Efteling (Hans en Grietje) diorama - Scratch build

Discussie in 'Diorama's' gestart door Cas BTW, 8 apr 2022.

  1. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    Ik was een tijdje op zoek naar lotgenoten van de hobby en ben daarbij deze site tegengekomen.
    Een klein voorstelrondje voordat ik begin met mijn 'bouwverslag': Ik ben net geen dertiger en ik ben nu zo'n halfjaar bezig met het bouwen van vooral kleine dingetjes van plastic, foam en hout. Recent heb ik een 3d-printer aangeschaft (Elegoo Mars Pro) en hoewel ik nog veel te leren heb ben ik best wel tevreden met mijn progressie so far.

    Anyways, ik ben altijd al fan geweest van de Efteling, mijn vrouw en ik gaan elk jaar minstens één keer heen en Hans en Grietje komt vaak langs. Ik heb jammer genoeg geen foto's van de eerdere stadia van het project, maar ik denk dat de constructie duidelijk te zien is.

    Materialen huisje: Foam voor de algemene constructie (ondervloer 5mm van de Hornbach), karton opgerold voor de 'toren' en dun karton (van een tissue doos) voor de dakpannen. De base is een stuk piepschuim wat bij de 3d printer zat. De lichtjes neem ik geen credit voor, die komen uit de herfstcollectie van de prestigieuze Action :p Het leukste stuk van het diorama vind ik nog wel de pretzels, die komen van de Resin printer (goed inzoomen)

    [​IMG]

    Ugh wat een lelijke kleur bruin voor de aarde, daar gaan nog wat lagen aarde en static grass overheen!!

    [​IMG]

    Ik heb het origineel niet 1:1 gevolgd, ik wou vooral het dak niet moeilijker maken dan het al was om te kunnen oefenen met de dakpannen techniek.

    Er staat nog genoeg op de to-do lijst, dus er komen nog wat updates :)
     
    ozy, MarcT en Nagelbank vinden dit leuk.
  2. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Hey @Cas BTW

    Van AK hebben ze hele mooie grond op basis van acryl. En veel verschillende mogelijkheden.
    Wat je ook kan doen dat is grond uit de tuin of park halen, dit goed laten drogen en door de zeef halen. Dat is vooral heel leuk als je bloembedden wil maken of voor rondom bomen die in het gras staan.
    20220331_115857.jpg

    Ik gebruikte echte aarde bij een omgevallen, ontworteld boompje en het ziet er veel natuurlijker uit dan de verf die ik eerst gebruikte

    Heel veel plezier met het bouwen van je diorama en ik ben benieuwd hoe het eindresultaat is.
     
    MarcT en Prutsertje vinden dit leuk.
  3. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Thanks voor de AK tip, ik ben ze inderdaad al eens tegengekomen maar ik vind de prijs nogal hoog voor die kleine potjes.
    Ik denk dan dat ik eerder je andere tip ga opvolgen, ik heb wat speelzand in de schuur staan drogen momenteel, de tuinaarde is niet lang geleden bemest dus dat laat ik maar lekker liggen :)
    Mooi resultaat trouwens met die omgevallen boom, erg realistisch!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Deze vallen wel mee kwa prijs.
    20220408_134721.jpg
    Deze kosten rond de 9 euro voor 250ml en het is best zuinig spul.
    De DarkGround is donker en mat en de Wet Ground heeft een glossy eindresultaat zodat het net is of het nat blijft.
    Als het gewoon koeien mestkorrels zijn zal het wel meevallen. Door de houtlijm kapseld dat wel goed in.
    Maar met kunstmest zal ik wel uitkijken.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  5. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ik ga je volgen, succes met de bouw en je verslag :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Welkom en wat een mooi diorama.
    Erg leuk dat je veel materialen zelf verzint.
    Ik haal zelf veel bij de Action, aliexpress en Ebay. Daar zijn heel veel dingen te vinden.

    Mocht je voor het gras een static grass applicator willen om het gras rechtop[ te krijgen dan kun je het beste een echt kopen (+/- €80) of zelf maken voor +/- €10 (die net zo krachtig is als de echte van Noch etc.).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MarcT en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Niet geheel toevallig heb ik vandaag een applicator gekregen, de static king van Woodland scenics ;)
     
    Prutsertje en MarcT vinden dit leuk.
  8. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Das mooi. Zijn goeie.....

    Ik vond het zelf heel leuk om een vliegenmepper om te bouwen.
    Beetje knutselen en hopen dat je jezelf niet onder 10.000 volt zet:rofl:
     
    MarcT en Cas BTW vinden dit leuk.
  9. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb wel wat ervaring met de elektra thuis omleggen en aansluiten, maar iets wat je (ongeisoleerd) in je hand houdt had ik weinig zin in :p

    [​IMG]

    Dit zijn de nieuwste aanwinsten van gister, niet goed te zien zijn de 2 zakjes clump foliage medium green, mooi spul voor bosjes en bomen :)
     
    Ruud Pont en MarcT vinden dit leuk.
  10. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Nou dat precies...... ik kwam dus met de + tegen de - terwijl ik er mee bezig was. Het resultaat was een vonk en de rest van de avond een pijnlijke vinger. Er staat behoorlijk wat spanning op het apparaatje waar 2 AAA batterijtjes inzitten.
    Maar ach... wie voor een dubbeltje mooi wil zijn moet daarvoor wel letterlijk pijn lijden.
     
