 8 ev in carbon je kan ook 22 x 8 proberen

    diameter vergroten spoed verkleinen

    ik draai op zenoha 45 cc 21 x 10 Meslick is super
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De spoed moet je niet verkleinen.
    Dat heb ik ook geprobeerd de piper gaat dan te langzaam vliegen.
    Je kan dan wel slepen maar het wordt steeds moeilijker omdat de zwever je in wil halen.

    verstuurd met mijn smartphone
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat weegt je Piper eigenlijk en hoeveel toeren maak je met die PZN (prop zonder naam)?


    Gerben
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou ik ben natuurlijk geen ervaren vlieger maar ik kan dit verhaal niet echt bevestigen. Die van mij loopt in alle toerentallen mooi rond, ik weet niet wat er zou moeten gebeuren als ik geen vermogen heb maar ik heb er nog geen last van gehad :)

    Maar waar mijn bericht eigenlijk over ging is dat een ander merk prop meer/minder toeren op kan leveren en je daarmee dus ook kunt spelen (zonder direct de maat te veranderen). Wat ik snap van verbrandinsmotoren is dat je de prop in ieder geval zo uit moet kienen dat je vol gas vliegend net boven het opgegeven toerental voor maximaal vermogen uit moet komen. Blijft het toerental te laag dan wurg je de motor af; die levert dan niet zijn maximale vermogen én wordt erg warm. Zit je te hoog dan heb je ook niet de beschikking over het maximale vermogen en loop je het risico dat drijfstang en krukas schade oplopen.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Arjan, in theorie heb je gelijk. In theorie omdat je in de praktijk op veel velden te maken hebt met geluid. Hoe meer toeren hoe meer geluid. Tot een 15a30cc gaat het nog wel, maar zeker bij grotere motoren is het vaak niet mogelijk op het toerental van piekvermogen te gaan vliegen, omdat de prop dan veel teveel herrie gaat maken.

    Bij een ZG62 wordt bijvoorbeeld vaak een dusdanige prop gebruikt dat het toerental niet veel hoger is dan 6000rpm, om het geluid in de perken te houden. Dat hoewel het max vermogen op 8400rpm ligt.. Als het geluid in de perken gehouden moet worden wordt vaak een prop gekozen die rond het maximum koppel ligt, ongeveer 1/3 onder maximale toerental (als de motor dat thermisch nog volhoudt natuurlijk)

    Het is wel interssant om te lezen wat Tony Clark, importeur voor Zenoah, erover te zeggen heeft:
    ZG 45 Frameset

    Jammer dat de MVVS.nl site offline is (door de droeve omstandigheden), maar Pe had hele mooie vermogens curves online staan, waarin je mooi kon zien hoe het vermogen opbouwt met toenemend toerental, en ook de effecten van diverse uitlaten mooi te zien waren.

    Gerben


    Edit: linkje gevonden naar de effecten van een reso-pijp op de Zg-45:
    https://toni-clark.com/english/motoren/zg45/zg45diag.htm
    Een goed afgestelde pijp verhoogt het vermogen bij 7500rpm van 3.3 naar 4.5pk...ruim 40% meer vermogen tov het standaard potje!
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja okay, niet bij stilgestaan; enkel even op vermogen gereageerd.

    Maar dat plaatje laat wel duidelijk zien dat je op die originele demper die Merlijn nu gebruikt een prop moet kiezen die een toerental rond de 7500 oplevert, anders hou je helemaal niets over van het toch al niet bijster hoge topvermogen.

    In plaats van in propmaten te reageren denk ik dat het advies moet zijn om het toerental eens te meten. Bij 6000 rpm is er 2,0kW voorhanden, bij 8200 is dat 2,5kW. Dat verschil zul je zeker merken. En bij 6000rpm zul je een prop met iets meer spoed moeten gebruiken dan wanneer je op 8000rpm uit wilt komen, anders hou je helemaal geen voorwaartse snelheid over.

    De vermogenscurve van iedere verbrandingsmotor ziet er ongeveer gelijk uit, dat was waar ik in eerste instantie op reageerde. Met propmaten spelen zonder te weten welk toerental je ongeveer moet draaien is een schot in het donker.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014

Deel Deze Pagina