Egaal Spuiten

Als "newby" in het airbrushen, stuit ik op wat beginner probleempjes. De Tutorials zullen ongetwijfeld het antwoord hebben maar ik kan het zo snel niet vinden.

Ik spuit met Oracolor, 3 delen verf, 1,5 deel harder en 2 delen verdunner. Na het opspuiten van een eerste mistlaag, wacht ik 15 minuten waarna ik (in dit geval een motorkapje) de kap egaal glanzend rood heb gespoten. Hierna zag ik een wat pokdalig oppervlak en een paar gaatjes in de verf. Mijn conclusie was dat ik te dik had gespoten en dat er luchtbelletjes werden meegespoten. Water leek me onwaarschijnlijk want er zit een waterafscheider op mijn evolution airbrush. Hierna heb het opnieuw gedaan waarbij ik op een afstand van ongeveer 15-20 cm de laag heb opgebouwd uit vele dunne mistlagen. Het resultaat is veel beter, al heeft de laag wel een heel fijn sinasappel huidje. Mijn vraag is: wat doe ik fout, waarom heb ik geen spiegelglad oppervlak. Ik heb geschuurd met 600 en zie geen "schuur krassen".

Vraag 2. Nadat ik een afgeplakte rand lostrok bleef er een beetje rafelige rand over. Moet ik nu juist het plakband lostrekken als de verf nog nat is of als hij helemaal is doorgehard. In beide gevallen heb ik er overigens last van.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!

Is dat pokdalige oppervlak geen resultaat van siliconen (niet voldoende ontvet).
Plakband aftrekken moet mijns inziens altijd als de lak nog vers is (niet helemaal net dus). anders rafelen de randen inderdaad.

uiterlijk Oracolor

Arjen,

Gaatjes in de verse laklaag (pinholes) zijn geen siliconen of waterinsluiting.
Komt waarschijnlijk omdat de bovenste laag al aan het aantrekken is terwijl er in de onderliggende laklaag nog oplosmiddel zit wat wil ontsnappen, en laat na t ontsnappen van het oplosmiddel een gaatje achter.
Profs noemen dat "koken" van de lak.

"Sinaasappelen" kan gebeuren o.a. door te koude temperatuur object, te snelle verdunning, of niet vloeiend genoeg spuiten.
1 relatief droge "picklaag" , snel gevolgd door een vloeiende laag lak zal je waarschijnlijk beter resultaat geven.

Rafelige randen van je maskingtape kan aan de kwaliteit van je tape liggen.
Mijn ervaring is dat 3M en Tesa erg goede fineline tapes verkopen.
Je kan de tapes beter niet van een te vers gespoten object verwijderen, de kans dat er nog vloeiing is is dan aanwezig, te lang wachten kan echter ook nadelig zijn.

Succes
Frank

Ik denk dat je gelijk hebt: de 1e maal had ik dik gespoten met de gaatjes tot gevolg, en de tweede maal was ik wat te voorzichtig. Kortom; meer oefenen. Door het voorzichtige spuiten, duurde het allemaal wat langer waardoor de verf al aan het drogen was met als gevolg de rafelige randen.
Bedankt, ik weet nu waar ik aan werken moet!

Back