  11. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    [​IMG]

    Mooi spul dat statisch gras. Ik weet wel dat ik de volgende keer EERST statisch gras plak en daarna het gebouw pas, want dit werkt voor geen meter :p

    [​IMG]

    En even wat clump foliage geprobeerd, ook leuk spul.


    Todo lijst voor nu nog: pad afmaken (kleurrijke stipjes) en de rand wat afwerken, ik heb een beetje gemorst met de bruine undercoat
     
    JDS73, Herby63, Ruud Pont en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    [​IMG]

    Nou de kleurtjes en de rand is afgewerkt. Maskeer tape werkte niet zo goed, die waterige action verf lekt overal onderdoor :(
    Ik rond de diorama voor nu af, die kleur schuur ik er vanavond als de verf droog is wel af.

    Nu maar gaan bedenken wat ik nu ga maken!
     
    Prutsertje, ozy en Nagelbank vinden dit leuk.
  13. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Even wat positive feedback.

    Ziet er leuk uit. Alleen het huis van de heks stond in het bos en ik zie geen bomen.
    Die kun je heel gemakkelijk zelf met ijzerdraad maken


    Je kun hiermee je fantasie ook de vrije loop laten.
    Als je wat grotere bomen, zeg 15 cm of meer of je wil grote sparren uit een naaldbomen bos na maken dan kan dat ook met wat dikker draad of met stokjes van 3 of 4 mm dik (suikerspin stokjes).

    Ik vind je diorama verder leuk hoor haan bomen maken het in mijn ogen net wat meer echt en af.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2022
  14. Cas BTW

    Cas BTW

    Lid geworden:
    30 mrt 2022
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nederland
    Weet ik, ik heb sowieso artistieke vrijheden genoten. Zoals de gevangenis, het hek, de taarten op het hek, de gekleurde fonteinen e.d die allemaal missen.
    Ik heb een paar boom modellen op de resin printer gezet deze week, maar ik heb 'maar' een Elegoo Mars Pro, dus de build plate is niet groot genoeg om het 'juiste' formaat bomen te kunnen printen.
    De base van de diorama is ook niet echt het juiste formaat voor wat ik eigenlijk allemaal wou doen.. Ach, weer wat geleerd.

    Klooien met ijzerdraad ga ik nog wel een keer proberen op een volgend project
     
    Nagelbank vindt dit leuk.
  15. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    De mars 3 is idd geen grote printer. 8 x 20 x17 dacht ik uit mijn hoofd. Maar meer heb je niet nodig. Je kan ook in delen printen, tenminste als je een beetje met Fusion 360 of vergelijkbaar programma kan werken.
    Maar ik denk ook dat als je de boompjes zelf van natuurlijk materiaal maakt of van ijzerdraad dat het er nog natuurlijker uit zal zien.

    Om je een idee te geven voor je volgende project...
    Dit is het hele boompje waar ik eerst alleen de wortels van plaatste. Deze heb ik gemaakt van een echt takje uit de tuin. 8cm lang en 4cm breed (zonder de flock).
    20220331_115805.jpg

    En deze is van ijzerdraad gemaakt.
    20220325_005842.jpg
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  16. Poppen(T)huis

    Poppen(T)huis

    Lid geworden:
    16 dec 2023
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Helmond
    Hoi,
    Leuk tafereeltje....ik kwam je ook toevallig tegen bij het zoeken naar Efteling-bouwers. Ikzelf heb ooit ( mijn versie) van Roodkapje gemaakt.....met klei en hout. Eens kijken of het me lukt om een foto te plaatsen hier. Want mogelijk kan ik je wat tips geven over de vormgeving, zodat het allemaal nog net iets speelser wordt ;) ....Overigens is dit niet bedoeld als kritiek :) ...een link naar de foto ( op mijn facebook) staat hieronder....ik ben beter in bouwen dan in computers, dus neem me niet kwalijk als het niet meteen lukt. Bij interesse kan je ook altijd even contacten via messenger of de facebook van "Poppen(T)huis"



    [​IMG]

    Ugh wat een lelijke kleur bruin voor de aarde, daar gaan nog wat lagen aarde en static grass overheen!!

    [​IMG]

    Ik heb het origineel niet 1:1 gevolgd, ik wou vooral het dak niet moeilijker maken dan het al was om te kunnen oefenen met de dakpannen techniek.

    Er staat nog genoeg op de to-do lijst, dus er komen nog wat updates :)[/QUOTE]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 dec 2023

Deel Deze Pagina